تورم کدام کشور بیشتر از ایران است؟

ساعت: 16:29
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803056

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تعدادی از شاخص های کلان اقتصادی در ایران و مقایسه آن با وضعیت سایر کشورها پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در ابتدای این گزارش، اتاق بازرگانی با اقدامات دولت و تسریع در روند واکسیناسیون به شیوع کرونا در ایران پرداخت که نسبت به ماه های گذشته بهبود نسبی نشان می دهد.

برآوردها نشان می دهد که در ماه منتهی به 26 دی ماه، حدود 1121 ایرانی جان خود را از دست دادند که به طور متوسط ​​30 نفر در روز جان خود را از دست دادند. این نشان دهنده کاهش 43 درصدی تعداد فوتی ها و کاهش 59 درصدی در تعداد موارد جدید نسبت به ماه گذشته است.

در حوزه تجارت نیز رشد حجم تجارت کشور بالاتر از میانگین جهانی است، اما در عین حال برآوردها نشان می دهد که رشد اقتصادی در سال های آینده اندکی کمتر از امسال خواهد بود.

بررسی ها نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران تا پایان سال 1400 به حدود 3.1 درصد می رسد، اما این رقم طی دو سال آینده اندکی کاهش می یابد. اما رشد اقتصادی ایران کمتر از کشورهای در حال توسعه و کشورهای منطقه منا است.

در این مدت ترکیه رشد اقتصادی 9.5 درصدی، هند 8.7 درصد و عراق 7.3 درصد رشد خواهند داشت، البته نرخ رشد این کشورها در سال های آینده کندتر خواهد بود.

با این حال، ایران از نظر تورم در وضعیت بهتری قرار دارد، اگرچه هنوز با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد. تورم نقطه به نقطه در ایران به حدود 35 درصد رسیده است و در بین کشورهای مورد بررسی، آرژانتین به تنهایی 51 درصد بالاتر از ایران است. پس از ترکیه ترکیه با 21 درصد، پاکستان با 11.5 درصد، برزیل با 10.7 درصد و عراق با 8.6 درصد قرار دارند. عربستان سعودی کمترین تورم را در بین کشورهای مورد بررسی دارد – 1.1 درصد.

در حوزه تجارت، بیشتر شاخص‌های اقتصاد ایران نسبت به سال قبل بهبود یافته است. ارزش صادرات در این مدت به 35 میلیارد دلار رسید که حدود 10 میلیارد دلار بیشتر از سال قبل است. از نظر 85 میلیون تنی در سال گذشته، تولید امسال به 92 میلیون تن رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید