توزیع آسم در کودکان و نوجوانان ایرانی / 3 گروه مستعد ابتلا به بیماری های تنفسی کدامند؟


ساعت: 09:35
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836827

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی گفت: فراموش نکنیم که ژنتیک نقش بسیار مهمی در بروز آسم دارد و کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی آسم، آلرژی و اگزما دارند مستعد ابتلا به آسم هستند. وزارت بهداشت . . بیماری ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر مهدی نجمی رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با اشاره به شعار امسال روز جهانی آسم و آلرژی وی با اشاره به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کرونا بر برنامه های کنترل و پایش مستقیم آسم آن در کشور، گفت: برنامه تشخیص و درمان آسم را برای شبکه بهداشت و درمان داریم، اما زمانی که تاج گذاری انجام شد. ، به دلیل استفاده از ارزیاب های عملکرد ریه که در آن بیمار برای تشخیص آسم و پیگیری این بیماران مجبور به تورم (بمیر) می شد. ما با توجه به گسترش کرونا با محدودیت هایی در استفاده از این وسایل مواجه شدیم. بنابراین مجبور شدیم برنامه را تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه استفاده از دستگاه سنجش عملکرد ریه تا زمان مهار این همه گیر متوقف شده است، افزود: این امر به برنامه ما آسیب وارد کرده است اما سعی کرده ایم با دستورالعمل جدید تا حدودی جبران کنیم و به طرح آزمایشی خود ادامه دهیم. از سوی دیگر، با شیوع اپیدمی کرون، مردم برای دریافت خدمات به طور کلی به مراکز ما هجوم آوردند و عموماً افراد کمتری برای دریافت خدمات مربوط به بیماری‌های غیرواگیر به مراکز ما مراجعه کردند. بنابراین، شناسایی موارد آسم دشوار بود، در حالی که افرادی که مبتلا به آسم بودند باید به خدمات و سیستم ردیابی و مراقبت ما مراجعه می کردند که به دلیل ترس از بیماری عروق کرونر قلب کاهش یافت. اگرچه سیستم مانیتورینگ مراقبت مجازی را فعال کردیم، البته این موضوع بر کیفیت خدمات تأثیر گذاشت.

وی ادامه داد: با گسترش بیماری عروق کرونر قلب، انجمن‌ها و سازمان‌های پیشرو جهانی این بحث را مطرح کردند که افراد مبتلا به آسم بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب و عوارض و مرگ‌ومیر هستند، اما به مرور زمان مشخص شد که آسم هیچ تاثیری بر بیماری‌های قلبی ندارد. بروز بیماری عروق کرونر قلب. “بدون تاج؛ با این حال، اگر فردی آسم شدید و کنترل نشده داشته باشد، در صورت ابتلا به کوید، شدت عوارض و مرگ و میر بعدی بیشتر است. با آسم کنترل شده، خطر ابتلا به کرونری قلب بیشتر نیست. بیماری نسبت به سایر افراد جامعه

نجمی در خصوص عوامل خطر ابتلا به آسم گفت: عوامل خطر این بیماری گسترده است. فراموش نکنیم که ژنتیک نقش بسیار مهمی در بروز آسم دارد و کسانی که سابقه شخصی یا خانوادگی آسم، آلرژی و اگزما دارند، مستعد ابتلا به آسم هستند. البته برخی عوامل و شرایط محیطی نیز باعث بروز علائم آسم در فرد مستعد می شود. این عوامل خطر محیطی شامل بوهای تند مانند رنگ و عطر، آلودگی هوا، دود قلع، هیزم، قلیان، سیگار و غیره است. قارچ، گرده گل، پر، پوست یا موی حیوانات خانگی، سوسک، چاقی، عدم دریافت شیر ​​مادر در دو سال اول تولد، استفاده از فست فود و سبک زندگی اشتباه و …. همچنین بندپایان میکروسکوپی موجود در فرش و قالیچه و عروسک های پشمی می توانند در فعال شدن آسم موثر باشند. برخی نیز به دلیل شرایط کاری و قرار گرفتن در معرض برخی آلاینده ها در معرض خطر ابتلا به آسم هستند. به عنوان مثال، کارگران رنگ، چوب، نانوایی و دیگران در معرض خطر هستند.

وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا هم می تواند تاثیر داشته باشد اما در مورد آسم گفته می شود که فرد باید استعداد ژنتیکی نیز برای ابتلا به این بیماری داشته باشد اما قرار گرفتن در معرض محرک ها می تواند در انسان نیز بیماری ایجاد کند. بیمار بیماری را تشدید می کند.

رئیس اداره بیماری های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در خصوص میانگین ابتلا به آسم در کشور گفت: از سوی دیگر سامانه ای برای ثبت بیماری ها وجود ندارد که آمار دقیق ارائه دهد. بنابراین بر اساس تحقیقاتی که انجام می‌دهیم، جمعیت خاصی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس آن برای کل کشور جمع‌بندی می‌شود. بر اساس آخرین آمار، میزان بروز آسم در جمعیت کودکان و نوجوانان حدود 11 درصد و در جمعیت بزرگسال حدود 9 درصد و میانگین بروز علائم آسم در جمعیت عمومی 10 درصد است.

وی در خصوص استان های دارای بیشترین میزان ابتلا به آسم در کشور گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، شهر اهواز در استان خوزستان در راس آسم و آلرژی در تمامی گروه های سنی قرار دارد و پس از آن سیستان و بلوچستان، تهران، اراک و در رتبه های بعدی قرار دارند. … و آماری بالاتر از میانگین کشوری. این قابل انتظار بود، زیرا شهرهایی که سطح آلودگی بالاتری دارند به همان اندازه مستعد ابتلا به آسم هستند. علاوه بر این، شیوع آسم در استان کوم در میان کودکان بالاترین میزان است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با ادغام خدمات پیشگیری و مراقبت از آسم در سیستم PHC کشور در سال جاری و افزایش دسترسی بیماران به خدمات تشخیصی، درمانی و مراقبتی، شرایطی فراهم شود تا بیماران خدمات مورد نظر را برای درمان بیماری ها دریافت کنند. وی گفت: آسم یک بیماری مزمن است و با درمان عرضی هیچ انتظاری وجود ندارد که فرد به سرعت بهبود یابد. درمان آسم مزمن باید معقول باشد تا بیمار تحت مراقبت مداوم قرار گیرد.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید