توسعه میدان نفتی آزادگان با هدف تولید 570 هزار بشکه نفت خام در روز در حال انجام است.


ساعت: 19:55
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881218

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح توسعه میدان نفتی آزادگان با هدف تولید 570 هزار بشکه نفت خام در روز اجرا می شود، گفت: برای اولین بار است که موضوع افزایش عملکرد با تزریق مقادیر زیادی آب مطرح می شود. در این طرح اجرا شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی بهادری جهرمی سخنگوی و دبیر شورای دولت گفت: توسعه صنایع زیربنایی و موتورهای اقتصادی و هدایت نقدینگی به سمت تولید از برنامه های جدی دولت سیزدهم است.

وی افزود: رئیس جمهور چند روز پیش از چند پروژه معدنی و صنعتی رونمایی کرد. توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان نیز در همین راستا است.

سخنگوی دولت گفت: در صنایع کلیدی مانند نفت و گاز نیازمند سرمایه گذاری، نوسازی و توسعه زیرساخت ها هستیم. اگر تلاش جدی در این زمینه صورت نگیرد، کشور ما در درازمدت آسیب خواهد دید. دولت مصمم و متعهد به اجرای این اقدامات زیربنایی است.

بهادری با اشاره به اینکه میدان مشترک نفتی آزادگان از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: میدان مشترک نفتی آزادگان بزرگترین میدان مشترک نفتی ایران است که در 80 کیلومتری غرب اهواز واقع شده است و مساحتی حدود 20 کیلومتر در 75 کیلومتر دارد. .

وی گفت: ظرفیت های زیادی در این میدان مشترک نفتی وجود دارد که تاکنون به درستی از آن استفاده نشده است. دولت سیزدهم از ابتدا طرح های توسعه این میدان مشترک نفتی را به کارشناسان واگذار کرد.

دبیر هیئت دولت گفت: با نگاه جدی که به این میدان نفتی شده است، ناوگان حفاری در این منطقه در چند ماه اخیر حدود 60 درصد افزایش یافته است.

بهادری با بیان اینکه طرح توسعه مشترک میدان نفتی آزادگان به صورت «تلفیقی» تهیه شده است، تاکید کرد: این طرح شامل توسعه همزمان فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: در این پروژه مهم در تاریخ صنعت نفت ایران، برای اولین بار از ظرفیت بانک های خصوصی و دولتی، صندوق توسعه ملی و شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) استفاده می شود. . همزمان.

بهادری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین نکات توسعه همزمان میدان آزادگان تکیه بر توان و توان داخلی است، گفت: منابع مالی مورد نیاز این پروژه 7 میلیارد دلار برآورد شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی های بارز طرح مذکور مشارکت بانک ها به عنوان سرمایه گذار و شریک ریسک و نه تنها به عنوان تسهیلات دهنده است. عملیات افزایش برداشت به صورت گسترده و با روش تزریق آب یکی از نکات مهم طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان است.

دبیر شورای دولت با بیان اینکه با اجرای طرح، اشتغال گسترده در کشور و منطقه ایجاد می شود، گفت:

بهادری تصریح کرد: با بررسی های انجام شده و تبیین طرح برای سرمایه گذاران، جذابیت های اقتصادی فراوان توسعه آزادگان و نرخ بازگشت سرمایه آن موجب مشارکت نهادهای سرمایه گذار شد.

سخنگوی دولت گفت: طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان با هدف افزایش تولید روزانه به 570 هزار بشکه نفت خام در حال اجراست. همچنین برای اولین بار در این طرح موضوع افزایش عملکرد محصول با تزریق آب در حجم زیاد عملیاتی می شود.

دبیر شورای دولت مدت این قرارداد را در دوره توسعه 7 سال عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس برآورد اولیه برنامه، بیش از 420 حلقه چاه جدید تولیدی و تزریقی حفر و بیش از 430 کیلومتر خطوط لوله جمع‌آوری و انتقال نفت ساخته می‌شود. همزمان با ساخت چند مجموعه جدید جمع‌آوری (راه‌های جمع‌آوری نفت از چاه)، ساخت چند مجموعه جدید جداسازی نیز برنامه‌ریزی شده است.

بهادری جهرمی در پایان گفت: با اجرای این طرح بزرگ، پویایی قابل توجهی در بخش صنایع و تجهیزات مرتبط با نفت و گاز مانند لوله سازی، پمپ سازی و شیرآلات چاه ایجاد می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید