توسعه پست های مرزی برای اجرای بهتر پروژه رازک در تنگه احد ایران


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891957

فرمانده نیروی زمینی ارتش یکی از موضوعاتی که در ذهن ارتش وجود دارد، بهره مندی همه مردم از طرح رازک است و گفت: در حال حاضر تنها یک سایت تحویل سوخت فعال است و در تلاش هستیم تا این تعداد را افزایش دهیم تا خطوط طولانی سوخت کاهش یابد. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، سیستان نامی است که این روزها در همه زبان ها و مجالس در تمام جلسات و صحبت های مسئولان و تیترهای خبرگزاری ها و رسانه ها نام آشنای آن شده و همه می گویند به دنبال ادامه و حل هستند. مشکلات منطقه سیستان اما با وجود این همه صحبت و رفت و آمد مسئولان در کشور و نگاه به مشکلات سیستان آیا مردم این نقطه از ایران طعم آسایش و رفاه را خواهند چشید؟

یکی از این مشکلات که مهم ترین مشکل مردم این منطقه از کشور پس از دریافت عنوان و برگزاری جلسات متعدد مسئولان است، موضوع اجرای طرح رازک است که پس از چندین دهه خشکسالی و … نابودی دام و کشاورزی، دولت امرار معاش مردم کرد و طرح رازک را کلید زد، اما آیا این طرح توانسته مشکلات سیستان را حل کند؟

جلسه روز گذشته با حضور امام جمعه ذحق و جمعی از ریش سفیدان و معتمدین طوایف و دهیاری های این شهرستان در خصوص بررسی مشکلات پروژه رازک از دیدگاه اهالی منطقه برگزار شد.

در این جلسه یکی از شهروندان زهکی با اشاره به وجود یک پاسگاه مرزی که تراکم جمعیت بالایی دارد و بسیار شلوغ است، گفت: به جای ایجاد پاسگاه مرزی فقط در مرز شیر، بهتر است به چند نکته دیگر، پس با این همه شلوغی مرز و اینکه هر چند ماه یک بار نوبت مردم می رسد، آن مسافت کم می شود تا مردم منبع درآمدی داشته باشند و حداقل هفته ای یک یا دو بار این فاصله کم شود.

وی ادامه داد: در مرحله دوم سوخت به صورت کارت داخل کارت مرزی یا کارت ویژه صورتحساب می شود و به صورت کارت مرزی در اختیار مرزنشینان قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مجید پوراندشت امام جمعه زهک افزود: امیدواریم این طرح مانند نقشه اسکان مرزها طرح شکست خورده ای نباشد و راه حل مناسبی برای مشکلات مردم منطقه اندیشیده شود. که همه راضی باشند و یک نفر هم از این طرح بهره نبرد.» و مردم منطقه هیچ منفعتی ندارند.

طرح رازک برای کمک به مردم شمال سیستان و بلوچستان اجرا می شود

فرمانده نیروی زمینی ارتش که در روزهای اخیر به همراه جمعی از فرماندهان برای بازدید از پروژه رازک و اجرای طرح کمک های مردمی به منطقه سیستان سفر کرده بود؛ وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه ارتش بهره مندی همه افراد از طرح رازک است، گفت: در حال حاضر تنها یک نقطه تحویل سوخت فعال است و تلاش می کنیم این تعداد را افزایش دهیم تا صف های طولانی سوخت کاهش یابد.

فرمانده زمینی ارتش افزود: امنیت در این طرح بسیار مهم است و از مردم تقاضا داریم در این طرح در کنار ارتش باشند.


امیر حیدری گفت: طرح رزاق اجازه فروش قانونی سوخت را می دهد و درآمد حاصل از آن شامل رفاه مردم می شود.


وی افزود: برای این منظور ایستگاه تخلیه در شیر بازارچه مرزی طراحی شده است که ظرفیت تخلیه 300 هزار لیتر در ساعت را دارد.

طرح رازک طرحی برای بهبود معیشت مرزنشینان است

نماینده مردم زابل در خصوص اجرای طرح رازک در منطقه سیستان با بیان اینکه طرح رازک بسته ای برای بهبود معیشت مرزنشینان سیستان است، گفت: موضوع فروش سوخت مازاد به مرزنشینان یکی از طرح هایی است که در طرح رازک در نظر گرفته شده است که سه برنامه در این حوزه وجود داشت که متاسفانه هیچ یک از روش های طرح رازک در گذشته به دلایل مختلف اجرا نشد.

سرگزی ادامه داد: پیشنهاد دادیم با توجه به ظرفیت خود سیستان و اینکه مردم گازوئیل و نفت سفید دارند می توانند سوخت خود را بفروشند و از فروش سوخت سود ببرند زیرا قیمت سوخت در مرز چیزی است که ما به آن می دهیم. مردم متفاوت است


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها نقطه عملیاتی فروش سوخت به مرزنشینان نقطه شاکول است، گفت: شکایت های زیادی از مردم در خصوص تراکم زیاد و صف های طولانی داشته ایم و برنامه ریزی برای افتتاح 5 تا 6 نقطه در آینده وجود دارد. که مردم می خواهند آن را افزایش دهند و بین یک تا دو گذرگاه دیگر در هر شهر ایجاد شود.


این مسئول با تاکید بر اینکه اجرای طرح فروش سوخت به مرزنشینان بسیار حائز اهمیت است ادامه داد: طرح فروش سوخت به مرزنشینان دارای دو قسمت است که در قسمت اول افرادی که سوخت دارند می توانند سوخت خود را به قیمت تمام شده خریداری کنند. 15000 تومان که قیمت مصوب می باشد. استانداری تصمیم به فروش گرفت اما در این بین عده ای هم هستند که سوخت ندارند و مظلوم هستند و مبنای اصلی این طرح برای افرادی بود که بین 30 تا 60 هزار خانوار در سیستان هستند که از مابه التفاوت سوخت سود می برند. فروش 15 هزار تومانی به مرز. و متناسب با مبلغی است که فروخته می شود، هر چه سوخت بیشتر بفروشیم، سود بیشتری می گیریم و سود بین مردم تقسیم می شود.

اما اکنون باید دید با همه رفت و آمدهای مسئولان استانی و کشوری و جلسات متعدد در این خصوص، طرح رازک می تواند در بهبود معیشت مرزنشینان تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید