توسعه یک اقتصاد دریایی محور مستلزم توسعه آبزی پروری/ماهی در قفس است. کسب و کار سودآور و ارزان


ساعت: 10:51
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887822

پرورش ماهی مازندران یکی از بخش‌های اشتغال‌زا در استان است که چند سال پیش در آب‌های ساحلی دریای خزر معرفی شد، اما افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند می‌گویند این طرح و روش پرورش ماهی نیاز جدی‌تری دارد. پشتیبانی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، پرورش ماهی در قفس در دریا، با توجه به 388 کیلومتری ساحل دریای خزر در منطقه حفاظت شده مازندران، یکی از ظرفیت های مهم در تولید انواع ماهی از جمله قزل آلا، وایت، ماهی قزل آلا، فیل ماهی، کفال و ماهیان خاویاری در آبهای عمیق در پنج کیلومتری ساحل واقع شده است.

اگرچه سابقه اجرای طرح های پرورش ماهی در قفس به بیش از 2 دهه می رسد، اما در گذشته به دلایلی از جمله بی برنامگی و عدم توجه مسئولان دستگاه های اجرایی وقت در استفاده از ظرفیت این دریا در حوزه اقتصادی استان و همچنین ناآگاهی سرمایه گذاران از مزایای چنین طرحی کمتر مورد توجه قرار گرفت.

در حال حاضر تولید سالانه ماهی در قفس های دریایی در سواحل مازندران 640 تن در سال است و بر اساس آمار منابع رسمی از هر 10 تن ماهی تولیدی برای یک نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

کارشناسان شیلات طرح پرورش ماهی در قفس را یکی از روش های سودآور و مقرون به صرفه به ویژه در آب های ساحلی مازندران می دانند که علاوه بر تامین امنیت سرمایه می تواند منجر به توسعه و ایجاد اشتغال پایدار برای سرمایه گذاران شود و در صورت اجرای برنامه ها با استفاده از روش های نوین و علمی در زمینه تولید ماهی و سایر آبزیان با مشکل مواجه نخواهند شد.

این کارشناسان همچنین معتقدند با توجه به موقعیت گردشگری مازندران و حضور میلیونی مسافر و گردشگر در منطقه، طرح های پرورش ماهی در قفس می تواند با نصب مکان هایی برای عرضه مستقیم ماهی های دریایی به گردشگران و رستوران ها سود بیشتری کسب کند.

مزارع پرورش ماهی در قفس در مازندران وجود ندارد، هرچند ظرفیتی برابر با دریاچه خزر دارند و میزان تولید آنها از 700 تن فراتر نمی رود.

این در حالی است که بیش از پنج هزار تن ماهی در قالب مزارع در قفس تولید می شود و مازندران در این زمینه 10 درصد سهم دارد. ماهی قزل آلا، ماهی سفید، قزل آلا، فیل ماهی، کفال و ماهیان خاویاری از آبزیانی هستند که در دریای خزر زندگی می کنند و با رونق مزارع پرورش ماهی در قفس می توان این گونه ها را تولید کرد.

سابقه و اجرای طرح های ماهی در قفس در کشور و مازندران کمتر از دو دهه است و به دلیل بی اطلاعی سرمایه گذاران و وجود موانع زیست محیطی، اجرای این طرح به درستی توسعه نیافته است.

مازندران پشت طرح پرورش ماهی در قفس است در حالی که کارشناسان تاکید دارند این روش تولید مقرون به صرفه، سودآور و اقتصادی است و ضمن تامین امنیت سرمایه، منجر به ایجاد اشتغال پایدار می شود.

یک کارشناس حوزه آبزی پروری مشکلات و موانعی مانند محیط زیست، دامپزشکی، بنادر و دریانوردی را از جمله مشکلات پیش روی پرورش ماهی در قفس برشمرد و گفت: زیرساخت های لازم مانند صنایع تبدیلی و اسکله ها، شناورها و … وجود دارد. هنوز در مازندران ارائه می شود.

علی اکبری تولید ماهی در قفس های دریایی را نیازمند قفس های استاندارد عنوان کرد و گفت: ارتفاع موج های خزر و تاخیر در اعطای مجوز از یک سو و موانع در ارائه تسهیلات دلیل عدم استقبال سرمایه گذاران از این طرح است. .

وی در عین حال تاکید کرد: با توجه به بازار خوب ماهی در سایر کشورها باید برای جذب سرمایه گذار و ایجاد مزارع قفسی در دریای مازندران برنامه ریزی کرد.

تامین تسهیلات، توسعه زیرساخت‌ها، استفاده از شناورها و ایجاد اسکله و رفع موانع صدور مجوز از جمله دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در راه‌اندازی مزارع پرورش ماهیان دریایی است که رفع آنها می‌تواند به صنعت آبزی پروری کشور کمک کند.

احمد سمامی رئیس اتحادیه سراسری پرورش ماهی در قفس با بیان اینکه 185 شرکت دارای مجوز دارای سایت پرورش ماهی در قفس داریم که 30 درصد آنها مشغول به کار هستند، گفت: سالانه پنج هزار تن ماهی از این مزارع در کشور برداشت می شود. .

وی با بیان اینکه تا سال 1404 میزان صید و تولید ماهی در قفس در کشور باید به 100 هزار تن برسد، حمایت از تولیدکنندگان و رفع موانع را ضروری می داند.

وی با بیان اینکه افزایش مزارع پرورش ماهی یکی از سیاست های رونق تولید است، اجرای این طرح را برای تامین امنیت غذایی مهم دانست.

سمامی با بیان اینکه 18 مزرعه پرورش ماهی در قفس در شهرستان عباس آباد ایجاد شده است، پیش بینی کرد: امسال 500 تن ماهی قزل آلا تولید شود.

سمامی توسعه مزارع پرورش ماهی و آبزی پروری را جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز می داند.

تسهیل در صدور پروانه کسب و پرورش ماهی در قفس یکی از مهمترین خواسته ها و خواسته های آبزیان مازندرانی بوده که تاخیر در اعطای این مجوزها آنها را دلسرد کرده است. سید شمس الدین حسینی نماینده مردم رامسر، عباس آباد و تنکابن در مجلس از قانون تسهیل در صدور پروانه کسب خبر داد و گفت: برای گسترش فعالیت های پرورش ماهی در قفس باید صدور مجوز تسهیل شود.

وی با بیان اینکه قانون تسهیل در صدور پروانه کسب را تهیه و ابلاغ کرده ایم و اجرای تبصره 18 نیز منابع مالی بسیار مناسبی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

حسینی با بیان اینکه منابع لازم برای طرح های تولیدی تامین شده و طرح های کامل تاثیر بسزایی در توسعه اشتغال دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به بهره برداری از بزرگترین پایانه صادرات فرآورده های ماهی گفت: تکمیل این پروژه می تواند منجر به تحول در روند صادرات و تجارت محصولات ماهی شود.

حسن خیریان پور با بیان اینکه بیش از 100 هزار تن محصول ماهی در استان تولید می شود ارزش اقتصادی آن را بیش از هشت هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: باید از ظرفیت دانش بنیان در تولید ماهی و پرورش ماهی در قفس استفاده شود.

وی با بیان اینکه بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان نیز وجود دارد، گفت: باید از ظرفیت دریای خزر برای توسعه فعالیت های اقتصادی استفاده کرد و اقتصاد دریایی یکی از مهم ترین مولفه های تحقق شعار امسال است.

یکی از فعالان عرصه پرورش ماهی در قفس نیز گفت: اگر چه کشت و تولید ماهی در قفس های دریایی نتایج مثبتی دارد و از نظر کیفی در سطح بالایی قرار دارد، اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که اگر آنها را برطرف کنیم. مقدار تولید بیشتر از افزایش قبل است.

سجاد رحمانی افزود: با توجه به بازار خوب این نوع ماهی در کشورهای اروپایی، در صورت حمایت همه جانبه از طرح پرورش ماهی در قفس و جذب سرمایه و گسترش آن در مازندران، می توان علاوه بر کاهش بیکاری، شاهد افزایش چشمگیر بود. در درآمد و بنابراین این امر رونق اقتصادی استان بود.

تا سال گذشته 10 قفس ماهی در عباس آباد فعال بود که برای 40 نفر شغل ایجاد کرد و با افتتاح هشت قفس دیگر، اشتغالزایی در این مزارع در حال افزایش است.

پرورش ماهی مازندران یکی از بخش‌های اشتغال‌زا در استان است که چند سال پیش در آب‌های ساحلی دریای خزر معرفی شد، اما افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند می‌گویند این طرح و روش پرورش ماهی نیاز جدی‌تری دارد. پشتیبانی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید