«توقف سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران»؟ / معاون وزیر امور خارجه: هیچ رسمی نشنیده ایم

229779 610 خبر خاکستری

روز جدید : یکی از فعالان اقتصادی ایران در توییتی نوشت: دولت چین به عنوان شریک اقتصادی مهم ایران اخیرا به تجار چینی دستور داده است که در ایران سرمایه گذاری نکنند و این مشکل را کاهش دهند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه برخی اخبار مبنی بر ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت های چینی در ایران توسط دولت چین را تایید نکرد و گفت: به طور رسمی چنین چیزی نشنیده ایم.

مهدی صفری صبح دوشنبه در حاشیه کنفرانس همکاری های اقتصادی ایران و دریای سیاه در تهران در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه اخیرا یکی از فعالان اقتصادی چینی در توییتی مبنی بر اینکه شرکای اصلی اقتصادی دولت چین اخیرا به تجار چینی دستور داده اند سرمایه گذاری نکنند. در ایران یا کاهش آن، از سوی دیگر، شرکت های اقتصادی ایرانی در چین نیز برای انجام تراکنش های بانکی در چین با مشکل مواجه هستند. ایشان اخیراً اینجا بودند و با او صحبت کردیم و در حال کار بر روی یک قرارداد 25 ساله هستیم.

وی گفت: کار سرمایه گذاری روال خاص خود را دارد. اینها یا مالی هستند یا سرمایه گذاری مستقیم.

ما چنین محدودیت هایی را در جلسات نشنیده ایم. فقط در برخی موارد برخی کشورها می گویند برجام موفق می شود، ما سرمایه گذاری می کنیم، اما برخی کشورها به ویژه در حوزه نفت و گاز کار خود را زودتر شروع کردند.

سافاری در پاسخ به این سوال که پس شما اعمال چنین محدودیتی از سوی چین را تایید نمی کنید؟ وی گفت: ما به طور رسمی چنین چیزی نشنیده ایم.

وی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت تاجیکستان در بندر چابهار گفت: نه تنها تاجیکستان، بلکه قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان همگی برای مشارکت در پروژه بندر چابهار ابراز علاقه کردند و از اماکن بازدید کردند.

قرقیزستان و قزاقستان مکانی را پیدا کرده اند که می توانند برای خود ایستگاه هایی برای ترانزیت محموله های خود بسازند.

صفری ادامه داد: فقط تاجیکستان نیست، سایرین هم هستند و وزیر راه قرقیزستان دو بار به چابهار سفر کرده است. این کشورها به چابهار رفته اند و در حال گفتگو با بنادر و شرکت های کشتیرانی هستند تا مکان هایی را در اختیار آنها بگذارند که بتوان محموله هایشان را ترانزیت و رفت و آمد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره نهایی شدن قرارداد کریدور دریای سیاه-خلیج فارس گفت: کریدور جنوبی خلیج فارس-خلیج شمالی چند سالی است که وجود دارد و این کریدور به روسیه، قفقاز و آسیای میانه رفته است.

یک کریدور هم داشتیم که از جنوب به ترکیه و از آنجا به اروپا می رفت و الان این کریدور که ترکیه در آن عضویت دارد کریدور دریای سیاه است یا به جمهوری آذربایجان یا ارمنستان و گرجستان و دریای سیاه می رویم. ، که می توانیم به کشورهای همسایه از جمله رومانی برویم. به بلغارستان بروید و این به ما پتانسیل بیشتری برای ترانزیت می دهد.

صفری ادامه داد: با فرض اینکه ظرفیت 500 میلیون تنی داشته باشیم در فاز اول می تواند به 20 میلیون تن برسد. این به این معنی نیست که ما ترکیه را ترک می کنیم و گاهی کامیون های ما یک ماه در ترکیه می مانند.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در مورد آذربایجان و دریای خزر از آذربایجان عبور می کنیم و پل دوم را در آستارا می سازیم تا تعداد کامیون های ما به 800 برسد، اما می توانیم از 400 کامیون در روز در خزر استفاده کنیم. دریا یا با Move your cargo container. این یک هم افزایی است و اگر مسیر خزر را باز کنیم دلیلی برای بستن مسیر آذربایجان وجود ندارد.

آنچه وزیر خارجه ما گفت این است که عمان، قطر، امارات، چین و هند می توانند محموله مورد نظر خود را از طریق ما به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا از طریق این کریدور حمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید