توکایف: عناصر خارجی از افغانستان در حوادث قزاقستان دست داشتند

ساعت: 20:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799542

رئیس جمهور قزاقستان امروز در مصاحبه با رئیس شورای اروپا اعلام کرد که عناصر خارجی از جمله افغانستان و غرب آسیا در رویدادهای اخیر قزاقستان دست داشته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، روز دوشنبه به رئیس شورای اروپا درباره آخرین تحولات کشورش گفت: «عناصر خارجی از جمله از افغانستان و خاورمیانه (غرب آسیا) در رویدادهای اخیر دست داشته اند.

چارلز میشل رئیس جمهور قزاقستان به رئیس شورای اروپا گفت: «ما به تعهدات بین المللی خود متعهد هستیم.

وی ساعاتی پیش در نشست مجازی ویژه سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که به درخواست وی برگزار شد، هدف اصلی تروریست ها از ناآرامی های اخیر را تضعیف قانون اساسی اعلام کرد. ، قدرت را به دست گرفته و سعی در کودتا کنند.

توکایف گفت که مرحله بحث برانگیزی آغاز شده است و گروه هایی از شبه نظامیان مسلح منتظر مداخله هستند. هدف اصلی روشن شد: تضعیف نظم مشروطه، تخریب نهادهای دولتی، تصرف قدرت. آنچه ما در مورد آن صحبت می کنیم تلاش برای کودتا است.

پیش از این توکایف در گفت و گوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیشنهاد کرده بود که مذاکرات با سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به صورت ویدئو کنفرانس در مورد وضعیت قزاقستان انجام شود.

تظاهرات در 2 ژانویه در غرب قزاقستان در مخالفت با افزایش قیمت سوخت آغاز شد. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی نیز سرایت کرد و به شورش و حملات مسلحانه به سازمان های دولتی تبدیل شد و مقامات قزاقستان را بر آن داشت تا در تمام نقاط این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کنند.

وزارت کشور قزاقستان می گوید بیش از 4200 نفر در ارتباط با ناآرامی های اخیر بازداشت شده اند که برخی از آنها خارجی هستند.

داده ها نشان می دهد که درگیری و بحران اخیر در قزاقستان نتیجه دخالت کشورهای خارجی به دنبال ناامنی و انقلاب های مخملی و رنگی در این کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید