تکلیف سامانه شفافیت تهران در تهران چه شد؟

تکلیف سامانه شفافیت تهران در تهران چه شد؟

روز جدید : «شفافیت» واژه ای پر رمز و راز و همانطور که از نامش پیداست حقایقی را در درون خود پنهان می کند، حقایقی که اگر این روزها یکی از کارمندان آن ها را فاش کند، می توان بسیاری از شبهات و شبهات شهروندان را به حداقل رساند تا شهرداری تهران در پنجمین دوره خود. در دوره ای، سامانه ای به نام سامانه شفافیت شهرداری تهران راه اندازی کرد که قرار بود همه اقدامات و قراردادهای شهرداری را برای مردم شارژ و شفاف کند. دولت شهر پنجم در روزهای پایانی کار خود با انتشار قراردادهای هنگفت و غافلگیرکننده حاشیه ای برای خود به وجود آورد اما این موضوع به همین جا ختم نشد و با روی کار آمدن دولت شهری در دوره ششم، این نظام به پایان نرسید. به نظر می رسد. دستخوش تغییراتی شده که با شعار شفافیت کار خود را آغاز کرده است، تا کنون حتی اقدامی برای به روز رسانی این سامانه انجام نداده است، به همین دلیل چنین چیزی صدای شورای شهر را درآورد.

«شفافیت» واژه ای پر رمز و راز و همان طور که از نامش پیداست حاوی حقایقی است، حقایقی که اگر این روزها از سوی مقامی فاش شود، می تواند بسیاری از شبهات و شبهات شهروندان را کاهش دهد. در دوره پنجم سامانه ای به نام سامانه شفافیت شهرداری تهران راه اندازی کرد که قرار بود همه اقدامات و قراردادهای شهرداری را برای مردم بارگیری و شفاف کند.

دولت شهر پنجم در روزهای پایانی کار خود با انتشار قراردادهای هنگفت و غافلگیرکننده حاشیه ای برای خود به وجود آورد اما این موضوع به همین جا ختم نشد و با روی کار آمدن دولت شهری در دوره ششم، این نظام به پایان نرسید. به نظر می رسد. دستخوش تغییراتی شده که با شعار شفافیت کار خود را آغاز کرده است، تا کنون حتی اقدامی برای به روز رسانی این سامانه انجام نداده است، به همین دلیل چنین چیزی صدای شورای شهر را درآورد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت شورای اسلامی شهر تهران به دیده بان ایران گفت: بارها علت به روز نشدن این سامانه را عنوان کرده ام اما پاسخی به اخطارها دریافت نکرده ام و سامانه ها به روز نشده اند. «وقتی از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات می پرسیم می گویند ما فقط زیرساخت ها را آماده می کنیم و آقای محمدانی باید گزارش های تخصصی را تایید کند و بعد از کنترل کمیسیون شفافیت بارگذاری کند، اما متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

اما این اولین هشدار نیست و اعضای شورای شهر تهران در جلسات متعددی به این موضوع پرداخته اند. البته نکته مهم دیگر این است که نه تنها گزارش ها به روز نمی شوند، بلکه به گونه ای بارگذاری می شوند که برای مردم قابل درک باشد. مردم نمی توانند بفهمند که هزینه های کوچک کجا خرج می شود. ضمن اینکه این بی توجهی به نوعی ضعف برای مدیریت شهری دوره ششم است و به گفته ناصر امانی از اعضای کمیته بودجه شورای شهر تهران نباید از دیگران عذرخواهی کرد.

سیستم شفافیت و سازوکارهای مربوطه همچنان پابرجاست و فعلاً مشخص نیست در دوره فعلی چه قراردادهایی منعقد شده است و البته این موضوع باعث ایجاد سؤالاتی در ذهن ها می شود! همچنین در این سیستم حقوق مدیران و قراردادها نادیده گرفته می شود و به نظر می رسد بلاتکلیفی بر آن سایه افکنده است! به گفته برخی از مسئولان شهری، به روز نشدن سامانه شفافیت شرم آور است و شهرداری تهران باید برای آن پاسخی داشته باشد! آیا این درست نیست که مردم بدانند صرف چه هزینه هایی می شود و برای افزایش رضایت و رفاه آنها چه قراردادهایی بسته می شود؟ آکاریان یکی از اعضای کمیته حقوقی و نظارت شورای شهر تهران معتقد است اگر در شهرداری شعار زیبایی بدهیم اما عمل نکنیم مردم حرف ما را نمی پذیرند.

حدود هشت ماه از روی کار آمدن دولت جدید شهر در دوره ششم می گذرد و نگرانی هایی در مورد موضوع مهمی مانند شفافیت در همان ابتدا مطرح شد و باید منتظر ماند و دید شهردار تهران چه زمانی دلیل قانع کننده ای برای بی توجهی به آن خواهد بود. موضوعی مهم برای شورای شهر و شهروندان!

و مایلم به یاد داشته باشیم که “تلاش خدمت شما دانش شما خواهد بود …”

دیدگاهتان را بنویسید