جامعه کارگری از مخالفت وزیر کار با تعریف حقوق کارگر انتقاد کرد

جامعه کارگری از مخالفت وزیر کار با تعریف حقوق کارگر انتقاد کرد

اخیرا شاهد انعکاس مصاحبه مقام ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یعنی آقای صولت مرتضوی در خبرگزاری ها بودیم مبنی بر اینکه به زودی حداقل دستمزد را تعیین می کنیم و سعی می کنیم تفاوتی نداشته باشیم. بین کارگران و کارمندان دولت!”

ضمن عرض ادب و احترام به افکار و اندیشه‌های وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ضمن قدردانی از همدردی‌های ایشان همراه با نگاه حمایتی ایشان، بر آنیم تا سال‌های متمادی در خدمت ایشان باشیم تا ذهن این عزیزان را روشن کند. وزیر محترم و متفکر شاهد هستیم و این تبعیض را در حوزه کارگران و کارمندان مشاهده می کنیم.

این نوع تبعیض از زمان دولت محترم آقای احمدی نژاد شروع شد و در دولت آقای روحانی بیشتر نمود پیدا کرد. در دولت آقای رئیسی به بالاترین حد ممکن رسید، بنابراین در سال 1401 شاهد تبعیض آشکار در زمینه افزایش حقوق هستیم و آن این است که حداقل دستمزد دولتی اکنون 900 هزار نفر بسیار کمتر از دستمزد سالمندان است. کارگران حداقل دستمزد همچنین می بینیم که کمک های تحت عنوان سبد کالاهای اساسی ماهانه توسط بن کارت به مقامات دولتی پرداخت می شود و آنها به فروشگاه های بزرگ، هایپر استار و امثال آن طرف قرارداد با دولت مانند شهروند، اتکا مراجعه می کنند. ، کوروش و غیره، کالاهای اساسی خود را مجانی می خرند و در واقع دولت مبلغ آن را به این فروشگاه ها پیش پرداخت می کند.

جناب آقای وزیر، باز هم شاهد تبعیض دیگری در زمینه وام هستیم. سالانه بیش از 200000 خانواده شاغل و بازنشسته دولت وام هایی دریافت می کنند که بیش از دو برابر میزان وام های داده شده به کارگران بازنشسته است. در حالی که تعداد مستمری بگیران در حوزه مستمری بگیران تامین اجتماعی بسیار کمتر از وام گیرندگان در حوزه مستمری بگیران روستایی و ارتشی است. وام مربوط به کارکنان تحت پوشش تامین اجتماعی نیز نامشخص و تسویه نشده است. جناب آقای مرتضوی سال هاست که شاهد تبعیض در امتیازدهی و ارائه خدمات بین کارمندان و مستمری بگیران و کارگران و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی هستیم. شاهد تبعیض هایی در پوشش خدمات رسانی در قالب سفرهای زیارتی هستیم که خانواده دولت را با هزینه دولت و با کمترین صرف منابع دولتی به بالاترین مکان ها می رساند!؟ سفرهای دیگری که در زمینه‌های مختلف و با عناوین مختلف ارائه می‌شوند، جای بحث دارد.

آقای وزیر، امروزه تبعیض گسترده شده است. چطور می گویید در اداره افزایش دستمزد می خواهیم تصمیمی بگیریم که تبعیض نباشد و مانند کارمندان دولت، حقوق کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی 20 درصد افزایش یابد! با مشاهده میزان خالص کارمندان دولت در حوزه کارگران و مستمری بگیران و مشاهده انتهای فهرست درآمدهای آنها، متوجه می شوید که شما و پیشینیان شما در دوره های قبل و اکنون نیز در مورد کارگران و مستمری بگیران تبعیض را انجام داده اید. خانواده دولت از طبقه کارگران شاغل و بازنشسته تحت پوشش تامین اجتماعی بسیار خوبتر هستند. ما کارگران در دولت آقای هاشمی رفسنجانی و در دولت جنگ وضعیت مطلوب تری داشتیم و تصمیمات و اقدامات دولت های بعد از این دو دولت باعث شد برای ما کارگران چنان وضعیتی پیش بیاید که عقب مانده تر از آن باشیم. کارمندان دولت در تمام مراحل

آقای وزیر! شما به خوبی می دانید که تبعیض کاملاً واضح و آشکار است. حتی در بودجه سالانه می توان 100 درصد سهم دولت و ارتش از منابع عمومی را دید اما 3 درصد از سهم سازمان تامین اجتماعی که از سال 54 به دولت ها سپرده شده و دولت ها را موظف به محاسبه می کند. هر سال و برای درج آنها در بودجه جاری کشور برای پرداخت تامین اجتماعی، پرداخت نمی کنند. با احتساب امسال سهم این تشکل اجتماعی 214 هزار میلیارد تومان بود که با همت و برکت حضور جامعه کارگری در میدان و با کمک نمایندگان موفق شدیم مبلغ هفتاد هزار میلیارد تومان را بازیابی کنیم. . دولتی که شما از اعضای خانواده و هیئتی هستید از انجام این تعهد قانونی خودداری کرده است. وقتی خود منادی و مروج تبعیض هستید چگونه به تبعیض دامن می زنید. شما، دولت، تبعیض را ایجاد کردید. امروز که نوبت کارگران بیمه شده است، شما استاندارد را 20 درصد تعیین می کنید. ما آماده هستیم تا هر آنچه در انتهای لیست کارمندان کشور و مناطق نظامی قرار دارد را بررسی کنیم و سپس حاضریم موضوع رفع تبعیض را در نظر بگیریم. اینکه شما با شعار رفع تبعیض به جنگ فقرا و طبقه کارگر آمده اید، زینت شخصیت شما نیست. لطفا توسط جامعه سرمایه داری گمراه نشوید!

تحت تاثیر جو حاکم بر دولت در حوزه وزارت اقتصاد و سازمان بودجه و برنامه ریزی قرار نگیرید. شما نماینده جامعه کارگری در شورای دولت هستید. شما وظیفه دارید مانند وزرای سابق از منافع طبقه کارگر محافظت کنید و شعاری برای خود به نام تبعیض ایجاد نکنید تا از دولت استقبال کنید و از آن برای جنگ با فقرا و طبقه کارگر که اکثریت آنها هستند استفاده کنید. امروز حداقل حقوق دارند به نظر می رسد این گفتار باید تغییر کند.

آقای وزیر! توجه داشته باشید که حاکمیت قانون معیار ماست. برای ما عمل روی سبد مشخص شده ملاک است. امروز، این سبد توسط منطقه شما به عنوان نمایندگان دولت، نمایندگان کارگران و نمایندگان کارفرما شناسایی می شود. نمایندگان کارفرمایان در واقع این سبد را 11 میلیون و 700 هزار تومان تعریف کردند; نمایندگان کارگری نیز 15 میلیون و 700 هزار تومان و نمایندگان دولت این سبد را 14 میلیون تومان تعیین کردند. هر یک از این سبدها را انتخاب کنید، ما قبول می کنیم. این به معنای پرداخت منصفانه است و این باید معیار شما باشد. بنابراین اگر می‌خواهید سال آینده سال قیام کارگری نباشد، عدالت را در افزایش دستمزدها مطابق با واقعیت‌های زندگی و آنچه امروز بحث می‌کنیم، اعمال کنید و این حرف اصلی جامعه کارگری است. کشور.

نمی گوییم قدرت خرید سال قبل یا 2019 را برگردانید، می گوییم قدرت خرید فروردین 1401 یعنی امسال 8 اسفند 1401 را به ما برمی گردانید، سراغ سفسطه نروید. تلاش برای اندازه گیری مداوم دستمزد مجازی وقتی می گوییم قدرت خرید، منظورمان قیمت در بازار است. اگر می خواهید از سرنوشت ونزوئلا جلوگیری کنید و مانند اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر کشور حکومت کنید، باید شجاعت داشته باشید که مانند رئیس جمهور ترکیه تصمیم به افزایش دستمزد بگیرید، نه مانند رفقای ونزوئلایی که قدرت ندارند و با موانع واقعیت روبرو هستند. نباید دستمزد کارگران را فریز کرد و سگ تورم را آن طرف رها کرد!

اتخاذ این سیاست ها منجر به نارضایتی جامعه کارگری می شود. یعنی سال آینده شما اعتراضات کارگری خواهید داشت و بعد این را به شما می اندازند تا وزیر کار و سپس به سرنوشت قبلی خود دچار خواهید شد. با این تفاوت که نام نیکی برای خود گذاشت (در راه انصاف در افزایش دستمزد کارگران) اما در مقابل شما در راه مخالفت با اعمال انصاف در افزایش دستمزد و حفظ آن هستید. قدرت خرید طبقه کارگر ایران!

آرزو می کنیم عادلانه بودن دستمزد، حفظ و بازگشت قدرت خرید کارگران شاغل و بازنشسته را در دستور کار قرار دهید.

سلام بر شما و رحمت و برکات خدا

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار)

دیدگاهتان را بنویسید