جای خالی صنایع تولیدی «سقز» در استان کرمانشاه/مدیر صنایع تولیدی: توجیه اقتصادی ندارد


ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897003

سقز محصولی از گونه های بومی زاگرس است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام صادر و به فروش می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، کرمانشاه 527 هزار هکتار وسعت جنگلی دارد که گونه های جنگلی پسته در 200 هزار هکتار وسعت دارد. درخت «بنه» یکی از گونه های بومی زاگرس است، میراثی است که از گذشتگان به جا مانده است، «سقز» شیره درخت بنه است که مصارف دارویی بی نظیری دارد.

اگر برداشت این طلای سبز طبق اصول رعایت نشود، درخت ریشه ضعیف شده و می میرد.


cfdc74d7 78e7 49bc b4cc c2d49f78243c خبر خاکستری

وحید عزیزی در گفتگو با مرصادنیوزبیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم، کمبود بارندگی و همچنین ظهور آفات در جنگل های زاگرس، سازمان جنگل ها و مراتع (مرکز جنگل های فرا شمال) ممنوعیت برداشت محصول «فیروزه» را کتباً اعلام کرد. .

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه با بیان اینکه از هر درخت یک کیلوگرم سقز جمع آوری شد، گفت: طبق اعلام سازمان جنگلبانی، سقز هر سه سال یکبار و کتیرا هر 5 سال یکبار استحصال می شود.

وی با بیان اینکه حدود 200 هزار هکتار جنگل کاج در استان پراکنده است، گفت: برداشت سقز از ابتدای تیرماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.


6fc99fe3 278e 40bb b32d 853a6d72bc17 خبر خاکستری

عزیزی با اشاره به وجود 170 سامانه جمع آوری سقز در استان خاطرنشان کرد: رویشگاه های طبیعی سقز در استان مایه امرار معاش حدود 5 هزار خانوار است.

وی تصریح کرد: 70 درصد جنگل های سقز در مناطق اورامانات شامل جوانرود، پاوه، ثلاث باباجانی و 30 درصد مابقی در دالاهو، گیلانغرب و بخش هایی از اسلام آبادغرب و روانسر پراکنده است.

این مسئول با اشاره به خواص دارویی و اقتصادی سقز گفت: متاسفانه به دلیل نبود صنعت تبدیلی در استان، این محصول به صورت خام صادر می شود.

وی گفت: هنر سقز چینی مختص استان های «کرد» از جمله کرمانشاه و کردستان است.


c08883ac d93a 4ce1 92d3 27287ac3abb0 خبر خاکستری

عزیزی همچنین به تولید محصولات جانبی از مزارع غده اشاره کرد و گفت: مصرف کنندگان علاوه بر سقز می توانند میوه های تازه و خشک گیاه غده را برداشت کرده و با قیمت مناسب به فروش برسانند. در شیرینی پزی، روغن گیری و غیره کاربرد دارد. صنایع است و مشتریان خوبی دارد.

وی گفت: شیره درخت بنه از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و با وجود اینکه با قیمت مناسب از تولیدکنندگان خریداری و به کشورهای اروپایی صادر می شود، در نهایت محصول فرآوری شده با قیمت گزاف به کشور بازگردانده می شود.

کریمی در گفتگو با مرصادنیوز وی تصریح کرد: بانه درختی مقاوم و با عمر طولانی است که بسیار مهم است و در شرایط مناسب می تواند تا 300 سال و حتی بیشتر عمر کند.


85ecba2f d6a3 405e 981e a4c97762bf70 خبر خاکستری

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: درخت بنه سرچشمه شیره سقز است که به صمغ کوهی نیز معروف است.

وی گفت: 25 درصد شیره «سقز» حاوی روغن سقز با ارزش و صنعتی است که مصارف بسیاری در صنعت دارد. علاوه بر این، از آب سقز در تهیه صمغ، عطر، خوشبو کننده، حشره کش و در صنعت داروسازی در تهیه نرم کننده و ضدعفونی کننده پارچه استفاده می شود.

کریمی گفت: در صنایع پلاستیک، تهیه واکس کفش و چرم و صنعت چاپ نیز کاربرد دارد. به دلیل نبود صنایع تبدیلی مناسب، بیشتر سقز تولیدی ایران به خارج از کشور صادر می شود و به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع مذکور استفاده می شود.


e6b6e524 0218 4214 9257 6b720c2a894d خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به جمع آوری شیره سقز که زیر نظر کارشناسان اداره منابع طبیعی در حال انجام است، افزود: درختان بنه و کتیرا در رویشگاه های طبیعی کرمانشاه و آنجا در حال استراحت هستند. در حال حاضر خبری از برداشت نیست، زیرا درختان می توانند احیا شوند.

این مسئول افزود: قبل از خشکسالی از هر درخت یک کیلوگرم سقز جمع آوری می شد که اکنون در خشکسالی این میزان به حدود 200 گرم رسیده است. البته تعداد انگشت شماری درخت هستند که هنوز یک پوند سقز می دهند.

کریمی گفت: با این ویژگی ها کارخانه فرآوری سقز در استان مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد. با این حال می توان تمهیداتی را در کنار سایر کارخانه های فرآوری برای استخراج مواد دیگر از این محصول اندیشید.

وی ادامه داد: بخش هایی از سقز استخراج شده از درختان بنه به صورت سنتی پس از گرم شدن با آب به عنوان صمغ کردی به فروش می رسد.


a58fdc47 dfdf 474d 92b4 e04949fcfb57 خبر خاکستری

این مسئول آخرین بار سال 1396 از منابع طبیعی استان در منطقه اورامانات و از شهرستان های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی استحصال سقز داشته ایم، گفت: در آن زمان 45 تن سقز از این منطقه استخراج شد. منابع طبیعی این شهرها نیمی از آن به نام شیره به دوبی، ماندا و کشورهای اروپایی صادر می شد و نیمی دیگر برای مصرف داخلی بود.

به گزارش مرصاد، متأسفانه به دلیل شرایط خشکسالی و برداشت های زیاد، تولید مثلی در این نوع گیاه مشاهده نمی شود، لذا با توجه به خواص دارویی و اقتصادی این نوع درختان، توسعه جنگل پیشنهاد می شود. با گونه های بانه و تاکید می شود که باید از این طرح حمایت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید