جریان رقیب با تصور اینکه روحانی برجام را با هزینه خود نوشته است اشتباه محاسباتی کرد/ تاخیر دو ساله در امضای توافق، دستاورد مجلس یازدهم است.

جریان رقیب با تصور اینکه روحانی برجام را با هزینه خود نوشته است اشتباه محاسباتی کرد/ تاخیر دو ساله در امضای توافق، دستاورد مجلس یازدهم است.

ررونو یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جریان رقیب دولت آقای روحانی با این تصور که یک هفته بعد از آمدن آنها همه چیز طبق برنامه پیش می رود، این اشتباهات و موانع را اشتباه محاسباتی کرد و این موانع را ایجاد کرد. امروز اینطور ساکت نخواهند نشست و به همین دلیل دو سال فرصت های کشور از دست رفت و مردم امروز ما زیر فشار اقتصادی و تورم و بحران ارزی قرار گرفتند. این موارد دستاورد مجلس یازدهم و عدم محاسبه دقیق ابعاد کار و فضای بین المللی است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق در دیدار با تعدادی از اعضای کابینه دولت در روز عید غدیر خم در پاسخ به این سوال که مصوبه مجلس در خصوص برجام باعث عدم امضای برجام شد. روزهای کاری اخیر، روزهای دولت دوازدهم و همچنین شب گذشته. آنها تاکید کردند که اگر در مارس 2019 اجازه بازگشت به برجام را داشتیم، دولت را در وضعیت دیگری قرار می‌دادیم. دلیل صحبت های آقای روحانی در این مقطع چیست؟ ساخت بمب هسته ای را متوقف کردند. آنها از اوباما به خاطر ارسال دلار با هواپیما به ایران انتقاد کردند. رئیس جمهور سابق آمریکا در پاسخ گفت که من این توافق را بدون درگیری نظامی با ایران به دست آوردم. ضمن اینکه ما نیز اعلام کرده ایم که قصد ساخت بمب هسته ای نداریم و هدف استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است. اما پس از خروج ترامپ از برجام، کشور ما در معرض چالش های زیادی قرار گرفته و شرایط سختی برای ما و مردم ایجاد شده است.

وی افزود: زمانی که بایدن وارد شد، در استراتژی های سیاست خارجی خود تاکید کرد که می خواهد با عربستان تسویه حساب کند و به برجام بازگردد. این دو نکته مربوط به منطقه ما بود. اما نمایندگان مجلس یازدهم این اشتباه را مرتکب شدند که فکر کردند این رقابت جناحی است و اگر آقای روحانی پرونده را جمع کند، می توان برای آن کیفرخواست صادر کرد. امروز هم اعلام می کنند که ما همین نتیجه را می خواهیم. نکته اصلی این بود که آمریکا با 4+1 فاصله داشت. ما که به نوعی مظلوم و بی گناه بودیم، آژانس انرژی اتمی در چندین گزارش بهداشتی کار و تعهدات ما را تایید کرد و کشورهای دیگر نیز مرتباً با صدور بیانیه از ایران حمایت کردند، اما متاسفانه اکنون به آمریکا پیوسته و علیه ایران بیانیه صادر کرده اند.

میرلوحی تصریح کرد: به نظر من حرکت رقیب دولت آقای روحانی محاسبات اشتباهی کرد و این اشتباهات و موانع را ایجاد کرد و فکر می‌کرد که یک هفته بعد از آمدن همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و به همین دلیل سکوت نکردند. فرصت های کشور در دو سال از دست رفت و امروز مردم ما در فشار اقتصادی، تورم و بحران ارزی هستند. این موارد دستاورد مجلس یازدهم و عدم محاسبه دقیق ابعاد کار و فضای بین المللی است. به همین دلیل شعار می دهند که ما خیلی موفق بوده ایم و دستاوردهای مهمی داشته ایم و حالا دستاوردشان این است که توافق دو سال به تاخیر افتاده است.

این فعال سیاسی گفت: امروز حادثه اوکراین باعث شده که ایران اولویت اول آقای بایدن نباشد و او احساس می کند جایگاهش در اروپا و آمریکا احیا شده و از نظر برجام غیرضروری تلقی می شود. در حالی که قبل از حادثه اوکراین به برجام نیاز داشت و بیم آن می رود که در صورت گرم شدن فضای انتخابات آمریکا، امضای این توافق بیشتر به تعویق بیفتد. با توجه به شرایط خاص نفت و گاز در اروپا، ایران به راحتی می تواند آنها را از طریق آب بفروشد و فرصت هایی برای انتقال سوخت و گاز به اروپا وجود دارد، این فرصت های طلایی را نباید از دست داد.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که دلیل هجمه نمایندگان مجلس به دولت روحانی با شعار «بنیانگذاران وضع موجود» و حتی جلساتی که وی پس از پایان دوره ریاست جمهوری با برخی از اعضای کابینه خود داشت، چه بود، گفت: آقایان قبل از آمدن آقای روحانی. رئیسی همه تریبون ها اعم از صدا و سیما، رسانه و نماز جمعه داشتند و از آن زمان سعی کردند همه تقصیرها را به گردن دولت روحانی بیندازند. آقای روحانی زمانی گفته اند که ذخایر استراتژیک ما کم است، آن زمان چقدر ایشان را مقصر می دانستند و در همان رسانه ها می گفتند چرا اسرار مملکت را می گویید، اما حالا که خودشان هستند، می بینید که چقدر بی خیال می شوند. حقایق را تحریف می کنند

وی افزود: وقتی آقای روحانی می گوید ما میلیاردها دلار در حساب بانک مرکزی داشتیم و با وجود تمام مشکلاتی که برای ارز گرفتن و برگشت ارز نفت وجود داشت، آقایان به قول من توانستیم کالاهای اساسی و ارز را در حساب ها ذخیره کنیم. از این مورد نبود. البته باید این موارد را رد و فرافکنی کرد، زیرا کسانی که نمی توانند از بهبود و پیشرفت کشور دفاع کنند، وقتی افکار عمومی را زیر سوال می برند، باید بگویند که سازندگان شرایط کنونی این وضعیت را به وجود آورده اند. اگر قرار است بانیان شرایط فعلی شناسایی شوند، به رسانه هایی که چوب را زیر چرخ دولت آقای روحانی گذاشتند و نگذاشتند برجام و FATF حل شود، رجوع کنید و ببینید چه تبلیغات منفی برای دولت انجام دادند. گرفتن هواپیما و عقد قرارداد با شرکت های نفتی. بنابراین، اگر قرار است وضع موجود مشخص شود، خوب است که مناظره تلویزیونی و کارشناسان برای بحث در مورد مسائل فنی انجام شود، اما اینکه ادعا کنیم رقبای ما بنیانگذار وضع موجود هستند، درست نیست.

میرلوحی گفت: این یک واقعیت است که ساختار تصمیم گیری در کشور ناهماهنگ و ناهموار است. در این 20 سالی که پرونده هسته ای جریان دارد، شورای عالی امنیت ملی همواره تصمیمات را هماهنگ کرده است. تا زمان آقای روحانی مناسب تلقی می شد که این پرونده را مدنی بنامیم و به عهده وزارت امور خارجه بگذاریم. همه می دانیم که مجری پرونده هسته ای وزارت امور خارجه و آقای ظریف بود، اما تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و به تایید رهبری رسید. امروز مجلس با شعارهای انقلابی روی کار آمد و با تریبون ها رقبای خود را کنار زدند و رئیس مجلس شدند و به همین دلیل در فضایی غیرکارشناسی تصمیم گیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید