جزئیات اجرای فاز دوم یارانه هوشمند آرد ونان

جزئیات اجرای فاز دوم یارانه هوشمند آرد ونان

مشاور وزیر اقتصادی گفت: در مرحله دوم طرح امداد یارانه آرد و نان، سقف تولید نان به دلیل محدودیت سهمیه تولیدکنندگان نان حذف و غرامت یارانه تولیدکنندگان نان دو برابر می شود.

محمدجلال درباره فاز دوم طرح حمایت از آرد و نان هوشمند گفت: در این طرح دولت به هیچ وجه یارانه نان را کاهش و حذف نمی کند. پیش بینی یارانه نان در سال گذشته در بودجه حدود 70 هزار میلیارد تومان بود و سال آینده حدود 105 هزار میلیارد تومان منابعی است که برای یارانه نان در نظر گرفته شد که 50 درصد افزایش نشان می دهد.

وی افزود: اما نکته ای که در طرح هوشمند یارانه آرد و نان به آن پرداخته شده کاهش هدررفت مصرف یارانه ای آرد در کشور است. در واقع در مرحله اول طرح زیرساخت تکمیل زنجیره داده در فرآیند آرد و نان را در کشور برای اولین بار به نقطه بهره برداری رساندیم و این زیرساخت بستری را برای ورود به مرحله دوم در اختیار ما قرار داد. مرحله هوشمندسازی و انطباق دسترسی نانوایان به آرد یارانه ای بر اساس عملکرد آنها.

وی ادامه داد: بنابراین در مرحله اول ساختار توزیع یارانه ای آرد که در سال های اخیر به شیوه خاصی در اختیار نانوایان قرار می گرفت و تا همین اواخر ادامه داشت، مبنای اصلی دسترسی نانوایان به آرد بود، اما در قانون جدید. نانوایان با توجه به ثبت نام معاملات فروش نان در کارتخوان هوشمند به معنای میزان فروش نان و پردازش داده ها، امکان دسترسی آنها به آرد یارانه ای وجود دارد. مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: هدف اصلی در این مرحله حذف محدودیت دسترسی به آرد و یارانه نان برای تولیدکنندگان نان است. نانوایانی که نان مرغوب عرضه می کنند و مشتری بیشتری دارند، می توانند فروش بیشتری داشته باشند و از طرفی در مرحله دوم به دلیل تغییر قیمت نان، هزینه های نانوایان به صورت حق بیمه افزایش می یابد. خورده می شود و در مرحله دوم دو برابر می شود.

جلال با اشاره به هیاهوی فروش بیان کرد: در این طرح از کلمه “هوش” استفاده شده است. عملکرد آن در این مرحله جدید خواهد بود و معدود نانوایی هایی هستند که تراکنش های نادرست را روی دستگاه های کارت خوان هوشمند ثبت می کنند، سیستم مجهز به ساختار تحلیل داده ها است و در این ساختار استفاده مکرر از کارت بانکی، ثبت تراکنش های نادرست، رکورد فروش غیر متعارف و غیره توسط سیستم تجزیه و تحلیل و شناسایی می شوند و نانوایان با رعایت نکردن یکپارچگی معاملات خود عملاً منافع آتی خود را به خطر می اندازند، یعنی دسترسی آنها به سهمیه یا احتمالاً عرضه آرد محدود می شود. البته تاکنون هیچ محدودیتی در این زمینه اعمال نشده است، اما در مرحله جدید با توجه به اینکه قرار است سیستم توزیع آرد یارانه ای مبتنی بر عملکرد باشد، قطعا پردازش هوشمند روی معاملات و ثبت غیرواقعی انجام خواهد شد. معاملات به نفع نانوایان نخواهد بود و اعتبار نانوا تحت تأثیر قرار می گیرد. این سیستم در حال کاهش است

وی خاطرنشان کرد: اگر یک نانوا رفتار درست و حرفه ای داشته باشد قطعا دسترسی و فرصت های شغلی او افزایش چشمگیری پیدا می کند و خوشبختانه تحلیل ما نیز نشان می دهد که درصد نانوایانی که ممکن است معاملات جعلی را ثبت کرده باشند درصد بالایی نیست. در همان زمان، همان درصد پایین در مرحله دوم حذف خواهد شد.

مشاور وزیر اقتصاد تاکید کرد: اصولاً سامانه تعیین نرخ در کشور برای نان توسط شوراهای آرد و نان استان ها اعمال می شود، نان که در سامانه بالغ بر 700 نوع نان ثبت شده است. نان و با 4 عنوان اصلی نان توفتون، سنگک، لواش و بربری، چون وزن ریش، مواد افزودنی و شرایط متفاوتی دارند. لذا این امر در دست مدیران استانی است که به هر نحو و برنامه ریزی نان خود را در فهرست بها قرار داده اند به محض اعلام در سامانه اجرا می شود. جلال گفت: مرحله دوم مرحله ای است که محدودیت تولید نان با توجه به محدودیت سهمیه ای تولیدکنندگان نان برداشته می شود، غرامت تولیدکنندگان نان دو برابر می شود، اقتصاد تولید نان به طور مستمر منتفع می شود و اقتصاد تولیدکنندگان نان می شود. عدم تولید نان این هدفی است که در مرحله دوم طرح یارانه هوشمند آرد و نان در نظر گرفته ایم.

وی درباره دستاوردهای این طرح تا کنون گفت: برآوردهای اولیه ما نشان می دهد که این هدر رفتی که در سال ها و دهه های اخیر به دلیل یارانه ای شدن قیمت نان در کشور رخ داده است حدود 25 درصد است و در هدف ما پس از اجرای طرح دوم؛ امید است این ضایعات به کمترین میزان ممکن کاهش یابد و اقتصاد نان سازی مشکل اصلی کار و تولید نانوایان باشد و انحراف در مصرف گندم و آرد غیر قابل توجیه شود. .

دیدگاهتان را بنویسید