جزئیات اختلاف مراجع بر سر اعلام عید سعید فطر/ اعلام آیت الله مکارم شیرازی

جزئیات اختلاف مراجع بر سر اعلام عید سعید فطر/ اعلام آیت الله مکارم شیرازی

روز جدید این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه گفته اند در موضوع عید فطر چه اتفاقی افتاده است که اختلافی پیش آمده و با وجود اینکه رهبر معظم انقلاب حکومت کردند، هنوز بسیاری از مراجع عید فطر را اعلام نکرده اند، افزود: پاسخ این سوال خود مقام معظم رهبری بود. انقلاب کردند که منشأ آن اختلاف فتوا بود. برخی از فتواهایشان این بود که دیدن هلال با چشم غیرمسلح کافی است و برخی آن را کافی نمی دانستند.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در پایان درس خارج روز دیروز خود فرمودند: در موضوع عید فطر نامه ای به من نوشتند که امروز باید این موضوع شرعی را بیان کنم.

این مرجع تقلید شیعیان با استناد به آنچه معتقدند اختلاف بر سر عید فطر است و با وجود اینکه رهبر کبیر انقلاب حکومت کرده بودند، هنوز بسیاری از مراجع آن روز را عید فطر اعلام نکرده اند و افزودند: پاسخ به این موضوع این است. خود مقام معظم رهبری انقلاب کردند که منشأ آن اختلاف در فتوا بود. برخی از فتواهایشان این بود که دیدن هلال با چشم غیرمسلح کافی است و برخی آن را کافی نمی دانستند.

معظم له فرمودند: سند مدیریت ولی فقیه نیز با چشم مسلح بود. . وی یادآور شد: برخی به ما انتقاد می کنند. شما با مسائل روز بسیار آشنا هستید. خوب است که فکر می‌کنی با چشم غیرمسلح به اندازه کافی می‌توانی ببینی.»

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی فرمودند: اگر فکر می‌کنید برای رؤیت هلال ماه وسایل جدید کافی است، باید فکر کنید این وسایل در همه جا کافی است، یعنی استفاده از دوربین، تلسکوپ و میکروسکوپ در تمام اموری که در فقه نیاز به رؤیت دارد. کافی است و باید به عنوان یک استدلال به آن نگاه کرد و این سوال را نباید به دیدن هلال محدود کرد.

هفت قانون قضایی در مورد استفاده از چشم غیر مسلح

این منبع با اشاره به هفت سؤال فقهی در این زمینه گفت: سؤال اول حد جواز است اگر دیوارهای شهر را با دوربین ده میل دیده باشید و صدای اذان مؤذن شهر را با تجهیزات مدرن شنیده باشید. آیا قبول دارید که حد آن ده مسخره است؟ یا با چشم و گوش معمولی، می دانید.

وی تاکید کرد: تمام بحث ما این است که آیا اطلاق بینایی عام است و شامل دید با وسیله یا بدون وسیله است یا اطلاق شامل هر دو می شود یا اینکه اطلاق بینایی از دید عادی و معمولی منحرف می شود. ما معتقدیم که او از اعمال آن امتناع می ورزد.

معظم له در خصوص سوال دوم توضیح دادند: در بسیاری از موارد ذرات بسیار ریز خون در شیر وجود دارد که فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده است. اما با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست. آیا در اینجا نجاست و قداست حاکم است یا باید بر طهارت حکومت کرد؟

وی ادامه داد: سؤال سوم این است که تجزیه همان نجاست برای تطهیر کافی است، اگر همان خون و نجاست از بین برود، اما رنگ آن باقی بماند، حقوق دانان می گویند وجود رنگ برای طهارت ضرری ندارد; در حالی که اگر این رنگ زیر ذره بین قرار گیرد ذرات بسیار ریز خون چسبنده در جسم دیده می شود که در این صورت نجاست محسوب می شود؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصریح کرد: مسأله چهارم خونی است که مثلاً از دندان بیرون می آید و با آب دهان مصرف می شود که در این صورت راه حل آن تطهیر است; اما اگر بزاق زیر میکروسکوپ بررسی شود، ذرات بسیار ریز خون در آن دیده می شود. حالا در این صورت می شود ناپاک راند؟

معظم له ادامه دادند: سوال پنجم از نظر برخی از فقها این است که عرق حرام ناجی است یا نمی توان با آن نماز خواند، حال اگر فردی در کنار حرام باشد و عرق او ظاهراً خشک باشد می توانید با او دعا کنید در حالی که گاهی اگر زیر میکروسکوپ نگاه کنید ذرات عرق روی بدن دیده می شود.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع ششم در مورد ماه گرفتگی است که فقط با تلسکوپ دیده می شود و با چشم دیده نمی شود، آیا نماز آیات را باید واجب دانست؟

آیت الله مکارم شیرازی افزود: موضوع هفتم درباره مسئله زلزله است که ما آن را نمی شناسیم. اما لرزه نگارها می توانند آن را تشخیص دهند، بنابراین اگر مردم زلزله را تشخیص ندادند و لرزه نگار آن را تایید کرد، آیا معتقدید که نماز آیه برای چنین افرادی واجب است؟ قطعا نه. اینها و مواردی از این دست موضوعات فرعی هستند که نمی توان درباره آنها توافق کرد، پس چگونه می توانیم آن را فقط به صورت ماه بپذیریم.

معظم له در پایان با بیان اینکه پذیرش این لوازم بسیار مشکل است، فرمودند: همچنین در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام که ماه رمضان سی روز به نظر می رسید، هر روز روزه می گرفتند چون ماه با چشم دیده نمی شد و شاید اگر دوربین داشتند اول ماه بود و روزه حرام بود، اما همه روزه گرفته بودند. .

دیدگاهتان را بنویسید