جزئیات اولین جشنواره ملی ایثار


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877481

رادیو ایران با همکاری شورای حفاظت از زبان فارسی زیرمجموعه معاونت صدا اولین جشنواره ملی آیین کلام را در راستای حفظ، توسعه و ترویج زبان فارسی برگزار می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم داداشی، قائم مقام شبکه رادیویی ایران به نقل از روابط عمومی جشنواره آیینی گفت: اگر امروز شاهد برگزاری اولین جشنواره ملی آیینی هستیم، سه عامل مهم وجود دارد. در میان عوامل دیگر، نباید از «اهمیت راهبردی حفاظت از زبان فارسی» غافل شد. «نقش رسانه های مکتوب، شنیداری و بصری در حفظ زبان فارسی» و «جایگاه شبکه رادیویی ایران در نظام رسانه ای کشور و تعهد ذاتی این شبکه به پاسداری از زبان، نوشتار و ادبیات فارسی».

وی افزود: فارسی میراث ارزشمندی است که با حمایت شاعران، نویسندگان و پژوهشگران بزرگ در طول تاریخ فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و اکنون ایرانیان و سایر کشورها به زبان ما تکلم می کنند و به دست ما نوشته می شود. و آنچه نوشته شده در راه است. به عبارت دیگر، ما فارسی صحبت می کنیم، فارسی می خوانیم، فارسی می شنویم و فارسی می نویسیم. و به همین ترتیب ما این زبان را دوست داریم. این پدیده فراگیر و چندگانه هرگز با گویش ها و گویش های متنوع و آوازی موجود و موجود در این مرز و بوم وسیع در تضاد نبوده و رنگین کمان همدلی را به نمایش گذاشته است.

وی همچنین گفت: زبان فارسی زنده و زنده است تا ایران را زنده و متحد نگه دارد. پر واضح است که غفلت از زبان فارسی و ابعاد وجودی آن مانند غفلت از تاریخ و جغرافیای این شهر عظیم باستانی است. هرجا که هویت جمعی ایرانی-اسلامی وجود داشته باشد، در میان مولفه هایی چون سرزمین مشترک، فرهنگ مشترک، تاریخ مشترک و دین مشترک، بی شک زبان فارسی می درخشد.

داداشی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان در هفتمین همایش ملی نخبگان جوان فرمودند: دیگران را در سراسر جهان به دانش خود نیازمند کنید. شما باید زبان خود را یاد بگیرید تا دانش خود را به دست آورید. “ممکن است.” اینکه فارسی را محدود به شعر و شعر و محدود به ادبیات و عرفان و امثال آن بدانیم، بی دقتی و غیرمنطقی است. جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان مرجع – به تاکید رهبر معظم انقلاب – زمانی میسر می شود که پرچمداران این حرکت خطیر اعم از اهالی فرهنگ و رسانه، تمام ظرفیت های زبان فارسی را کشف و به نمایش بگذارند.

این کارشناس ارشد رسانه گفت: و اکنون در روزگاری که علیرغم بی توجهی کم و بیش ما، ایرانیان و ایرانیان بدخواه آگاهانه و هوشمندانه زبان فارسی و مردم ایران را به انحاء مختلف به ویژه با ابزار رسانه ای مورد هدف قرار داده اند. رهگذران به بخش بازمی گردند، مهمتر از هر زمان دیگری است که در رسانه ها قرار داریم و چه می کنیم. البته درک وضعیت فعلی اولین و مهمترین چیزی است که باید اتفاق بیفتد. و هنگامی که این مقدمه کافی و کامل باشد، باید همه امکانات برای رسیدن به یک هدف والای دینی و ملی که پاسداری از زبان فارسی است، تجهیز شود.

وی تاکید کرد: آنجایی که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: «من واقعاً نگران زبان فارسی هستم، زیرا در فضای عمومی زبان فارسی در حال فرسایش است» یا می گویند: «زبان فارسی قرن هاست که عمدتاً توسط زبان فارسی حفظ شده است. شاعران بزرگ و این به این صورت سالم و شیوا به ما رسیده است، پس باید حرمت زبان را حفظ کنیم.» سؤال روشن است، تکلیف هم روشن است.

قائم مقام رادیو ایران افزود: و در این کمپین بزرگ، رادیو ایران به عنوان جامع ترین رسانه صوتی کشور طی سالیان متمادی تلاش گسترده ای را با در نظر گرفتن تمامی جنبه های زیستی و زایشی زبان فارسی آغاز کرده است. زبان.” از یک سو، حفظ زبان و ادبیات فارسی را به موضوعی مهم و راهبردی در سطح صدای جمهوری اسلامی تبدیل کرده است، به طوری که علاوه بر توجه جدی تر به این موضوع در صداوسیما. برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزی، حفظ زبان فارسی معاونت صدا و سیما را می‌توان یکی از دستاوردهای ارزشمند و مستمر این تلاش مستمر دانست؛ از سوی دیگر همکاری با نهادهایی مانند فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایجاد شد. بر اساس تفکرات برون سازمانی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت هر یک از این نهادها در زمینه و به زبان فارسی زبان، نوشتار و ادبیات.

قائم مقام شبکه رادیویی ایران در پایان با اشاره به عزم جدی این شبکه رادیویی برای برگزاری هر چه بیشتر اولین جشنواره ملی دین گفتار گفت: ما به کلمه زبان فارسی احترام می گذاریم چون به شما گفتم.
قدر زرگر، قدر گوهر، گوهر را بدان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید