جزئیات بسته جدید حفاظت مستاجر

جزئیات بسته جدید حفاظت مستاجر

روز جدید بسته جدید وزارت راه و شهرسازی در 5 حوزه برای کمک به مستاجران تنظیم شده است که شامل سقف اجاره بها، دائمی کردن پرداخت سود سپرده مسکن، تسهیل تضمین بانکی برای وام اجاره، اولویت اول تا سوم است. دهک‌ها در پرداخت وام و سپرده و ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی به مالکانی که مصوبات دولت را رعایت می‌کنند هسته اصلی این بسته را تشکیل می‌دهند.

بازار اجاره طبق معمول در سال های اخیر از زمان ورود به اوج جابجایی داغ شده است. در خرداد ماه امسال رشد سالانه اجاره بها در تهران 46 درصد و در کل کشور 51 درصد بوده است. شرایط به گونه ای است که اجاره بها سهم بالایی از مخارج خانوار را به خود اختصاص می دهد و مشکلات زیادی را برای دهک های پایین و متوسط ​​ایجاد می کند. طبق آمار اردیبهشت ماه امسال متوسط ​​اجاره بهای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران 126 هزار و 900 تومان است.

تلاش دولت برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره است. در این زمینه بسته ای با عنوان «بسته پیشنهادی ساماندهی بازار مسکن و اجاره» با پنج محور تدوین شده است. اینها شامل سقف اجاره‌بها، دائمی کردن پرداخت سود سپرده مسکن در هر سال، ساده‌سازی اسناد بانکی برای وام‌های اجاره به مالک، اولویت‌بندی رقم اول تا سوم اعشار هنگام پرداخت وام سپرده و ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالیاتی به مالکانی که مصوبات دولت را دارند، می‌شود.

آمارها نشان می دهد که اقدامات دو سال اخیر نتوانسته به ساماندهی بازار اجاره آنطور که باید منجر شود. این برنامه ها شامل دو عنصر است که یکی آموزشی و دیگری تسهیل کننده است. دولت انعقاد قراردادهای تمدید اجاره را با افزایش بیش از 25 درصدی ممنوع کرده است. از سوی دیگر بازپرداخت وام حمایت از سپرده مسکن را تایید کرد که البته به دلیل رقم پایین آن به تعداد بسیار کمی از مستاجران رسید. هر دو پیشنهاد از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شد.

دولت به تدریج تصمیم گرفته تا کاستی های بسته های محرک خود را اصلاح کند. امسال نیز دولت و مجلس برنامه های مشابهی را برای کاهش شعله ور شدن بازار اجاره در دستور کار قرار دادند. دولت بسته پیشنهادی در این راستا را در نشست سران کشورها تصویب کرد. مجلس نیز طرح اجاره حرفه ای را در دستور کار قرار داد و برای بررسی بیشتر به کمیته ساختمان ارجاع داد. احداث سایت های اجاره ای با همکاری شهرداری ها و بخش خصوصی یکی از مهمترین محورهای این پروژه است.

طی روزهای اخیر وزارت راه و شهرسازی برای دومین بار در سال جاری بسته ای را رونمایی کرد که جزئیات آن توسط مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تشریح شد. همانطور که پروانه اصلانی اشاره کرد، بخش اول مربوط به پرداخت کمک به سپرده مسکن است که هر ساله با اعلام وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی موظف است نسبت به اعطای آن اقدام و شرایط را فراهم کند. تسهیلات کمکی در ودیعه مسکن تا متقاضیان با تکیه بر تمایل خود، فقط درخواست پرداخت ماهانه اصل و سود یا پرداخت سود را داشته باشند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: در حالت دوم، بازپرداخت اصل سپرده باید در پایان سال انجام شود و متقاضی سپرده را از سیستم بانکی وام بگیرد. برای مدت یک سال و در پایان سال وام را پرداخت می کند و فقط سود آن را پرداخت می کند.

اصلانی تسهیل در وثیقه را یکی از بندهای این مصوبه برشمرد و گفت: بانک مرکزی موظف است نسبت به تسهیل وثیقه هایی که به دلیل وام و سپرده از مردم دریافت می کند، اقدام کند و تاکید شد در صورت داشتن کارت سرمایه یا کارت یارانه افراد فیزیکی برای آورده های متقاضی کافی است، اخذ وثیقه های دیگر از قبیل سفته، چک و … ممنوع است.

اولویت معرفی داوطلبان جهت اخذ اعتبار و سپرده گذاری

وی قسمت سوم مصوبه «بسته پیشنهادی ساماندهی بازار مسکن و اجاره» را در اولویت معرفی متقاضیان وام سپرده گذاری خواند و گفت: وزارت راه و شهرسازی بر اساس شاخص هایی مانند تعداد اعضای خانواده، جوان تصمیم گرفت. زوجین، افراد تحت پوشش موسسات، حمایت و یک تا سه دهم درآمد نظام بانکی را از طریق سامانه طرح‌های حمایتی معرفی کنند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: به عنوان یکی دیگر از نکات برجسته این بسته پیشنهادی می توان به بسته تشویقی مالکان بر اساس ضوابط اشاره کرد. این قوانین در حوزه تعیین سقف اجاره بها است و امروز بحث تعیین سقف 25 درصدی برای پایتخت و 20 درصدی برای شهرهای دیگر مطرح است که به تصویب روسای سه قوه رسید.

اصلانی تاکید کرد: در صورت رعایت این دستور یا عقد قراردادهای بلندمدت بیش از دو سال از سوی مالکان، بسته تشویقی برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه این بسته تشویقی پرداخت تسهیلات بانکی برای مالکان است، گفت: بسته مذکور شامل تسهیلات بهسازی مسکن یا مشوق هایی مانند تخفیف و معافیت مالیاتی خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی موظف به تدوین و اجرای این بسته است.

ارزش معاملاتی املاک مبنای محاسبه پورسانت مشاوران املاک

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بحث تشکیل کمیسیون مشاوران املاک را محور دیگر خواند و گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا عنوان می شود مبنای محاسبه کارمزد است. حق الزحمه مشاوران املاک مستغلات در نظر گرفتن قیمت های روز معاملات نیست، اما مبنای کارمزد صحیح نسبت به خرید و فروش، ارزش معاملات ملکی مشمول ماده 64 قانون می باشد. در مورد مالیات های مستقیم که هر ساله توسط کمیته تقویم املاک تعیین می شود.

اصلانی تاکید کرد: این نیز براساس املاک استیجاری است و حق کمیسیون بر اساس ارزش اجاره ای املاک موضوع ماده 54 قانون مالیات های مستقیم تعیین می شود که هر ساله توسط کمیسیون مذکور تعیین می شود و ملاک عمل قرار می گیرد. عمل.

وی افزود: در تقویم املاک، ارزش اجاره و معاملات بر اساس منطقه بندی است که سازمان امور مالیاتی تعیین می کند و 22 منطقه مختلف در تهران وجود خواهد داشت و ارزش معاملاتی و اجاره ای منازل در همین محدوده. منطقه با یکدیگر تفاوتی نخواهند داشت.

تورم و نرخ سود بانکی بر بازار اجاره تاثیر می گذارد

بر اساس این گزارش، در سال های گذشته گفته می شد که اجاره بها در برخی موارد تا 80 درصد از هزینه های خانوار تهران را تشکیل می دهد. در حال حاضر برخی کارشناسان می گویند این رقم به 100 درصد رسیده است. یعنی تمام درآمد یک خانواده به اجاره اختصاص می یابد.

متغیرهای بیرونی و داخلی مانند سطح تورم، انتظارات تورمی، رشد نقدینگی، نرخ سود تسهیلات بانکی و حجم ساخت و ساز بر بازار مسکن تأثیر می‌گذارند و بر اجاره‌بها به عنوان تابعی از بازار مسکن تأثیر می‌گذارند. در این شرایط بسیاری از مستاجران با مشکلات زیادی روبرو هستند. فروش خودرو و حتی اثاثیه منزل به منظور تامین وثیقه و جابجایی طبقات یکی از پیامدهای گرانی در بازار اجاره است که در سال های اخیر بویژه پس از سال 2018 برای مستاجران مشکلاتی را به همراه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید