جزئیات توافق آمریکا و اسرائیل علیه ایران

جزئیات توافق آمریکا و اسرائیل علیه ایران

به گزارش پایگاه خبری عرب48 به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، این معامله به گونه ای بود که واشنگتن اعلام کرد «در ازای همکاری آمریکا [با تل‌آویو]در مورد ایران و عربستان سعودی، نتانیاهو می خواهد به تعهدات خود و شرکای خود بازگردد. [کابینه]انتخاب شده باید تلاش کند، موقعیت [در فلسطین اشغالی]برای آرام کردن، حفظ وضعیت کنونی در کوه معبد (اشاره به مسجد الاقصی)، تقویت موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطین و [سازی‌ها]من پیشگیری می کنم.”

این گزارش حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو به پیشنهاد طرف آمریکایی پاسخ مثبت داده است. اما در عین حال به خواسته های شرکای خود از احزاب راست افراطی نیز پاسخ می دهد. این رسانه صهیونیستی همچنین با اشاره به ادعای ارسال تسلیحات ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین افزود: با توجه به اتفاقات چند ماه گذشته، دیدگاه‌های تل‌آویو و آمریکا در مورد ایران هر یک به هم نزدیک شده است. دیگر در این مدت

بر اساس گزارش یدیعوت آحارونوت، «آمریکا به اسرائیل پیشنهاد همکاری گسترده در عملیات های مخفی و نیمه مخفی در ایران می دهد. اما در جنگ نه. [با این حال]اگر ایران از آستانه هسته ای عبور کند، آمریکا گام های دیگری را در نظر خواهد گرفت که خبر خوبی برای اسرائیل است.

اما در رابطه با همکاری واشنگتن با تل آویو برای عادی سازی روابط با عربستان، این روزنامه صهیونیستی اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی شرایط کمتری را ارائه می دهد و نتانیاهو باید به او امتیاز آرام کردن اوضاع را بدهد. سرزمین های فلسطینی و همچنین بین بن سلمان و دولت بایدن باید آشتی شود.

یدیعوت آحارونوت می‌گوید این بدان معناست که کنگره باید یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ با عربستان سعودی در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و برای بن سلمان، علی‌رغم دست داشتن او در ترور جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن پست در آمریکا، تصویب کند تا فرش قرمز پهن کند.

این گزارش ادامه می دهد: «بایدن بن سلمان و رسوایی هایش را تحقیر می کند. اما با این حال، او ممکن است بدش نیاید که مراسم عادی سازی را در باغ کاخ سفید برگزار کند. مشکل اصلی کنگره است. اپوزیسیون دموکرات به خاطر خاشقجی است و مخالفت جمهوری خواه به دلیل امتیاز سیاسی احتمالی یک رئیس جمهور دموکرات است. در اینجا، تلاش مشترک کاخ سفید و نتانیاهو و اگر چنین است، کابینه مورد نیاز است [تل‌آویو]با توجه [آرام‌سازی]شرایط در [فلسطین]اگر او شانه هایش را تکان دهد، دیگر تلاش مشترکی وجود نخواهد داشت.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که اخیراً سایت “اکسیوس” گزارش داده است که دولت آمریکا به دنبال آرام کردن اوضاع و جلوگیری از ظهور انتفاضه سوم در کرانه باختری است و تضعیف نقش امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین را عاملی برای جلوگیری از وقوع انتفاضه سوم می داند. دلیل اصلی افزایش ولتاژ در کرانه باختری غرب است.

آکسیوس به نقل از چند مقام آمریکایی و صهیونیستی گزارش داد که بلینکن روز سه شنبه در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کرد که یکی از مهم ترین اقدامات این سازمان برای کاهش تنش ها در کرانه باختری، اتخاذ یک طرح امنیتی است. که توسط ژنرال آمریکایی مایکل فنزل، هماهنگ کننده امنیتی واشنگتن در اورشلیم اشغالی طراحی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید