جزئیات جدید قانون رتبه بندی معلمان مجلس

جزئیات جدید قانون رتبه بندی معلمان مجلس

طرح رتبه بندی معلمان از دیگر موضوعات حوزه آموزش است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن، هم اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. طرح رتبه بندی معلمان یکی از اقداماتی است که ابتدا برای ارتقای کیفیت آموزش و سپس بهبود وضعیت معیشتی معلمان در نظر گرفته شده است. طرح رتبه بندی معلمان یکی از پر شورترین طرح های امروز مجلس است. زیرا با اجرای طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یک کارشناس آموزش و پرورش گفت: باید به معلم آنها و جایگاه تاثیرگذار او توجه کنیم. بخش کوچکی از آن ممکن است وجود همین قانون رتبه بندی باشد و زمانی که قانوناً اعمال شود و مؤثر باشد، می توانیم به آن اطمینان بیشتری داشته باشیم. “

خلیل جواد یار در پاسخ به این سوال که رتبه بندی معلمان چقدر می تواند در ارتقای جایگاه معلمان موثر باشد، گفت: یکی از اهداف رتبه بندی معلمان ارتقای جایگاه اجتماعی و شغلی آنان است که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: ریشه بحث رتبه بندی در کشور ما در 4-5 سال اخیر و دو تصمیم بدیهی است که ارتباط مستقیمی با رتبه بندی معلمان در ابعاد مختلف اعم از صلاحیت عمومی، حرفه ای و حرفه ای و جنبه های مختلف دارد. ، ابعاد اعتقادی و اخلاقی هستند.»

وی گفت: اگر رتبه بندی درست و با سازوکار مورد نظر نوشته و اجرا شود، بسیار خوب است اما باید گفت که برخی از درخواست های معلمان نادیده گرفته شده و ممکن است در برخی سازوکارها مشکلاتی وجود داشته باشد. بله، اما هنوز هم می توانیم امیدوار باشیم.

جواد یار با اشاره به معلمان تأثیرگذار در جامعه گفت: باید به معلمان و جایگاه تأثیرگذار آنها توجه کنیم. بخش کوچکی از این ممکن است وجود همین قانون رتبه‌بندی باشد و زمانی که قانوناً اجرا و عملیاتی شود، می‌توانیم به آن اطمینان بیشتری داشته باشیم.»

وی با بیان اینکه موضوع رتبه بندی معلمان از دل قانون حذف شده است، گفت: ما از این موضوع بسیار خرسندیم، اما یکی از انتقاداتی که معلمان به این قانون دارند این است که چرا این قانون تمدید شده است، تاخیرهایی که پیش آمده است. سند برای تغییر اساسی این باعث بی حوصلگی می شود.

وی ادامه داد: ما می گوییم با وجود مشکلات اقتصادی آیا این قشر از معلمان این حق را دارند یا خیر؟ به هر حال در همه اصناف مطالباتی وجود دارد. متاسفانه واکنش معلمان کمی متفاوت است و این برای معلمان آزاردهنده است. اگر این گروه تشویق شوند، می توانیم نتایج را به صورت ملموس ببینیم.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در زمان صدور احکام معلمان گفت: بلافاصله بعد از عید و در ابتدای سال جدید رتبه بندی معلمان صادر می شود تا همکاران از شیرینی آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید