جشن و نان چه شد؟

جشن و نان چه شد؟

روز جدید یک سال از عمر دولت می گذرد و هنوز بخش مهمی از سیاست های دولت مبهم است و در خصوص مهم ترین مسائل مربوط به سبد خانوار از جمله توزیع کالا و نان و … پاسخ مناسبی اعلام نشده است. . به گزارش کوراننو، در حالی که یک سال از دولت سیزدهم می گذرد و اکنون لغو ارز 4200 تومانی وارد سومین ماه خود می شود، هنوز مشخص نیست سیاست دولت در خصوص جایگزینی یارانه ارزی چیست.

در اولین روزهای اعلام تصمیم دولت مبنی بر لغو ارز 4200 تومانی، خبرها از پرداخت یارانه نقدی سه ماهه و سپس توزیع 4 تا 6 ماهه کالا در ماه های بعد حکایت داشت، اما اکنون با وجود با گذشت سه ماه از پرداخت یارانه نقدی هنوز تعهدی وجود ندارد توزیع کالا مشخص نشده است.

وزیر اقتصاد و دارایی در آخرین اظهار نظر در این زمینه با این سوال مواجه شد که تکلیف توزیع کالابرگ به کجا رسید؟ وی گفت: هنوز بحث تامین کالابرگ در ستاد اقتصادی دولت مطرح نشده است. احسان خاندوزی به سوالاتی درباره نتیجه جایزه کالابرگ و چرایی تاخیر در این جایزه پاسخی نداد.

همزمان برخی نمایندگان مجلس از توزیع آتی اعلامیه برای شش کالا خبر می دهند. برخی دیگر از نمایندگان اعلام کردند که تعداد کالاهای مشمول توزیع کالا به چهار کالا کاهش یافته است. این در حالی است که مشخص نیست سیاست دولت بر رفع مشکل توزیع کالا است یا تصمیم بر این است که کالاها در شهریور ماه تحویل سرپرستان خانوار شود. گفته می شود کسانی که در حال حاضر در لیست دریافت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی هستند می توانند کوپن دریافت کنند.

صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست

از سوی دیگر درباره تغییر ساختار پرداخت یارانه نان نیز ابهامات عجیبی وجود دارد. در حالی که طرح آزمایشی فروش نان با کارت بانکی از زنجان آغاز و سپس به استان های دیگر سرایت کرد، هنوز سازوکار دقیق صدور کارت نان برای خرید مشخص نیست. وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص جزییات معضل نان، گفت: نان گران نمی شود، هدف دولت و البته خط قرمز رئیس جمهور افزایش قیمت نان در سال جاری است.

به گفته وی صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست. مردم می توانند با این کارت های بانکی نان بخرند و در حال صحبت با بانک مرکزی هستیم تا نه تنها برای سرپرست خانوار، بلکه با کارت همه اعضای خانواده نان خریداری کنیم.

بر اساس آخرین اطلاعیه، بیش از دو ماه از اجرای طرح نان جدید می گذرد و در این مدت بالغ بر 63 درصد کشور به دستگاه کارتخوان مجهز شده اند و از نظر تعداد تراکنش های فروش نان، بیش از 89 درصد نانوایی های کشور تحت پوشش هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح می تواند مقدمه ای برای افزایش قیمت نان در آینده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید