جعفری و خواص درمانی فوق العاده آن برای درمان بیماری ها


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915868

جعفری یکی از میوه های فوق العاده پاییزی است که جدا از ظاهر جالب و طعم نفیس، خواص بی شماری برای سلامتی بدن دارد و مصرف آن توصیه می شود.

به گزارش خبرنگار سلامت شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفری یکی از میوه های خاص و کمیاب در جهان است که از فصل پاییز شروع به رشد می کند و به دلیل خواص و جذابیتش طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

این میوه تقریباً به اندازه یک گردو است و طعمی شیرین و کمی ترش دارد و در کنار ظاهر جالب و طعم لطیف، خواص بی شماری برای سلامتی بدن دارد و مصرف آن توصیه می شود.

جدول ارزش غذایی میوه جعفری (در هر 100 گرم):
















ارزش غذایی و خواص جعفری

پروتئین 0.5 گرم
رطوبت 74 گرم
کالری 88
فیبر رژیمی 1.3
کربوهیدرات 24
اهن 15%
ویتامین 5%
B1 4.1٪
ریبوفلاوین 2.31٪
نیاسین 1.25٪
ضخیم 0.29٪


47e33f53 9e01 4209 a2d7 cbd52c3068c0 خبر خاکستری

خواص جعفری

ازگیل یکی از میوه های فوق العاده است که خواص بی شماری از جمله توانایی پیشگیری از دیابت، کاهش سطح کلسترول، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون دارد.

خواص جعفری برای قلب

این میوه حاوی پتاسیم است و در طب سنتی برای بهبود کار قلب و حفظ سلامت آن توصیه می شود. وجود پتاسیم در این میوه به عنوان یک گشاد کننده عروق برای سیستم قلبی عروقی عمل می کند که باعث کاهش تنش و فشار روی رگ ها و عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون و ارتقای سلامت قلب می شود. این میوه به دلیل داشتن فیبر و توانایی تنظیم میزان چربی و آب در بدن، از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند و با کاهش چربی های ناسالم در بدن، سلامت قلب را افزایش می دهد.

خواص جعفری در سرطان

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و وجود آنتی اکسیدان در بدن رادیکال های آزاد را از بین می برد. به همین دلیل طب سنتی استفاده از جعفری را برای پیشگیری از سرطان توصیه می کند.

خواص جعفری در دیابت

ازگیل ژاپنی حاوی قند زیادی نیست، بنابراین افراد مبتلا به دیابت می توانند آن را مصرف کنند. علاوه بر این مصرف ازگیل ژاپنی به دلیل داشتن فیبر به کاهش قند خون و تری گلیسیرید بالا و بهبود انسولین خون در بیماران دیابتی کمک می کند. طب سنتی چینی استفاده از برگ و دانه این میوه را برای درمان قند خون توصیه می کند.

به طور کلی، خواص ازگیل می تواند تاثیر بسیار مثبتی در پیشگیری یا بهبود دیابت داشته باشد. دلیل این امر این است که این میوه سطح گلوکز خون را کاهش می دهد.

خواص جعفری برای پیشگیری از آلزایمر

طبق مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد، سطح بالای فلاونوئیدها در ازگیل می تواند نقش موثری در جلوگیری از آسیب عصبی و از دست دادن حافظه داشته باشد. از این نظر، می توان مطالعات دقیقی در مورد خواص ازگیل به عنوان یک گزینه درمانی بالقوه برای چنین بیماری های عصبی در انسان انجام داد.

خواص جعفری برای سرماخوردگی

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین A و C است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. سیستم ایمنی قوی همچنین خطر سرماخوردگی و مشکلات تنفسی را کاهش می دهد. طب سنتی از این میوه به عنوان خلط آور برای درمان سرماخوردگی استفاده می کند. غرغره با جوشانده برگ این میوه برای درمان گلودرد و عفونت گلو توصیه می شود.

خواص جعفری برای معده

فیبر موجود در این میوه هضم را بهبود می بخشد و بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر می گذارد. طب سنتی مصرف ازگیل را برای درمان نفخ و ورم معده تجویز می کند.

خواص جعفری برای کبد

یکی از فواید جعفری این است که به مراقبت از کبد و بهبود عملکرد صحیح آن کمک می کند. مهمتر از آن، برای افرادی که از بیماری کبد چرب رنج می برند نیز مفید است.

بنابراین مصرف آن در موارد آسیب شناسی این اندام به ویژه در کبد چرب توصیه می شود. جعفری همچنین به بهبود عملکرد کبد کمک می کند. همچنین باعث از بین بردن کلسترول مضر می شود.

این میوه خاصیت تصفیه کنندگی و سم زدایی دارد به همین دلیل طب سنتی مصرف آن را برای درمان بیماری های کبدی از جمله کبد چرب تجویز می کند.

خواص جعفری برای کلیه ها

به طور کلی، ازگیل به عنوان یک میوه ادرارآور در نظر گرفته می شود که عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد. بنابراین با حذف مایعات اضافی که در بدن ذخیره می شود، کمک زیادی به ما در جلوگیری یا بهبود احتباس مایعات می کند.

اما خواص ازگیل برای کلیه بیشتر از این حرف هاست، زیرا این میوه منجر به دفع نمک، ماسه یا سنگ از کلیه می شود. بنابراین می تواند در پیشگیری یا بهبود تشکیل سنگ کلیه و عفونت های موثر بر سیستم ادراری مفید باشد.

خواص جعفری برای کاهش کلسترول

حدود یک چهارم میوه ازگیل ژاپنی از پکتین تشکیل شده است که جاذب روده است و کلسترول را کاهش می دهد. مصرف طولانی مدت میوه یا چای ازگیل در افراد مبتلا به کلسترول بالا باعث کاهش کلسترول بد می شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد.

خواص جعفری برای سلامت روده

وجود «تانن» در این میوه خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد، به همین دلیل طب سنتی مصرف آن را برای تنظیم روده، درمان عفونت روده بزرگ و رفع تورم روده تجویز می کند. برای درمان التهاب روده می توانید پوست و هسته این میوه را جدا کرده و با مقداری شیر مخلوط کرده و میل کنید.

خواص جعفری برای دستگاه گوارش

جعفری همیشه یک میوه محبوب بوده است. بنابراین در گذشته از آن برای اهداف دارویی استفاده می کردند. از آنجایی که فواید مختلفی دارد، برای درمان دستگاه گوارش استفاده می شود.

در این راستا مصرف این میوه با اثر محافظتی بر دستگاه گوارش به ویژه برای افرادی که از ورم معده، سوزش سر دل، دیر هضم و سنگین و یا حتی زخم معده رنج می برند، توصیه می شود. به همین دلیل است که این میوه برای افرادی که معده حساسی دارند میوه بسیار خوبی محسوب می شود.

از طرفی خواص ازگیل به حدی است که مصرف آن می تواند به درمان اسهال کمک کند. از این نظر جعفری نارس و سبز رنگ برای بهبود اسهال مناسب است. اما شکل رسیده و پخته آن برای درمان یبوست طولانی مدت، کولیت روده، ادم و آما توصیه می شود.

خواص جعفری برای رفع یبوست

فیبرهای موجود در این میوه به عنوان یک ملین و پاک‌کننده طبیعی عمل می‌کنند و با مصرف، زمان انتقال غذای هضم شده به روده کاهش می‌یابد و فرآیند دفع سریع‌تر انجام می‌شود. در واقع خاصیت ملین این میوه باعث افزایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست می شود، البته مصرف زیاد آن نیز می تواند باعث اسهال شود.

خواص جعفری برای کاهش وزن

محتوای بالای فیبر و مواد مغذی موجود در این میوه باعث کاهش اشتها، جلوگیری از پرخوری و کاهش وزن می شود. فیبر موجود در این میوه به معده کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و در نتیجه تمایلی به خوردن مجدد نداشته باشد. زمانی که بدن دیرتر احساس گرسنگی کرد، انرژی مورد نیاز خود را با سوزاندن چربی های اشباع شده در بدن تامین می کند. در نتیجه روند کاهش وزن زودتر شروع می شود. کالری کم این میوه آن را به یکی از غذاهای کم کالری تبدیل می کند که می تواند برای کاهش وزن مفید باشد.

خواص ازگیل برای درمان نقرس

مصرف ازگیل به تشکیل ادرار کمک می کند. در این راستا مایعات زائد تولید شده در بدن و همچنین اسید اوریک انباشته شده از طریق ادرار دفع می شوند. به همین دلیل مصرف این میوه به ویژه برای افرادی که مبتلا به نقرس یا افزایش اسید اوریک هستند بسیار مفید است.

خواص جعفری برای زنان باردار

جعفری دارای مقدار زیادی آهن است که از کم خونی زنان باردار جلوگیری می کند.

فیبر موجود در جعفری از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می کند.

وجود ویتامین ها و مواد معدنی در جعفری به افزایش رشد جنین در دوران بارداری کمک می کند.

اما بهتر است زنان باردار و شیرده قبل از مصرف میوه ازگیل با پزشک متخصص مشورت کنند.

خواص جعفری برای بهبود رشد کودکان

جعفری سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند، فیبر موجود در جعفری برای پیشگیری و درمان نفخ و یبوست در نوزادان و کودکان مفید است.

خواص جعفری برای پوست

مقادیر بالای آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در میوه ازگیل به رفع چین و چروک و جوانسازی پوست با افزایش خاصیت ارتجاعی آن کمک می کند.

خواص ازگیل در درمان ریزش مو

آهن، مس و روی موجود در این میوه می تواند برای مشکلات مو بسیار مفید باشد زیرا باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود و با تقویت فولیکول های مو از ریزش مو جلوگیری می کند.


306a618a 5c29 4276 af44 2e32fe448d96 خبر خاکستری

مضرات و مضرات خوردن زیاد ازگیل

  • مصرف مقادیر زیاد این میوه می تواند مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کند و این به دلیل فعالیت برخی از مواد تشکیل دهنده آن به ویژه اسید پالمتیک است که چربی اشباع شده ای است که باعث افزایش سطح کلسترول خون و تسریع متاستاز در برخی سلول ها می شود.
  • موضوع دیگری که باید در نظر داشت این است که بعد از فعالیت بدنی زیاد، ازگیل را مصرف نکنید. اگرچه ازگیل میوه ای است که به آبرسانی بدن کمک می کند، اما مواد مغذی و املاح معدنی موجود در آن برای التیام بدن کافی نیست. اگر می خواهید برای این منظور از جعفری استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • خوردن زیاد ازگیل باعث تهوع، معده درد و اسهال می شود. این مشکلات ناشی از ویتامین C است زیرا اگرچه فواید زیادی دارد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش میزان آهن و آسیب به بافت سلولی شود.
  • مصرف زیاد این میوه به دلیل دارا بودن کلسیم، اثرات منفی به ویژه در بزرگسالانی که از سنگ کلیه، یبوست و عدم جذب املاح معدنی مانند مس و آهن رنج می برند، می کند.

دیدگاهتان را بنویسید