جمعیت قم بیش از ظرفیت است/ توسعه صنعتی قم شتاب می گیرد


ساعت: 19:35
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1887918

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست قم با اشاره به اینکه قم استانی کوچک با چالش های بزرگ است، گفت: بار جمعیتی در قم بیش از ظرفیت است، ظرفیت قم 400 هزار نفر است اما جمعیت آن بیش از یک نفر است. میلیون و 300 هزار نفر و هر ساله 10 تا 15 میلیون زائر وارد استان قم می شوند، بنابراین قم مورد بهره برداری بیش از حد قرار می گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم در حاشیه برگزاری دوره آموزشی محیط زیست و رسانه که در سالن کنفرانس سازمان حفاظت محیط زیست قم در گفتگو با خبرنگار فردای قم برگزار شد، گفت: امروز مشکلات زیست محیطی در حال ورود است. خانه های مردم، گرد و غبار، خشکسالی، آلودگی هوا، کمبود آب، همه این مشکلات این روزها برای مردم و کارمندان مهم است، اما بسیاری از کارها هستند که انجام نشده است.

وی گفت: متاسفانه درک درستی از مسائل زیست محیطی در بین مسئولان و تصمیم گیران وجود ندارد و همچنان نگاه سنتی به این حوزه وجود دارد و همواره رگه هایی از عدم مدیریت صحیح را در تصمیماتی که پروژه ها انجام داده اند می بینیم. که هنوز تامین مالی نشده اند.” آنها تاییدیه زیست محیطی را دریافت نکرده اند.

موسوی مشکینی ادامه داد: خوشبختانه در این دولت و شخص رئیس جمهور در تمامی جلسات توسعه بر مسائل زیست محیطی تاکید ویژه می شود و محیط زیست باید تاثیر ویژه ای در تصمیم گیری های کشور داشته باشد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست قم گفت: رسانه ها در همه امور نقش بسزایی دارند، رسانه ها می توانند توجه بسیاری از مسئولان را به مقوله محیط زیست جلب کنند، رسانه های قم عادلانه مسائل را بررسی می کنند و حتی آنها را برای استفاده از ظرفیت به چالش می کشند. و قدرت روزنامه نگاران

وی گفت: قم استانی کوچک با چالش های بزرگ است که در حاشیه حوضه آبریز بخش مرکزی قرار دارد و تصمیم گیری درباره منابع اصلی در استان های بالادست انجام می شود. ما تنها استانی هستیم که در داخل استان سد نداریم. محیط زیست بوم قم مانند استان های دیگر است و نزدیک به 30 سال است که حق آبه استان به صفر رسیده است و آن هم در رودخانه هایی که آب به آن سرازیر شده است. برای هزاران سال.

موسوی مشکینی تاکید کرد: بار جمعیتی در قم بیش از ظرفیت آن است، ظرفیت قم 400 هزار نفر است اما بیش از یک میلیون و 300 هزار نفر ساکن هستند و سالانه 10 تا 15 میلیون زائر وارد استان قم می شوند. این به دلیل بهره برداری بیش از حد از Kum انجام می شود.

موسوی مشکینی گفت: تیرماه امسال سخت ترین ماه تاریخ قم بود، امسال 23 روز گرد و غبار در قم بود و منشاء ریزگردها کاملا داخلی و در 30 کیلومتری قم از جمله دشت مسیل بود. توسعه صنعتی قم شتاب می گیرد ضمن اینکه ظرفیت استان باید در حوزه خدماتی از جمله توسعه گردشگری مذهبی باشد.

در ادامه احسان محمدی نویسنده و مدرس رسانه و ارتباطات و فعال محیط زیست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از کشورهای مدرن دنیا با چالش های زندگی مواجه هستند حتی جنگ ها شهرها را نمی بندند اما عوامل محیطی مانند گرد و غبار باعث بسته شدن یک استان می شود .

وی گفت: گاهی رسانه آن چیزی را که باید پوشش دهد پوشش نمی دهد، سلیقه مردم را رسانه ها هدایت می کنند، اما مسائل زیست محیطی نمی تواند اولویت مردم در رسانه ها و شبکه های اجتماعی باشد، خبرنگار باید میدان و شبکه ارتباطی قوی داشته باشد، بنابراین که بتواند به اهداف رسانه ای خود دست یابد.

محمدی بیان کرد: از چالش های زیست محیطی قم می توان به صنعتی شدن، نداشتن حق آبه، گرد و غبار، ذرات نمک، تخریب زیستگاه، خشکسالی، فرونشست و کمبود آب اشاره کرد، اما مشکلات اقتصادی و اشتغال مانع آن می شود. این مشکلات زیست محیطی زیستی باید در اولویت باشد.

یک فعال رسانه ای افزود: در مسائل زیست محیطی نقد باید سازنده باشد نه اینکه به سمت بی اعتباری حرکت کند، همچنین شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی بر افکار عمومی دارند و باید از این ظرفیت برای علاقه مندی مردم به مسائل محیط زیست استفاده کرد.مشکلات زیست محیطی. به محیط طبیعی اشاره نمی کند بلکه شامل زندگی انسان نیز می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید