جنگ در اوکراین و پیامدهای آن برای ایران

جنگ در اوکراین و پیامدهای آن برای ایران

رامین فهاری در یادداشتی درباره دیپلماسی ایران می نویسد: جنگ در اوکراین چشم انداز حضور ایران را در بازارهای اروپایی افزایش داده است، اما حضور آشکار ایران در جنگ اوکراین نیز ممکن است این چشم انداز را از بین ببرد. در نتیجه، ایران بهتر است رویکرد محتاطانه ای را در قبال جنگ اوکراین در پیش گیرد تا تحریم ها را لغو کند.
جنگ در اوکراین و پیامدهای آن برای ایران

دیپلماسی ایرانی: کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی برگزار شد که دو کشور روسیه و ایران در آن حضور نداشتند. رد دعوت جمهوری اسلامی ایران یکی از پیامدهای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه در جنگ اوکراین بود. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که اگر حضور ایران در جنگ اوکراین پر رنگ تر شود، چه عواقبی برای ایران می تواند داشته باشد؟

1– افزایش حضور اسرائیل در اوکراین:

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل گفت که اسرائیل متعهد به کمک به اوکراین است و 200 میلیون دلار به اوکراین کمک خواهد کرد. نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که اگر حضور ایران در اوکراین قوی تر شود، زیرا طرف مقابل اسرائیل یعنی. ایران در اوکراین حضور دارد، این مشکل به دشمن مشترک ایران می انجامد، یعنی. اوکراین و اسرائیل حضور اسرائیل در جنگ اوکراین و پس از جنگ اوکراین در این منطقه ممکن است پررنگ‌تر شود. اگر حضور ایران در اوکراین افزایش یابد، اسرائیل نیز تلاش خواهد کرد تا حضور ایران در اوکراین را متعادل کند.

2– در قسمت دوم چندین سناریو خطرناک برای آینده جنگ اوکراین و نتایج این سناریوها برای کشورمان در نظر می گیریم:

1-2 جنگ در اوکراین آغاز جنگ جهانی سوم است: در این صورت اتحاد ایران و روسیه منجر به این می شود که بهانه لازم برای حمله ناتو به ایران بلافاصله نیروهای چند نفری فراهم شود. کشورهای عضو ناتو از خاک عراق، عربستان سعودی، کویت، پاکستان و ترکیه به ایران حمله خواهند کرد و اگر جرقه جنگ جهانی سوم از اوکراین آغاز شود، تاریخ کشوری را که جنگ را در موقعیتی شبیه به آلمان نازی آغاز کرد، به یاد خواهد آورد. صرف نظر از دلایل شروع جنگ در اوکراین (از جمله تحریک روسیه توسط اوکراین و ناتو) و ایران نیز به عنوان شریک کشور آغاز کننده جنگ شناخته می شود و تمام وجهه و اعتباری که از ایران به دست آورده است. در رویارویی با داعش در بحران سوریه و رویارویی با متجاوزان صهیونیستی حتی در میان برخی از نیروهای نیابتی ایران نیز گم خواهد شد. در این سناریو، پس از شکست و فروپاشی روسیه (مشابه آلمان شرقی و غربی) ممکن است اتفاقاتی مشابه برای ایران بیفتد و برای همیشه ایران شریک یکی از محورهای جنگ در کتاب های تاریخ، فیلم ها و بازی های رایانه ای باشد. .

در این سناریو، روسیه به هیچ وجه نمی تواند در جنگ پیروز شود، زیرا نه جمعیت دارد، نه فناوری نظامی ناتو و نه اقتصاد ناتو. جنگ نیاز به یک اقتصاد قوی دارد و در بدترین حالت، یک جنگ هسته ای بزرگ آغاز می شود که می تواند بشریت را نابود کند.

2-2 پوتین برای استفاده از تسلیحات هسته ای در اوکراین: در این سناریو، حتی با وجود پیشروی روسیه در خاک اوکراین، ممکن است با رسیدن کمک ها و تجهیزات غرب مجبور به عقب نشینی و استفاده از سلاح هسته ای شود. در این صورت دور از ذهن نیست که آمریکا با بمب اتم به روسیه و متحدان روسیه در این جنگ حمله کند.

2-3 پوتین در جنگ با زلنسکی شکست می خورد: در این صورت ایران نیز شریک شکست روسیه در اوکراین خواهد بود و این موضوع را نمی توان تنها از ابعاد تصویر ایران تحلیل کرد. عراق تا چند سال گذشته سالانه میلیاردها دلار غرامت برای حمله صدام به کویت پرداخت می کرد. بی شک شکایات حقوقی بسیاری را می توان متوجه کشورمان ایران کرد.

4-2 دولت پوتین سقوط خواهد کرد: اگر این سناریو تکرار شود، که یک بار در روسیه در طول جنگ جهانی اول اتفاق افتاد، ممکن است همزمان با جنگ در اوکراین یا حتی چند سال پس از پایان جنگ در اوکراین رخ دهد. به تحریم های اقتصادی و اعتراضات دولت پوتین سقوط خواهد کرد. در این صورت مخالفان پوتین در روسیه به قدرت می رسند و در عمل ایران مانند گذشته متحد استراتژیک روسیه نخواهد بود و باید هزینه های حمایت از پوتین در جنگ با اوکراین را متحمل شود.

5-2 فرسایش جنگ: در صورت فرسایش جنگ، در حالی که ایران به عنوان متحد روسیه شناخته می شود، این مشکل بر روابط ایران با جهان سایه افکنده و کمترین اثر آن تداوم تحریم ها برای آینده است. هشت تا ده سال .

3- جنگ در اوکراین با جنگ سوریه یکی نیست. در جنگ سوریه کشوری نزدیک به ایران مورد حمله تروریست ها قرار گرفت و حضور ایران در سوریه از نظر وجهه بین المللی و مقابله با تروریست ها مشروع بود اما در جنگ اوکراین کشوری که دارای حکومت قانونی و مستقر بر اساس سیاسی است. دلایل و دلایل امنیتی توسط کشور دیگری مورد حمله قرار گرفته است و حضور ایران در جنگ اوکراین از دیدگاه رسانه های گروهی و بخشی از مردم جهان ممکن است به معنای حمایت ایران از کشور آغاز کننده جنگ باشد که ممکن است سایر فعالیت‌های منطقه‌ای مشروع ایران نیز باید مبارزه با تروریسم در سوریه را زیر سوال ببرد و بر مشروعیت اقدامات منطقه‌ای ایران در بحران‌های آتی سایه افکند.

3– ایجاد اجماع جهانی و تحریم‌ها علیه ایران:

کمترین تأثیر حضور ایران در کنار روسیه، فراهم کردن بهانه ای برای رژیم صهیونیستی برای لابی کردن برای پایان تحریم ها علیه ایران و جلوگیری از امضای برجام است. در واقع حضور ایران در کنار روسیه می تواند منجر به انزوای ایران در جهان و طولانی شدن رکود اقتصاد ایران شود.

4– تعلیق مذاکرات برجام:

در شرایط عادی، بدون توجه به حضور ایران در کنار روسیه، بحران اوکراین می‌تواند مذاکرات را پیچیده و مذاکرات برجام را دشوار کند.

حمایت آشکار ایران از روسیه می‌تواند ایران را قربانی رقابت آمریکا و روسیه کند و بدون شک تأثیر منفی بر مذاکرات برجام خواهد داشت. ایالات متحده در مذاکرات برجام تلاش خواهد کرد تا موضوع جنگ اوکراین را مطرح کند که در نتیجه روند مذاکرات دشوارتر از گذشته خواهد شد و طرف آمریکایی تلاش خواهد کرد تا روند مذاکرات را پیچیده تر کند. طرح موضوع برای اوکراین و گرفتن امتیازات بیشتر، مانند تضعیف تقاضای ایران برای پهپاد و قدرت موشکی، و گره مذاکره دشوارتر می شود.

5– تصویر منفی ایران در ذهن مردم اوکراین و اتحادیه اروپا در دهه های آینده:

با توجه به اینکه ناپختگی سیاسی و تصمیم زلنسکی برای پیوستن به ناتو باعث شد تا پوتین به اوکراین حمله کند، باید اضافه کرد که در هر صورت روسیه جنگ را آغاز کرد و هر کشوری که در این جنگ در کنار روسیه قرار گیرد، در نهایت مردم این کشور را خواهند دید. اوکراین به عنوان دشمن دیده خواهد شد و این مشکل ممکن است برای چندین دهه ادامه یابد.

6– حمایت بیشتر غرب و اوکراین از گروه های مخالف ایرانی:

اگر پایان جنگ در اوکراین و یا حتی ادامه آن را بپذیریم، غرب و اوکراین حمایت بیشتری از گروه های مخالف ایرانی خواهند کرد و دور از ذهن نیست که اوکراین نیز مانند آلبانی از گروه های تروریستی (مانند گروه های تجزیه طلب) حمایت می کند. یا سازمان مجاهدین خالک (منافقین)) یا اوکراین در آینده به حامیان گروه های اپوزیسیون ایرانی خواهند پیوست. با توجه به اینکه اخیراً غرب حمایت خود را از گروه های مخالف برای خروج ایران از بحران اوکراین افزایش داده است، زیرا در روزهای اخیر رهبران گروه های مخالف به جای نمایندگان دولت ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت شده بودند. این موضوع نشان می دهد که غرب از این گروه ها برای افزایش فشار بر ایران استفاده خواهد کرد.

7– تلاش روزافزون و اجماع برای تروریستی اعلام کردن نیروهای نظامی ایران:

همانطور که می دانید در هفته های اخیر تلاش هایی برای افزودن نام یکی از نیروهای نظامی ایران به لیست تروریستی انجام شده است که با مخالفت جوزف بورل مواجه شد، اما اگر ایران آشکارا از روسیه در جنگ اوکراین حمایت کند، این موضوع ممکن است برای ادامه این مشکل افزایش یابد.

بیانیه افشا:

محتوای فوق ممکن است در صورتی رخ دهد که ایران در جنگ اوکراین حضور پررنگی داشته باشد و بسته به میزان حضور ایران در جنگ اوکراین، اثرات آن کاهش یا افزایش یابد. همچنین به معنای قطع رابطه با روسیه یا احساسات ضد روسی و غیره نیست و تنها چند سناریو احتمالی در هیئت مدیره در نظر گرفته شده است. بدون شک ایران همیشه می تواند با روسیه و سایر کشورها روابط خوبی داشته باشد، اما با توجه به منافع ملی ایران باید گفت که موضع ایران در قبال جنگ اوکراین باید بسیار محتاطانه باشد تا طرف روسی با ایران مخالفت نکند. آزرده باشید، نه طرف اوکراینی.

در خاتمه باید به چند موضوع اشاره کرد:

در عرصه بین المللی نباید بر اساس احساسات عمل کرد. در جنگ اوکراین، تنها کشوری که آشکارا اعلام کرد به روسیه سلاح می فروشد، ایران بود، در حالی که چین زیرکانه از جنگ اوکراین خارج شد و ترکیه سعی کرد از این جنگ برای تبدیل شدن به یک هاب انرژی استفاده کند. ایران ابتدا قبل از جنگ اوکراین به روسیه پهپاد می فروخت و سپس حضور ایران در اخبار جنگ اوکراین کاهش یافت. هر نوع رفتار احساسی نسبت به جنگ در اوکراین می تواند پیامدهایی مانند افزایش تحریم ها، حمله نظامی، فشار بیشتر غرب برای تغییر رژیم و غیره داشته باشد. در شرایطی که ایران دچار تحولات اجتماعی و اقتصادی است، هرگونه رفتار عاطفی نسبت به جنگ در اوکراین می تواند عواقب زیادی برای کشور داشته باشد. جلسات سران مخالف در خارج از ایران، عدم دعوت جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ و… همچنین نشانه هایی از حساسیت غرب به فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه و حتی گرفتن جنگنده های سوخو از روسیه است. شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه‌ای نیست که ایران در جنگ با اوکراین دچار عواقب اتحاد با پوتین شود. بنابراین به نظر می رسد دور از احساسات ایران بهتر است رفتاری مشابه رفتار چین و ترکیه در جنگ اوکراین داشته باشیم و محور فعالیت های ایران ایجاد صلح بین دو کشور باشد.

همچنین باید اضافه کرد که با تغییر حکومت در روسیه، ممکن است دولتی در آن کشور روی کار بیاید که حافظه تاریخی حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین را فراموش کند، در حالی که آثار حمایت ایران از روسیه در این زمینه یک جنگ ممکن است چندین دهه کشور ما را درگیر کند. اما در صورت نگاه واقع بینانه به جنگ اوکراین، روسیه نیز می تواند از ایران به عنوان راهی برای دور زدن تحریم ها و مبادلات مالی استفاده کند و هر دو طرف از این موضوع سود خواهند برد. علاوه بر این، جنگ در اوکراین چشم انداز حضور ایران را در بازارهای اروپایی افزایش داد، اما حضور آشکار ایران در جنگ اوکراین نیز می تواند این چشم انداز را از بین ببرد. در نتیجه، ایران بهتر است رویکرد محتاطانه ای را در قبال جنگ اوکراین در پیش گیرد تا تحریم ها را لغو کند.

دیدگاهتان را بنویسید