حاشیه نشینی اصلاح طلبان مانعی برای سیاست های آسیایی طرفدار دولت نیست

ساعت: 13:24
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802076

محمود عباس زاده با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: چندپارگی و به حاشیه راندن برخی اصلاح طلبان مانع اجرای سیاست های آسیایی و همسایگی دولت نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، از ابتدا دولت سیزدهم، رسانه ها و شخصیت های مرتبط با دولت سابق و جریان سیاسی اصلاح طلب به دنبال تضعیف عملکرد دولت در عرصه های مختلف هستند.

از این رو در حالی که رئیس جمهور و دولت وی در عرصه سیاست خارجی در تلاش برای گسترش روابط ایران با همسایگان و سایر کشورها برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای کشورمان هستند که هر از چند گاهی چندپارگی آقایان تا اصلاحات دلسوزانه ایجاد می کند. یک حاشیه جدید

به عنوان مثال در روزهای اخیر و در آستانه سفر رئیس جمهور به روسیه، برخی از روشنفکران مرتبط با این جریان سیاسی سعی کرده اند با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» سفر رئیس جمهور را مخالف این شعار بدانند. .

در واقع این آقایان با لفاظی و بازی با کلمات و هزینه ایجاد حاشیه جدید برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی حکومتی که هشت سال سنگسار شده است، سعی در منحرف کردن اذهان از واقعیت دارند.

در این راستا با محمود عباس زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بحثی داریم که در زیر می خوانید:

واکنش اصلاح طلبان به روابط سیاسی ایران با چین و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

عباس زاده: اولاً باید گفت که واکنش منفی نیروهای منتسب به جناحی که تا هشت سال پیش دولت را در دست داشت در برابر استراتژی دولت جدید مستقر در آسیا و همسایگی بسیار تلخ است.

«اگرچه معتقدیم وجود سلایق مختلف سیاسی در کشور و فعالیت آنها و تضاد آراء ناشی از آن، موجب حکمت این اختلاف نظر می شود، اما این گونه افکار و واکنش ها فراتر از تضاد آراء و کار آنها بوده است. نمونه ای از این ضرب المثل است: «دیگی که برای من نمی جوشد ….

دولت قبل در هشت سال زمامداری خود تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با غرب به کار گرفت اما در نهایت با افزایش تحریم ها و جلوگیری از ورود مواد مخدر به ایران چیزی جز شرمندگی نصیبش نشد.

اکنون افراد منتسب به این دولت و جریان سیاسی به جای عذرخواهی از مردم در صدد تخریب اقدامات هستند. دولت سیزدهم در روابط خود در حوزه سیاست خارجی از جمله با دو کشور بزرگ و قدرتمند چین و روسیه.

آنها با شعار «نه شرقی نه غربی، جمهوری اسلامی» واکنش بسیار کودکانه ای به روابط سیاسی و اقتصادی ایران با چین و روسیه نشان دادند در حالی که نیازها و فرصت های متقابل کشورها وجود دارد. این امر می تواند راه را برای تعامل و هم افزایی مطلوب بین سه کشور هموار کند.

آیا «شعار نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی» اصولاً با شرایط کنونی سازگاری دارد؟

عباس زاده: در پاسخ به شعارهایی که برخی از افراد در طیف سیاسی اصلاح طلبان مطرح کردند، باید گفت که این شعار امروز دیگر جایی در بین اعراب ندارد و اکنون دیگر نمی توان چین و روسیه را به تنهایی شرق نامید.

بنابراین، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، این شعار دیگر معنای سیاسی گذشته را ندارد، زیرا نه چین و نه روسیه از قبل بیان شرق سیاسی را به معنایی که بیان شد، ندارند.

اگر احتمال دارد چین در آینده به اقتصاد پیشرو جهان تبدیل شود، از سوی دیگر به دلیل عضویت دائم روسیه در شورای ملل و جایگاه این کشور به عنوان یکی از قدرت های هسته ای جهان، می تواند روابط خود را با دو کشور برقرار و تقویت کند. . ابعاد سیاسی و اقتصادی منافع بسیاری برای ایران به همراه خواهد داشت.

در این راستا تفاهم نامه راهبردی بین ایران و چین به امضا رسید و کشورمان در تلاش است چنین تفاهم نامه ای را با روسیه امضا و نهایی کند.

نتایج دیدارهای سران سه کشور چه خواهد بود؟

عباس زاده: دیدارهای سران ایران، چین و روسیه و تقویت همکاری ها و هم افزایی بین آنها منجر به افزایش ظرفیت های سیاسی و اقتصادی بین کشورها خواهد شد.

مثلا روسیه بازار این امر برای بسیاری از محصولات کشاورزی ایران خوب است و تقویت روابط اقتصادی با آن در راستای سیاست همسایگی ایران، دستاوردهای اقتصادی بیشتری را برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

تا وقتی که آمریکا به دنبال اجرای سیاست انزوای جمهوری اسلامی ایران است که کشور ما به تناسب جدیت و حسن نیت کشورهای منطقه و جهانی خواستار برقراری، تقویت و گسترش روابط خود با سایر کشورها است.

به این ترتیب ایران برخلاف تلاش آمریکایی ها روابط و توافقات خود با سایر کشورها را در سطح فوق العاده بالا، استراتژیک و استراتژیک با قدرت دنبال می کند و سفر رئیس جمهور کشورمان به مسکو نمونه ای از روابط موفق است.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید