حذف ارز ترجیحی باعث تشدید تورم می شود

ساعت: 12:10
تاریخ انتشار: 1400/10/30
کد خبر: 1802074

روح الله ایزدا گفت: اگر قرار باشد میزان یارانه افزایش یابد، در صورت حذف ارز 4200 تومانی، این یارانه تاثیری در زندگی مردم نداشته و شوک تورمی ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روح اله ایزدا در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی کشور از حوزه اقتصادی کشور و تاثیرات آن بر معیشت مردم است، گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی مردم چندان مساعد نیست و سفره های مردم در حال کوچکتر شدن است. در این شرایط هرگونه تصمیم غیرکارشناسی، احساسی و غیرمنطقی دولت می تواند وضعیت معیشتی مردم را بدتر کند.

وی گفت: سیاست پولی ترجیحی خالی از ایراد نیست اما حذف آن در این مرحله بدون حمایت اقتصادی و سیاست های اقتصادی بازدارنده ممکن است مضرتر از ادامه سیاست های پولی ترجیحی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ یک از مردم تجربه و خاطره خوشی از یارانه پرداختی مستقیم توسط دولت ندارند. نمونه آن یارانه 45 هزار تنی است که دولت احمدی نژاد به مردم پرداخت کرد. این یارانه یک پنجم قدرت خرید مردم است. یعنی از آن زمان تا کنون قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته است اما یارانه 45 هزار تنی ثابت مانده است. اگر دولت مجبور باشد همین سیاست را ادامه دهد و بگوید اگر ارز 4200 تومانی حذف شود، یارانه ها افزایش پیدا می کند، تاثیری در زندگی مردم ندارد و اگر هم بشود، شوک تورمی و کوتاه مدت است. در بلندمدت یارانه پرداختی ناچیز خواهد بود و به دلیل حذف ارز ترجیحی کاهش می یابد.

ایزدخواه معتقد است دولت قبل از اجرای تصمیمات مربوط به حذف ارز ترجیحی باید اجرای عدالت را مدنظر قرار دهد. متأسفانه آنچه در تصمیم دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی مورد توجه قرار نگرفته بحث عدالت است. یعنی هنوز مشخص نیست دولت پس از لغو ارز ترجیحی برای صیانت از عدالت چه خواهد کرد و در صورت تداوم این ابهام بعید است تصمیم دولت تاثیر مثبتی داشته باشد.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید