حذف ارز ترجیحی دست قاچاقچیان و دلالان را کوتاه می کند/ کمبود کالا در کشور وجود ندارد


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836732

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه 70 درصد یارانه 4200 تومانی ارز به ابتدای زنجیره می‌رسد و افراد انتهای زنجیره از یارانه محروم می‌شوند، گفت: حذف ارز ترجیحی نه تنها قیمت‌ها را تغییر می‌دهد، بلکه دست قاچاقچیان و دلالان قطع شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی طاهری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: حذف ارز ترجیحی که مجلس تصمیم گرفته است شرایطی دارد از جمله حذف ارز ترجیحی در کالاهای اساسی و داروها تغییری در قیمت برای مردم ایجاد نکند که با چنین شرطی مجلس تلاش کرد تا فساد را از بین ببرد. ارز ترجیح داده و حدود 70 درصد آن را که به دست مردم نمی رسد حذف کنید.

وی گفت: یارانه ارز 4200 به ابتدای زنجیره می رسد، زیرا واردکنندگان و افراد پایین زنجیره محروم هستند. آنها در انتهای زنجیره که مردم مصرف کننده هستند، تغییری در قیمت مشاهده نمی کنند.

نماینده زنجان و طارم در مجلس گفت: به عنوان نمونه قیمت یک قرص نان که در حال حاضر 2000 تن است پس از حذف ارز ترجیحی و آزاد شدن آرد و مابه التفاوت مجدداً با همان قیمت فروخته می شود. دولت و نانواها پرداخت خواهند کرد در این شرایط آردی که به نانوا داده می شود دیگر آرد مجانی نیست بلکه با قیمت آزاد به دست نانوا می رسد.

وی ادامه داد: این اقدام باعث جلوگیری از قاچاق و خرید و فروش آرد، بخش عمده ای از فروش آرد می شود. که از طرف مردم به نانوایان داده می شود، اما در جای دیگر مصرف می شود و به دلالان، قاچاقچیان و سایر صنایع می رسد. از آن جلوگیری می شود اما این امر در مورد سایر کالاها و اقلام مانند روغن، گوشت، مرغ صدق می کند و تغییری در خرید مردم ایجاد نمی کند.

طاهری با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی هنوز آغاز نشده است، گفت: اما از زمانی که نام این طرح مطرح شد، مردم خرید خود را نسبت به اقلام بیش از پیش افزایش دادند. از سوی دیگر تفاوت قیمتی وحشتناکی بین کشور ما و کشورهای همسایه وجود دارد.»

وی با تاکید بر اینکه رهبری باید در اجرای برنامه ها درست عمل کنند، گفت: در اجرای این گونه برنامه ها همیشه در هفته های اول مشکلاتی وجود دارد اما به مرور زمان وضعیت متعادل می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید