پس از اجرای طرح فهرست الکترونیکی کالا، وزارت رفاه به برخی سوالات احتمالی شهروندان در خصوص اجرای طرح فهرست الکترونیکی کالا و یارانه پولی پاسخ داد:
1. آیا یارانه نقدی باید لغو شود؟
خیر، یارانه نقدی حذف نمی شود.
2. آیا تغییری در پرداخت یارانه ها ایجاد می شود؟
هیچ تغییری در زمان ارائه یارانه ها وجود ندارد. مردم می توانند هر ماه کمک نقدی خود را دریافت کنند.
3. آیا پس از اجرای این طرح می توان دریافت کمک های نقدی را متوقف کرد؟
یارانه نقدی همچنان به قوت خود باقی است.
4. چگونه می توان از این اعتبار استفاده کرد؟
خانوارهای یارانه ای دهک یک تا هفتم مشمول دریافت 220 هزار تومان اعتبار می شوند و می توانند با مراجعه به مغازه های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.
5. شبکه اعتباری ملی و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟
شبکه ملی اعتبار که به اختصار «شما» نامیده می شود، بستر مدیریت و توزیع اعتبارات حمایتی بر اساس سیاست های مددکاری اجتماعی دولت به تفصیل بر اساس هر کد ملی است. در شبکه ملی اعتبار (SMA)، رفتار پشتیبانی بر اساس هر کد ملی تعیین می شود. این بدان معناست که هر فردی در هر نقطه از ایران که دارای کد ملی باشد دقیقاً و بدون انحراف از سیاست های رفاه اجتماعی بهره مند خواهد شد. در مراحل بعدی برنامه با توجه به نیاز و شرایط معیشتی و با توجه به نظارت دقیق می توان با اعطای وام از حمایت های خاص و مناسب برای هر فرد بهره مند شد.
6. آیا شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و اگر از اعتبار داده شده استفاده نکنیم آیا در پایان ماه آن اعتبار از بین می رود؟
شرکت در این طرح کاملا اختیاری است. یعنی هر خانوار در صورت تمایل امکان استفاده از اعتبار ارائه شده را دارد. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوزانده می شود.
7. در صورت عدم استفاده از تمام اعتبار تخصیص یافته، موجودی از بین می رود یا در حساب باقی می ماند؟
باقی مانده اعتبار سوزانده می شود.
8. چگونه می توانیم برای استفاده از طرح ای کاتالوگ ثبت نام کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی لازم است؟
برای بهره مندی از مزایای طرح نیازی به ثبت نام، ارجاع و ارائه مدارک نیست و امکان خرید اعتبار به صورت خودکار برای تمامی افراد مشمول یارانه و دهک های یک تا هفت فعال می شود.
9. آیا این مبلغ وام روی کارت یارانه سرازیر می شود یا باید برای سرپرست خانواده کارت جدیدی صادر شود؟
نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه این اعتبار با تمامی کارت های بانکی که به نام سرپرست خانوار است قابل استفاده است. همچنین این امکان برای سرپرستان خانوار فراهم می شود که از طریق اپلیکیشن «شما» که متعاقباً ایجاد می شود، اجازه استفاده از این اعتبار را به هر یک از خانواده های خود بدهند.
10. این طرح شامل چه برندهایی می شود و این خرید اعتباری از کدام فروشگاه ها باید انجام شود؟
در این طرح محدودیتی برای خرید برند معین و با کیفیت ثابت وجود ندارد. به عنوان مثال افراد می توانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از بین تمامی روغن های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن ها نیست. افراد در پایان خرید و در زمان پرداخت مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقدی یا از کارت بانکی خود پرداخت می کنند و مابقی از اعتبار آنها کسر می شود. فروشگاه های مجاز در نرم افزار کاربردی «شام» نمایش داده می شوند و پس از آن به تدریج تمامی فروشگاه ها و سوپرمارکت های کوچک و بزرگ به این طرح اضافه خواهند شد.
11. این طرح چقدر برای مردم و دولت هزینه دارد؟ آیا فروشنده باید هزینه خرید دستگاه کارتخوان را بپردازد یا دولت به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهد؟
پروژه شما (شبکه ملی اعتبار) پروژه ای فناوری محور است که بر اساس زیرساخت های موجود کشور طراحی و بر روی بسترهای موجود اجرا می شود. بدون نیاز به خرید دستگاه ها و تجهیزات از فروشندگان و صاحبان ویترین شرکت های خدمات پرداخت در سه صنعت مواد غذایی، لبنیات و پروتئین، چرا که برای آنها نرم افزار آموزش و نصب می کنند، دستگاه های موجود را به روز می کنند و آنها را به بارکدخوان مجهز می کنند.
12. آیا تهیه کارتخوان مخصوص در فروشگاه ها یا فروشگاه های زنجیره ای ضروری نیست؟
خیر، طرح شام از زیرساخت های موجود استفاده می کند و هیچ تغییری در مراکز خرید ایجاد نمی شود. کارتخوان های موجود در پیشخوان مغازه ها و فروشگاه ها با به روز رسانی نرم افزار قابل استفاده بوده و نیازی به اقدام خاصی از سوی صاحبان مغازه و فروشگاه نیست. فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه هایی که از صندوق فروش استفاده می کنند باید نرم افزار صندوق خود را از شرکت نرم افزار صندوق فروش به روز کنند.
13. اگر خریداران محصولاتی غیر از 11 مورد اصلی را انتخاب کنند، چگونه پرداخت می شود؟
کالاهای خارج از این عناوین واجد شرایط اعتبار نیستند. به عنوان مثال، اگر شخصی علاوه بر برخی کالاهای اساسی، آب معدنی و دستمال کاغذی در سبد کالای انتخابی خود داشته باشد، اعتباری به آن دو کالا تعلق نمی گیرد و پرداختی فرد شامل سهم خریدار از کالاهای اساسی است (قیمت پایه). به علاوه مجموع کامل این دو کالا می باشد علاوه بر این، این امکان وجود دارد که هر فرد از کل اعتبار خود برای خرید یک کالا از اقلام واجد شرایط استفاده کند.
14. تکلیف افرادی که ماه گذشته یارانه گرفتند اما در این ماه یارانه نگرفتند چیست؟
افرادی که در آخرین مرحله پرداخت یارانه هیچ یارانه ای دریافت نکرده اند جزو دهک های 10 جامعه هستند و از روند یارانه حذف می شوند. اما در صورت اعتراض به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه نمایید.
15. برای ثبت کمک های بلاعوض به کجا مراجعه کنیم؟
افرادی که از یارانه مانده یا بازمانده اند در صورتی که بالای 18 سال باشند و شماره تلفن همراه به نام خود داشته باشند و حساب بانکی به نام خود داشته باشند می توانند به عنوان خانوار مستقل در سامانه My Gov.ir ثبت نام کنند.
16. برای ثبت نام بازماندگان زیر 18 سال به کجا مراجعه کنیم؟
افرادی که کمتر از 18 سال دارند یا از دریافت کمک هزینه باقی مانده اند یا از دست داده اند، فعلاً نمی توانند ثبت نام کنند و باید منتظر اعلام بعدی از سوی سازمان هدف یارانه باشند.
17. اگر از همسرم طلاق گرفته باشم چگونه می توانم مستقلاً برای دریافت یارانه اقدام کنم؟
با در دست داشتن مدارک به کلانتری 10+ مراجعه کنید.
18. اگر سرپرست خانوار فوت کرده باشد برای دریافت کمک هزینه بازماندگان به کجا باید مراجعه کنیم؟
برای ثبت نام به سامانه My Gov.ir مراجعه کنید.
19. اگر متاهل هستم چگونه می توانم یارانه را از سرپرست قبلی خود جدا کنم؟
با در دست داشتن مدارک به کلانتری 10 مراجعه کنید.