حسن روحانی: انتخابات بدون رقابت واقعی رضایت مردم را جلب نخواهد کرد

حسن روحانی: انتخابات بدون رقابت واقعی رضایت مردم را جلب نخواهد کرد

رئیس جمهور سابق کشورمان با تشکر از حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بخمن تاکید کرد: باید قدردان کسانی باشیم که علیرغم شکایت به اصل نظام ایمان دارند و برای آن ایستادگی می کنند. این موضوع باید جدی گرفته شود و به عنوان معرفی راهبردی برای احیای سرمایه اجتماعی نظام تلقی شود.

روحانی با اشاره به اینکه گفتمان دولت یازدهم و دوازدهم توسعه کشور با حل مشکل تحریم و تشویق مردم به سرمایه گذاری است، تاکید کرد: با حرکت در این مسیر کارهای بزرگ سیاسی و اقتصادی انجام شده است. قبل از دولت یازدهم، ما در آستانه حمله نظامی بودیم. یکی از روسای جمهور 1+5 غربی در یک مصاحبه مطبوعاتی رسما اعلام کرد که در سال 2013 تصمیم به حمله نظامی به ایران گرفتیم. ما نه تنها توانسته ایم بر تهدید نظامی غلبه کنیم، بلکه حتی قطعنامه های تحریمی که در فصل هفتم شورای امنیت تصویب شده بود را بدون حتی یک روز اجرا لغو کرده ایم. امید مردم در ابتدای دوره یازدهم در ایجاد ثبات و بهبود شرایط اقتصادی موثر بود و ما در اسفند 1397 توانستیم با لغو تحریم ها این امید را برگردانیم و حتی شرایط ما برای رفع برخی تحریم های غیرهسته ای پذیرفته شد. تصویب اقدام راهبردی مجلس مانعی بر سر راه بود

دکتر روحانی افزود: دولت طبره و امید با سه فاجعه مواجه شد که شاید منحصر به قرن گذشته باشد. یکی شیوع کرونا است که شرایط بسیار خاصی را ایجاد کرد. روابط تجاری خارجی به مدت سه ماه بسته شد. برای اولین بار در تاریخ قیمت نفت منفی شد، یعنی به قیمتی کمتر از هزینه حمل و نقل فروخته شد. پدیده دوم داعش بود که به عنوان یک جریان تروریستی گسترده سعی در سرنگونی دو دولت همسایه ما داشت و تهدیدات امنیتی آن جهان، منطقه و ایران را نیز هدف قرار داد. پدیده سوم روی کار آمدن ترامپ در آمریکا بود که نه تنها از برجام، بلکه از سایر معاهدات و توافقات مهم بین المللی خارج شد و جنگ اقتصادی با ایران را آغاز کرد. اما ایران موفق شد دو بار در شورای امنیت سازمان ملل و سه بار در دادگاه لاهه آمریکا را شکست دهد.

رئیس جمهور سابق مقاومت مردم، رهبری رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت به عنوان خادمان ملت را در عبور کشور از این سه پدیده بی نظیر قرن موثر دانست و تصریح کرد: در طول دوران اوج کرونا، رئیس دولت یکی از کشورهای همسایه تماس گرفت و گفت من همیشه به شما فکر می کنم، در تحریم چطور هستید و با کرونا چگونه برخورد می کنید؟ شرایط سخت کرونا را پشت سر گذاشتیم. وقتی در اروپا کمبود ماسک، مواد ضدعفونی کننده و تخت بیمارستانی وجود داشت، در ایران مشکلی نداشتیم. امکانات و زیرساخت های ما قابل قبول بود و کادر پزشکی فداکاری کردند.

وی بیان کرد: من در مواردی که لازم دانستم با مسئولان دولت فعلی صحبت کرده ام، حتی در زمینه حذف ارز 4200 تومانی هم گفتم 25 مورد را از لیست ارز 4200 تومانی حذف کردیم اما وجود داشت. تاثیر منفی بر اقتصاد ندارد در ابتدای دولت یازدهم ارز کالاهای اساسی را از ۱۲۲۶ تومان به ۲۴۸۸ تومان رساندیم، اما این تورم نبود. ما در سال 1392 قیمت بنزین را از 400 به 700 تومان رساندیم و با وجود هشدارهای مربوط به تورم 40 یا 25 درصدی، افزایشی نداشت. همه اینها به این دلیل بود که مردم به آینده امیدوار بودند و امیدوار بودند مشکلات اقتصادی حل شود. موفقیت در نرخ ارز به شرطی است که آرامش و امید در جامعه یکی از الزامات باشد.

رئیس دولت یازدهم و دوازدهم گفت: امروز وظیفه ملی و دینی ماست که هر نظر و اندیشه خود را به گوش دولت برسانیم. چه فکر کنیم کار می کند یا نه. برای تکمیل و راه اندازی پروژه های عمرانی نیمه تمام مانند چندین پروژه بیمارستانی و پروژه دریاچه ارومیه که در دولت قبل 97 درصد پیشرفت داشت، باید به دولت کمک شود.

روحانی علاوه بر بهبود روابط با دنیا، توجه به مشکلات داخلی و بازگرداندن اعتماد مردم را عامل مهمی در حل مشکلات دانست و افزود: اساس انقلاب ما مردم سالاری دینی است. یکی از نیازهای اساسی مردم سالاری دینی انتخابات است و روحیه انتخابات رقابت واقعی است. انتخابات بدون رقابت واقعی رضایت مردم را جلب نخواهد کرد. هیچ مشکلی بدون رضایت مردم و حمایت آنها حل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید