وی در خصوص میزان مالی و نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای اعمال تناسب بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: بستگی به محاسبات بیمه ای بر اساس حق بیمه افراد، سنوات پرداختی، مبنای پرداخت حق بیمه، زمان برقراری مستمری و محاسبه میانگین ارزش دو ساله، احراز حقوق است.
در قانون تامین اجتماعی دو ماده 96 و 111 برای تناسب داریم که مستمری افراد نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد، در نتیجه محاسباتی وجود دارد که بر اساس آن سازمان تناسب با همکاری شرکای اجتماعی خود تشکیل می شود. سازمان های بازنشستگی و به تصویب شورا می رسد. به هیات مدیره و هیات امنا می رود و بعد طبق قانون به هیات وزیران می رود. در نتیجه نمی توان به طور دقیق بار مالی اعمال تناسب برای مستمری بگیران تامین اجتماعی و میزان افزایش دستمزد را برآورد کرد، اما به گفته آقای حاجی بابایی، 170 سجاف از بدهی های دولت به تامین اجتماعی پرداخت می شود. 30 درصد از این مبلغ صرف سازمان می شود.
اما این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه تعدیل دستمزد چند سالی است که در انتظار است، گفت: حداقل دستمزد کارگران و کارمندان هر سال در حال افزایش است. دستمزدها در سایر سطوح درآمد نیز به نرخ خود افزایش می یابد. در گذشته، این دو شیب متناسب با یکدیگر بودند، یعنی. گفت که نرخ رشد دستمزد کارگران و سایر سطوح درآمدی به عنوان مثال 20 درصد بوده است که در نتیجه نرخ رشد دستمزد حداقل دستمزدها با رشد دستمزدها در سایر سطوح درآمد متعادل می شود. اما این افزایش در شیب دستمزد حداقل دستمزدها نسبت به افزایش دستمزد در سایر سطوح درآمد افزایش یافته است. در نتیجه پس از چند سال بازنشستگان با سایر سطوح درآمدی به کف مستمری دریافتی رسیدند و این نقطه شروع نارضایتی بود، زیرا این افراد (با سایر سطوح درآمدی) گفتند که ما بیمه را با سطوح بالا پرداخت می کنیم. دستمزد و دستمزد ما در سال تاسیس مستمری نسبت به افرادی که حقوق و رتبه اداری کمتری داشتند بیشتر بود اما اکنون حقوق ما با کسی است که از نظر حقوق با ما برابر نیست.
وی آغاز این ماجرا و افزایش تدریجی دستمزدها در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد را خواند و اظهار داشت: در دولت احمدی نژاد این سوال مطرح شد که پله پله نزولی در سایر سطوح درآمدی وجود دارد، یعنی دستمزد افراد حداقلی. دستمزد نسبت به سایر ردهها رشد بیشتری دارد که درآمد کسب کردهاند و همین امر باعث شده تا سایر ردهها پس از چند سال به آستانه حقوق بچسبند و بحث تناسب در اینجا مطرح میشود. از این رو گفته شد که این دسته از افراد عقب ماندگی خاصی از همتایان خود دارند که باید با اصلاح این مشکل برطرف شود و در اینجا برای اولین بار انتظاری برای اصلاح دستمزد ایجاد شد.
این کارشناس تامین اجتماعی تورم را عامل دیگری در ایجاد انتظار تناسب دستمزد می داند و می گوید: برخی متغیرها خارج از صندوق ها هستند، تورم قدرت خرید بازنشستگان از صندوق ها را کاهش داده و این انتظار تناسب ایجاد می شود.
به گفته وی، یکسری عوامل جانبی نیز در این کار دخیل هستند که هیچ ربطی به وسیله ندارد; به عنوان متغیرهای فرهنگی و اجتماعی؛ بنابراین در گذشته و تا یکی دو دهه پیش فردی که بازنشسته می شود و مستمری می گیرد فرزند مجرد یا غیر شاغل در خانه نداشت، بنابراین طبیعتا مستمری که مستمری بگیر می گیرد به خانواده کوچک تری تعلق می گیرد، اما اکنون با افزایش سن ازدواج و افزایش بیکاری کودکان، مستمری پرداختی با حجم خانواده مستمری بگیر همخوانی ندارد و به ناچار علاوه بر افزایش حقوق سالانه، انتظار افزایش حقوق با استفاده از تناسب را نیز ایجاد می کند.
حیدری در خصوص تامین منابع مالی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران گفت: تعدادی از صندوق های بازنشستگی کشور به منابع دولتی یا دستگاه های اجرایی مرتبط با آن ها مرتبط هستند؛ در حالی که این نهادها در حال انجام است. الان حدود 18 صندوق داریم که به آن صندوق های کارمندی می گویند که صندوق های دوطرفه هستند، یعنی کارمند نقش بیمه شده را دارد و دولت هم نقش کارفرمایی دارد و هم نقش مدیریتی. منابع این صندوق ها یا مستقیماً توسط دولت پرداخت می شود و یا به دستگاه اجرایی مرتبط می شود و آن دستگاه اجرایی منابع را تأمین می کند تا متناسب با منابع دولت هزینه شود، بنابراین در بودجه سال آینده 330 تلاش برای 4 اعتبار ملی انجام می شود. لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات برای کمک به آنها دیده شدند.
وی ادامه داد: زمانی که منابع و اعتبارات دولتی به صندوق های کارکنان می رود و دستمزد و مستمری آنها افزایش می یابد، این انتظار برای تامین اجتماعی و تامین روستایی نیز ایجاد می شود به طوری که تناسب برای بیمه شدگان این صندوق ها اعمال می شود اما تفاوت تامین اجتماعی با صندوق ملی یکم لشگری این است که تامین اجتماعی از منابع دولتی استفاده نمی کند (چون به صورت سه جانبه مدیریت می شود)، بنابراین مجبورند هزینه های تناسب را از منابع خود تامین و هزینه کنند.
پرداخت معوقات مستمری بگیران
این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی مشکل نقدینگی دارد و بیشتر آن به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی دولت به تامین اجتماعی است، گفت: اکنون اگر تامین اجتماعی بخواهد تناسب را اجرا کند کسری تامین اجتماعی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این صندوق؛ در اینجا یک حد وسط توسط دولت قبل اجرا شد به این صورت که وقتی دولت به صندوق های کارمندان کمک بلاعوض می کرد، به دولت می گفتند حداقل بیا بدهی خود را بپرداز. سازوکار اجرایی، پرداخت بدهی در قالب واگذاری اموال، سهام و دارایی بوده که در بودجه سال 1403 نیز برای اعمال تناسب قید شده است و کمیسیون تلفیق در این راستا تصمیم گرفته است. این در حالی است که اگر دولت ها حق بیمه خود را به موقع و هر ساله به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند، این سازمان می تواند از منابع خود تناسب اعمال کند، اما در حال حاضر با این ویژگی ها و بدون منابع مالی، از وضعیت جدی برخوردار است. کسری بودجه اگر اعمال شود و تبدیل به نقدینگی شود.
حیدری در خصوص دارایی ها و سهامی که ممکن است در پاسخ به رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود، با توجه به تجربه این سازمان در واگذاری سهام و شرکت های زیان ده از دولت های گذشته، گفت: در گذشته دولت ها سهام می دادند. که با گوشت و استخوان آمیخته شدند. برخی از سهام خوب و برخی با بازده کم یا حاشیه سود کم را واگذار کردند، اما بهتر بود تامین اجتماعی در گذشته که چنین سبد سرمایه گذاری را دریافت می کرد، سهام زیان ده یا کم بازده را به تدریج از گردش خارج می کرد. یا با یک کلینیک شرکتی، تغییر، ادغام یا تجمیع شده است تا به نحوی از حالت عملکرد پایین خارج شود.
وی ادامه داد: اکنون دولت یا یک بسته سهام خوب و بد را با هم می دهد یا اگر سهام خوب بدهد گرانتر می دهد و این روشی است که دولت ها از آن استفاده می کنند. در ایران، حتی شرکتهایی که از نظر ارزش افزوده یا درجه ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی کارایی پایینی دارند، باز هم برای سازمان ضرر چندانی ندارند، مشروط بر اینکه تامین اجتماعی بتواند به سرعت آنها را از طریق کلینیک شرکتی متحول، تجمیع یا یکپارچه کند. فناوری شما با تغییر پلتفرم اما در نهایت تامین اجتماعی مجبور به پذیرش واگذاری دارایی ها و سهام می شود وگرنه بهترین راهش دریافت نقدی بدهی است.