حمایت یکپارچه از ائمه جمعه برای جراحی اقتصادی

حمایت یکپارچه از ائمه جمعه برای جراحی اقتصادی

روز جدید : تصمیمات اقتصادی اخیر دولت سیدابراهیم رئیسی واکنش های متفاوتی در سطح جامعه و فعالان سیاسی و مدنی داشته است. تصمیماتی که تاکنون منجر به افزایش قیمت کالاها و همچنین پرداخت یارانه جان مردم شده است. اعتراضات علیه تصمیمات دولت هفته گذشته در شهرهای مختلف آغاز شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق های مختلف خود به بیان اعتراضات و خشم مردم پرداختند و خواستار توجه دولت به این اعتراضات شدند. اما در عین حال بخشی از جامعه همچنان در تلاش است تا این اعتراضات را نادیده بگیرد. از جمله رئیس جمهور که در سفر اخیر خود به استان آذربایجان غربی هیچ اشاره ای به اتفاقات هفته گذشته نکرد. ائمه جمعه سراسر کشور بخشی از سخنان خود را به خطبه های یارانه های دولتی و تصمیمات اقتصادی اختصاص دادند. اما تاکید کردند که مردم با تصمیم دولت از پیوستن به ضدانقلاب خودداری کردند.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه های دیروز نماز جمعه تهران تفسیر متفاوتی از موضوع یارانه ها بیان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی نقشه راه اقتصادی فتح هرمشهر برای ملت ماست. دولت سیزدهم اخیرا بخشی از این عملیات را بر اساس قانون مصوب مجلس آغاز کرد. در مورد موضوع دموکراتیک شدن یارانه ها در برخی از کالاهای عمده مورد توافق کارشناسان، همه متقاعد شده اند که این اصلاح باید انجام شود. «البته عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی جهان، خشکسالی، وضعیت اوکراین و مسائل دیگر ایجاب می کند که این امر تسریع شود. با این حال، هفته گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس گفتند که دولت در اجرای این طرح با مشکلات اساسی روبرو بوده و این تصمیم را نادرست اجرا کرده است. این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس با لغو ارز ترجیحی مخالفت اساسی کرده اند.
در هر صورت خطیب نماز جمعه تهران دیروز تاکید کرد: امروز کشورهای بزرگ دنیا از صادرکننده به واردکننده تبدیل شده اند و در برخی کشورها سهمیه بندی کالاهای اساسی در دستور کار آنها قرار گرفته است. شرایط کنونی کشور ما آن را به بهشت ​​قاچاقچیان مواد غذایی تبدیل کرده است و جریان ارز ترجیحی عرصه را برای مفسدان، دلالان و مستاجران باز کرده است. به همین دلیل این اصلاحات در دستور کار قرار گرفته است.»

علی اکبری در برخی از سخنان دیروز خود مردم را زیاده خواه توصیف کرد و افزود: شرایط امروز مصرف ما را آلوده به اسراف کرده و از سوی دیگر تولید ما را زیان آور کرده است. به همین دلیل است که برای رفع این نقص از اقتصاد ملی ما تلاش زیادی لازم است. اگر این خط شکسته شود، راه برای اصلاحات بزرگتر باز خواهد شد. بنابراین زمانی که رزمندگان خرمشهری توانستند خط را بشکنند و خرمشهر را آزاد کنند، راه برای عملیات دیگری باز شد. دولت فعلی جرأت ورود به این عرصه را دارد که یک امر ضروری است. نكته اصلي، نحوه اجرا و عمل صحيح است تا طبقات ضعيف اجتماعي بيش از آن آسيب نبيند; زیرا آنها همیشه بار اصلاحات اقتصادی را متحمل شده اند. طعم شیرین این اصلاح را بچشند».

به روایت علم الهدی
سید احمد علم الهدی نیز در خطبه های نماز جمعه مشهد روز گذشته در حرم رضوی به بحث یارانه ها و اعتراضات مردمی پرداخت. وی با اشاره به اجرای طرح اصلاح ترجیحی پولی افزود: این حرکت اقتصادی آسان نبود و دو گروه دلالان، سودجویان و دشمنان نظام آمادگی مقابله با این اقدام را داشتند. سود این طرح را در انحصار خود درآورد، به طوری که تنها سه نانوایی از 15 نانوایی در حومه شهر نان می پختند و بقیه آرد را انباشته می کردند. دشمنان خارجی مانند گرانی بنزین در سال 96 قصد داشتند در این زمینه ناآرامی ایجاد کنند. »

این در حالی است که در اعتراضات سال 96 بسیاری از فعالان سیاسی معتقد بودند که اعتراضات مردمی با تحریک جریانی از مشهد آغاز شده است.

در آن زمان دولت حسن روحانی بر سر کار بود. فعالان سیاسی معتقدند مخالفان روحانی در آن زمان توجه ویژه ای به نارضایتی عمومی داشتند تا فشار بر روحانی و دولت او را افزایش دهند. اما اکنون که دولت تغییر کرده و ابراهیم رئیسی سکان هدایت را به دست گرفته، موضوع را تغییر داده و عملاً توجهی به اعتراضات مردمی نشده است. این در حالی است که برخلاف سال های گذشته همواره مردم را به صبر و استقامت در شرایط سخت اقتصادی دعوت می کنند.

علم الهدی در نماز جمعه دیروز گفت: در سرزمین خراسان کوچکترین حرکتی که نظام را دچار مشکل کند از سوی مردم انجام نشد که نشان از دینداری مردم دارد. دشمن همیشه در کمین ماست و دشمن در هر جریانی به دنبال فرصتی است تا دشمن خود را برآورده کند تا ما را از مسیر خود منحرف کند. مقامات آمریکایی می گویند در مواجهه با تحریم های اقتصادی علیه ایران شکست خورده اند. سرکوب، جاسوسی و نفوذ راهبردی از توطئه های دشمنان نظام است و با نفوذ راهبردی می خواهند ولایت فقیه را بگیرند، ساختار نظام را زیر و رو کنند و نظام را ناکارآمد کنند. «ایجاد ناامیدی در بین مردم قبل از تحرکات توده ای رژیم نوعی نفوذ استراتژیک است.

البته دیروز ائمه جمعه بسیاری از شهرها در این خصوص صحبت کردند و هر کدام داستان خود را ارائه کردند. حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اجرای طرح ارتقای یارانه ها و حمایت از این طرح از سوی دولت گفت: تشکر ویژه از مسئولان استانی به ویژه استاندار آذربایجان شرقی، استاندار تبریز و نهادهای نظارتی، امنیتی، صمت و جهاد کشاورزی که این روزها در حال فعالیت هستند، زیرا در آن روزهای توزیع یارانه همه چیز را به خوبی مدیریت کردند. رمز موفقیت این طرح، فراوانی کالاهای اساسی در بازار است. بنابراین دولت ها باید بدانند که اگر قرار است این طرح موفق باشد، باید کالاهای اصلی جامعه و بازار رونق داشته باشد، در غیر این صورت کنترل قیمت ها از بین می رود. مردم استان به طور کامل مخفیانه و هوشمندانه اجازه سوء استفاده از تبلیغات را به ضدانقلاب ندادند و کل دولت را با هوشمندی همراهی کردند.»

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج نیز گفت:

به گزارش ایرنا، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه های نماز جمعه این هفته یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایران در برابر چنین توطئه ای محکم ایستاده و نگذاشته است به نتیجه برسد.

دیدگاهتان را بنویسید