حکم حبس برای شهردار استانبول و مخالف سرسخت اردوغان؛ فریاد مخالفان بلند شد

حکم حبس برای شهردار استانبول و مخالف سرسخت اردوغان؛  فریاد مخالفان بلند شد

دادگاه استانبول امروز (چهارشنبه) سرانجام شهردار استانبول و مخالف احتمالی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده «اکرام امام اوغلو» را به اتهام توهین به «کمیسیون عالی انتخابات» به ۲ سال و ۷ ماه و ۱۵ روز حبس محکوم کرد.

دادگاه استانبول در بخش آسیایی در حالی برگزار شد که نماینده دادستان برای امام اوغلو بیش از چهار سال زندان درخواست کرد.

البته این حکم اصلی است و وکلای اکرم امام اوغلو درخواست تجدیدنظر داده اند و دادگاه تجدیدنظر نیز حکم را بررسی خواهد کرد. در صورت تایید نهایی حکم، دیوان عالی اداری شهردار استانبول را نیز از هرگونه فعالیت سیاسی منع می کند، یعنی مرگ سیاسی امام اوغلو و او از رقابت با اردوغان منصرف می شود.

کارشناسان مدعی هستند که حزب عدالت و توسعه بارها تلاش کرده است تا اسناد و اطلاعاتی ارائه دهد که امام اوغلو را متهم به فساد مالی کند. اما معلوم شد که مدارک جعلی هستند. سپس سعی کردند وابستگی امام اوغلو به کنسولگری انگلیس را یک رسوایی سیاسی و مالی جلوه دهند. اما این بازی هم شکست خورد. در حالی که امام اوغلو در سخنانی درباره اعضای شورای عالی انتخابات از کلمه ابله استفاده کرد.

شهردار استانبول نیز چند ماه پیش در سخنانی گفته بود: منظور من از کلمه سفیه چهره وزیر کشور بود نه قاضی که عضو شورای عالی انتخابات است. در هر صورت این اقدامات غیرقانونی و سوء استفاده از قدرت قانون در نهایت برای دولت مضر است. در انتخابات استانبول به دلیل این شکست سنگین همه انتخابات را باطل کردند و دوباره برگزار کردند. نتیجه چه بود؟ 800 هزار رای به آرای ما اضافه شد. این بار 8 میلیون اضافه می شود.»

در فاصله پنج ماه و نیم مانده به انتخابات ریاست جمهوری، نظرسنجی ها نشان می دهد که اکرام امام اوغلو از حزب جمهوری خواه خلق پس از 20 سال توانست شهرداری استانبول را از دستان حزب عدالت و توسعه خارج کند، اکنون بیشترین شانس را دارد. او حتی از کمال کولچداراوغلو که رهبر حزب جمهوری خواه خلق است، شانس بیشتری برای شکست اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری دارد.

فریاد مخالفان بلند شد

در واکنش به حکم امروز دادگاه استانبول، کمال کولچداراوغلو، رئیس حزب جمهوری خواه خلق، سفر خود به آلمان را نیمه تمام گذاشت و به سرعت به ترکیه بازگشت تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مرگ سیاسی اکرم امام اوغلو به کار گیرد.

وی در سخنانی گفت: به مردم و ملت خود قول می دهم که این شر و سازماندهی شده و کودتا را شکست خواهیم داد.

همزمان تعداد زیادی از هواداران احزاب مخالف دولت نیز در ساختمان شهرداری استانبول تجمع کردند و با اکرم امام اوغلو و میرال آکشنر، رئیس حزب ملی گرای «خوب» دیدار کردند.

در این تظاهرات، در حالی که شرکت کنندگان شعار “استعفای دولت” سر می دادند، آکسنر گفت: “ما ظلم، بی عدالتی و بی عدالتی را ریشه کن خواهیم کرد.”

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول نیز گفت: فردا پنجشنبه با حضور روسای 6 حزب اپوزیسیون در مقابل شهرداری استانبول تجمع گسترده ای برگزار می کنیم تا تاکید کنیم با استبداد مبارزه خواهیم کرد. مردم فردا در اینجا (در مقابل شهرداری) برای رد حکم و حفاظت از دموکراسی و آینده جمع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید