حیات وحش کرمانشاه در خطر جدی است/ انقراض فزاینده و از بین رفتن تنوع زیستی


ساعت: 16:07
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915826

به دلیل عدم آگاهی بسیاری از مردم، امروزه نعمت خدادادی محیط زیست از جمله حیات وحش به طرق مختلف در معرض تهدید و خطر قرار گرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، وجود تنوع در میان گروه های مختلف موجودات در سطح زمین یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که خداوند برای حفظ و بقا به آنها داده است.

حیات وحش بخشی از یک سیستم اکوسیستمی پیچیده است که نقش اساسی در افزایش بهره وری و انعطاف پذیری اکوسیستم ایفا می کند و انسان برای آب، غذا، ارزش های زیبایی شناختی و فعالیت های تفریحی به آن وابسته است.

حمله شکارچیان غیرمجاز به حیوانات، تخریب زیستگاه های طبیعی توسط افراد ناآگاه، چرای غیرمجاز دام، ایجاد آلودگی در مناطق مختلف از جمله آب، خاک، هوا و ایجاد تهدید برای محیط زیست علاوه بر عواملی مانند بطوریکه خشکسالی، کانون های بحران گرد و غبار، تغییرات آب و هوایی و مواردی از این قبیل زندگی حیوانات، محیط زیست و در نتیجه حیات انسان ها را تهدید کرده است.

لیدا کلانتری در گفتگو با شبکه خبری مرصاد گفت: پرورش اخلاق زیست محیطی در ذهن و اندیشه کودکان می تواند بسیاری از مشکلات زیست محیطی را حل کند و نسلی حافظ طبیعت و دوستدار محیط زیست تربیت کند.

رئیس اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: در این راستا طرح آموزش «یک ساعته با حفظ محیط زیست» از ابتدای طرح در 50 مدرسه استان کرمانشاه اجرا شده است.

وی گفت: این طرح در مدارس اطراف پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده استان با همکاری آموزش و پرورش استان اجرا می شود.

به گفته کلانتری، هدف از اجرای این طرح ایجاد احساس مسئولیت، عشق به طبیعت و تسهیل حفاظت در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است.

این مسئول بیان کرد: این طرح شامل آموزش هایی از قبیل آشنایی با کار حفاظت از محیط زیست، ارائه نکات مورد علاقه برای تنوع زیستی منطقه، معرفی گونه های کلیدی منطقه با توجه به وضعیت حفاظتی موجود، آشنایی با پرنده نگری، آموزش شناخت پرندگان است. و همچنین معرفی عادات. رفتار جذاب آنها با کمک فیلم و تصویر به دانش آموزان ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح از سال 92 آغاز شده است، خاطرنشان کرد: با آموزش وظایف محیط بان به دانش آموزان، تلاش اداره محیط زیست این است که هر دانش آموز در محیط خود، در محیط خانواده و یا در جامعه بزرگتر باشد. جامعه می تواند به عنوان محیط بانان از طبیعت و محیط زیست محافظت کند.

کلانتری یادآور شد: در استان کرمانشاه بخش هایی از بیستون، کلاجه، موزین و مرخیل، دالاهانی، امروله، زاله زرد، هشیلان به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی و ثبت شده است.


4b065fee 1cb6 4bc7 a2cc d7e9d817d576 خبر خاکستری

فرشاد فتاحی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد خطر کاهش یا انقراض حیوانات محلی را یکی از بحران های زیست محیطی دانست و گفت: امسال 113 مورد شکار غیرمجاز در استان کرمانشاه به ثبت رسیده که از این تعداد 38 مورد شکار غیرمجاز است. موارد منجر به رای گیری و بقیه در آینده شده است.

وی با اشاره به اینکه بز، آهو و خرگوش از اهداف شکارچیان غیرمجاز هستند، افزود: امسال 153 شکارچی غیرمجاز دستگیر شدند.

معاون مدیریت و توسعه منابع اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: از 68 گونه جانوری شکار شده سه گونه بز و آهو، 26 گونه گراز و مابقی خرگوش و انواع کوچک را تشکیل می دهند. پستانداران

فتاحی گفت: دو سال است که به دلیل آنفولانزای پرندگان مجوز شکار در استان صادر نمی شود اما متاسفانه پرندگان زیادی شکار شده اند.

این مسئول افزود: 51 عدد و 437 گونه پرنده آبزی توسط شکاچیان کشف و ضبط شد.

وی در خصوص تاثیر گونه های جانوری و گیاهی بر اکوسیستم گفت: هر گونه گیاهی و جانوری و همچنین میکروارگانیسم ها دارای ارزش و زنجیره غذایی ذاتی هستند که به عنوان ذخایر ژنتیکی یکی از گنجینه های هر کشوری به شمار می روند.

فتاحی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از گونه های جانوری ضروری است، تصریح کرد: علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست و محیط بانان این مجموعه که وظیفه آنها حفاظت از زیستگاه ها است، تشکل های مردمی و فعالان محیط زیست نیز می توانند در این زمینه کمک کنند. و نقش آفرین باشند.


d35fde48 36a4 4d44 9c4f db9d8b6ba4bc خبر خاکستری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، به دلیل عدم آگاهی بسیاری از مردم، امروزه این نعمت خدادادی از جهات مختلف در معرض تهدید و خطر قرار گرفته است. شکار و شکار غیرمجاز خسارات جبران ناپذیری به حیات وحش وارد می کند که آگاهی مردم در این زمینه نقش مهمی در حفظ حیات وحش دارد.

اهمیت محیط زیست زمانی آشکار می شود که بدانیم محیط یا اکوسیستمی که در آن زندگی می کنیم خدمات طبیعی بسیاری را برای انسان ها و سایر موجودات فراهم می کند که برای سلامت، کیفیت زندگی و بقای آنها ضروری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید