خاورمیانه آبستن دو قطبی شدن های جدید در روز جدید است

خاورمیانه آبستن دو قطبی شدن های جدید در روز جدید است

روز جدید جو بایدن در اولین سفر خود به منطقه با حضور در نشست سران «شورای همکاری خلیج فارس پلاس سه» که در جده برگزار شد، گفت که ایالات متحده توجه ویژه ای به خاورمیانه دارد و اجازه نمی دهد «خلاء در فرم “در این منطقه. که چین، روسیه و ایران آن را پر می کنند.

در نشست با بایدن، سران کشورهای عربستان سعودی، کویت، امارات، عمان، قطر و بحرین (از شورای همکاری خلیج فارس) و سران کشورهای عراق، اردن و مصر حضور داشتند. البته همانطور که انتظار می رفت، ملک سلمان، پادشاه عربستان در این دیدار غایب بود و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز به همراه دیگر سران کشورها حضور داشت.

جو بایدن در اولین سفر خود به منطقه، با شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به اضافه سه کشور که در جده برگزار شد، گفت که ایالات متحده توجه ویژه ای به خاورمیانه دارد و اجازه نمی دهد خلاء شکل بگیرد. “در این منطقه. چین، روسیه و ایران آن را پر می کنند”

بن سلمان، از تمسخر بایدن تا متهم کردن تهران

محمد بن سلمان به عنوان سخنران افتتاحیه نشست جده، سعی کرد موضعی معتدل در قبال ایران اتخاذ کند. او پیش از این دیدار با جو بایدن نیز چالش هایی داشت. بایدن گفت که محمد بن سلمان مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد دولت سعودی بود که در اکتبر 2018 در ترکیه کشته شد. می داند. با این حال رویترز گزارش داد که بن سلمان در دیدار با جو بایدن نیز چندین بار سیاست آمریکا را به سخره گرفته است. ولیعهد عربستان به رئیس جمهور ایالات متحده اطلاع داده است که تلاش برای تحمیل برخی ارزش ها با زور به سایر کشورها ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

بن سلمان در این دیدار موضوع کشته شدن شیرین ابواکلا روزنامه نگار فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی به کرانه باختری را مطرح و به زندان ابوغریب عراق نیز اشاره کرد.

در چنین فضایی ولیعهد سعودی به عنوان سخنران افتتاحیه نشست جده گفت که از ایران دعوت می کنیم با کشورهای منطقه همکاری کند. بن سلمان با اشاره به اینکه نشست جده در شرایطی برگزار می شود که جهان شاهد چالش های بزرگی است، ابراز امیدواری کرد که «اجلاس جده به چالش های جهانی رسیدگی کند».

ولیعهد سعودی با تاکید بر اینکه اقتصاد جهانی با ثبات قیمت انرژی مرتبط است، افزود: باید به سرمایه گذاری در انرژی های پاک ادامه دهیم. وی تاکید کرد که عربستان سعودی پیش از این افزایش ظرفیت تولید خود را به 13 میلیون بشکه در روز اعلام کرده است. بن سلمان با بیان اینکه از ایران می خواهیم همکاری کند و در امور کشورهای منطقه دخالت نکند، تاکید کرد: امنیت عراق در حال بهبود است که این امر در امنیت منطقه منعکس می شود.

بایدن، ایران هراسی و امید برجام

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز با ارائه تصویری از وضعیت خاورمیانه تلاش کرد بر اهمیت نقش آمریکا در این منطقه تاکید کند. او گفت: «با تشدید رقابت در دنیای جدید و پیچیده‌تر شدن چالش‌های پیش روی ما، برای من روشن‌تر می‌شود که منافع آمریکا با موفقیت خاورمیانه چقدر در هم تنیده است.»

وی با اشاره به اهمیت استراتژیک تنگه هرمز، گفت که واشنگتن اجازه نخواهد داد. هیچ کشوری نباید آزادی تردد دریایی در تنگه هرمز را نقض کند.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود گفت که واشنگتن “برای مقابله با تهدیداتی که ایران در منطقه با آن مواجه است”؛ به همکاری نزدیک خود با کشورهای حاضر در نشست ادامه خواهد داد.

البته بایدن سعی کرد از پرونده هسته ای ایران اجتناب کند و راه حل دیپلماتیک را باز بگذارد. وی در عین حال گفت که ایالات متحده گزینه دیپلماسی را برای “بازگرداندن محدودیت های برنامه هسته ای ایران” دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر تاکید کرد که اگرچه کشورش مسیر دیپلماسی را ادامه خواهد داد، اما در عین حال “متعهد است که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند”.

وی همچنین افزود: مصمم به مقابله با تهدیدات تروریستی در منطقه و حمایت از متحدان خود در مقابله با تروریسم هستیم.

رئیس جمهور آمریکا در این دیدار در جده گفت: آمریکا همیشه شریک فعال در خاورمیانه خواهد بود. ما به فعالیت های خود در منطقه خاورمیانه و ایجاد روابط اقتصادی پایدار ادامه خواهیم داد. منافع آمریکا با موفقیت کشورهای خاورمیانه گره خورده است.

بیانیه آمریکا و عربستان، همان اتهامات

البته رسانه های سعودی پیش از این دیدار در جده گزارش دادند که واشنگتن و ریاض 18 توافقنامه و یادداشت همکاری در زمینه های انرژی، سرمایه گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کرده اند. البته این بیانیه علاوه بر پرداختن به موضوع ایران، تفاهماتی در زمینه فروش نفت، مبارزه با داعش، اسرائیل، مشکلات داخلی یمن و لبنان نیز داشت که در همه این موارد ایران یکی از کشورهای تلقی می شود. بازیگران اصلی منطقه و با حساسیت اظهارات وی مشاهده می کند

در بیانیه مشترک دو کشور با تاکید بر اینکه “ایالات متحده به حمایت امنیتی و نظامی از عربستان متعهد است”، آمده است: “ایالات متحده از تعهد عربستان سعودی برای حفظ تعادل بازارهای جهانی نفت برای دستیابی به ثبات استقبال می کند. رشد اقتصادی”. عربستان سعودی و ایالات متحده توافق کرده اند که رایزنی های منظم در مورد بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشند.

در این بیانیه با تکرار ادعاهای دو کشور علیه جمهوری اسلامی ایران، آمده است: عربستان و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. هر دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای تاکید می کنند. این بیانیه می افزاید: هر دو طرف بر تعهد خود برای مقابله با القاعده و داعش تاکید کردند. هر دو طرف احساس کردند که جلوگیری از جریان جنگجویان خارجی مهم است.

همچنین در ادامه مداخلات واشنگتن و ریاض در امور داخلی لبنان، این بیانیه مدعی شد: هر دو کشور ادامه حمایت خود را از حاکمیت و امنیت لبنان اعلام کردند. در بیانیه جنگ یمن همچنین آمده است: عربستان سعودی و آمریکا بر حمایت قاطع خود از آتش بس با میانجیگری سازمان ملل در یمن تاکید کردند.

ایران از نظارت امنیتی تا فعالیت دیپلماتیک

جمهوری اسلامی ایران در هفته های اخیر حضور بایدن در منطقه را از طریق عینک امنیتی رصد کرده است. پیش از سفر بایدن به منطقه، کاخ سفید اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر خود به خاورمیانه، به دنبال «همکاری گسترده‌تر» در موضوعاتی مانند دفاع هوایی، به ویژه برای مقابله با تهدیدات ایران است.

همچنین جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که “ما به تلاش های خود برای یکپارچه سازی پدافند هوایی در سراسر منطقه ادامه خواهیم داد.” زیرا همانطور که می دانید تمام منطقه نگران ایران و توانایی های موشکی رو به رشد آن است.

شاید به همین دلیل است که ایران همزمان با سفر جو بایدن به خاورمیانه، از اولین ناو و زیردریایی با قابلیت حمل پهپادهای نظامی رونمایی کرد.

«ناوگان» یکی از اصطلاحات طبقه بندی نظامی برای نیروی دریایی است که معمولاً از چندین کشتی تشکیل شده و زیر مجموعه «گروه ناوگان» است. این ناوگان بخشی از “ناوگان دریایی استراتژیک جنوب” ارتش است و شامل تعدادی کشتی و زیردریایی است که می تواند “پهپادهای جنگی، شناسایی و تخریب” را حمل کند.

همچنین همزمان با رونمایی از این کشتی ها، پهپادهای «پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل چهار و باور پنج» پرواز آزمایشی را در اقیانوس هند انجام دادند.

«پهپادهای رزمی از زیردریایی تمام ایرانی فاتح و زیردریایی طارق کلاس کیلو» برای اولین بار پرواز کردند.

ابراهیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: این تجهیزات نظامی هم جنبه بازدارندگی دارد و هم در صورت لزوم اگر دشمنان مرتکب خطا شوند با پاسخ اسفناکی مواجه خواهند شد.

ایران همچنین پس از این دیدارها تعاملات اقتصادی و دیپلماتیک با سایر کشورها به ویژه عراق را از نزدیک رصد خواهد کرد. تلاش آمریکا برای فروش برق عربستان به عراق و کاهش وابستگی این کشور به ایران می تواند یکی از نگرانی های اصلی باشد.

آنچه مسلم است تاثیر سفر بایدن به منطقه و شکل‌گیری رویدادهای خاورمیانه باید در روزهای آینده پیگیری شود و ایران برای خنثی کردن طرح‌های مختلف آمریکا و اسرائیل نیازمند دیپلماسی چندلایه است. گذشت زمان نشان از تسلط بر منطقه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید