خبر وزیر آموزش و پرورش از تصویب آیین نامه مهم در دولت

وزیر آموزش و پرورش از تصویب آیین نامه حمایت از رشد و تعلیم و تربیت در سنین پایین در هیأت وزیران خبر داد و گفت: این آیین نامه به عنوان اولین سند رسمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه دوران کودکی، زمینه را برای اجرای صحیح آن فراهم می کند. وظایف سازمان آموزش و پرورش کودک.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی دوران خردسالی را محور اصلی توسعه منابع انسانی در همه کشورها دانست و گفت: برگشت پذیری هزینه هایی که دولت ها در این دوران صرف می کنند با دوره های دیگر قابل مقایسه نیست.

وی افزود: دوران کودکی به قدری مهم است که امروزه یکی از شاخص های توسعه و تعالی جوامع، اهمیت این دوران در نزد دولت هاست.

صحرج با تاکید بر اینکه تشکیل سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان از افتخارات دولت سیزدهم بود، ادامه داد: با راه اندازی این سازمان زیر نظر وزارت آموزش و پرورش بیش از هفت میلیون نفر به مخاطبان این سازمان اضافه شدند. این وزارتخانه اما کارنامه وزارت و سازمان در این مدت کوتاه بسیار درخشان و ارجمند است. اخیراً این سازمان علاوه بر تصویب آیین نامه های مختلف توانسته وضعیت قبلی مهدکودک ها را بر اساس موازین و راهبردهای قانون اساسی سامان دهد و جایگاه خود را در دولت تثبیت کند و همین عامل باعث شد تا دغدغه خانواده ها برطرف شود. مدرک تحصیلی به عنوان مبانی تربیت اسلامی زیربنای برنامه ها، طرح ها و محتوای تولید شده در این سازمان است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه قبل از ایجاد سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان عملاً هیچ نهاد متولی در زمینه آموزش و پرورش دوران کودکی وجود نداشت و هیچ فعالیت جامع، منسجم و هدفمندی انجام نمی شد و خاطرنشان کرد: رشد کودک. و آموزش اولین سند رسمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه دوران کودکی است.

صحرایی با اشاره به لزوم حرکت سازمان یافته و همه جانبه در عرصه تمدن سازی در گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد و تثبیت جایگاه سازمان ملی آموزش و پرورش کودک و نوجوان در دولت را امری اساسی و اساسی برشمرد. قدم برداشت و گفت: این سازمان یکی از تحولات گام دوم است و دوره بلوغ انقلاب اسلامی با توجه به توصیه ها و تاکیدات مقام معظم رهبری مدظله العالی و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب شورای اسلامی.

وی تربیت نسل جدید در عرصه تمدن نوین اسلامی را از مهمترین اهداف سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان دانست و می افزاید: طبق اساسنامه این سازمان مرجع انحصاری هدایت است. سازماندهی، مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، محتوا و نیروی انسانی توانمند برای آموزش کودکان زیر شش سال در مهدکودک ها و سایر مراکز نگهداری از کودکان و دستیابی به اهدافی از جمله تربیت نسل آینده در حوزه مدرن است. تمدن اسلامی، گفتمان سازی ملی در حوزه خردسالی، نظارت و مدیریت یکپارچه این حوزه.

صحرای با اشاره به تصویب آیین نامه حمایت از رشد و تعلیم خردسالی، ادامه داد: این آیین نامه به منظور تدوین راهکارهای دقیق و عملیاتی، نظارت بر کیفیت اجرای برنامه و همسوسازی تسهیم هزینه ها (بر اساس توسعه همه جانبه دوره حساس سال 93) تدوین شده است. اوایل کودکی)، طراحی و ساخته شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ایجاد عزم و انسجام ملی، بسترسازی برای نقش آفرینی و تعامل حداکثری نهادها و نهادهای ذیربط و جلوگیری از بی توجهی و موازی کاری برای نزدیک به 9 درصد جمعیت کشور (حدود هفت میلیون و صد هزار کودک) علاوه بر جمعیت والدین، یکی از مهمترین اهداف آیین نامه حمایت از رشد و تربیت فرزندان است.

وی همچنین به برخی از وظایف سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان اشاره کرد: «ایجاد محیطی برای تحقق مأموریت محوله در بدنه حاکمیت اسلامی»، «تاکید بر سازماندهی و مدیریت یکپارچه»، «ایجاد ضوابط مهدکودک ها و سایر مراکز مجاز جدید با نگاه به مراکز آموزشی و پرورشی به جای مراقبت از مهدکودک و همچنین «عدالت محوری و تضمین دسترسی عادلانه به فرصت های آموزشی جامع برای همه کودکان» از مهمترین وظایف این سازمان است. .

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از دیگر ماموریت های سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان، حفظ یکپارچگی، انطباق و هماهنگی آموزش در دوران کودکی با نظام رسمی آموزش و پرورش کشور است که تمرکز سند بر اصول اساسی است. تحول آموزش، توجه به تفاوت های فردی و فرهنگی و بر این اساس رعایت اصل تنوع در روش های آموزشی با رویکرد بومی (اسلامی و ایرانی) و البته ارتقای شایستگی های آموزشی در جهت توانمندسازی خانواده ها و معلمان.

صحرج با بیان اینکه تمهیدات حمایتی از رشد و تعلیم در سنین پایین زمینه را برای ایفای بهینه تعهدات سازمان در قبال آموزش و پرورش کودکان فراهم می کند، یادآور شد: مدیریت یکپارچه نیازهای کودکان زیر 7 سال و خانواده های آنها در سایر نهادهای سرپرستی. (با نظارت این سازمان)»، «توجه به سلامت جسمی و روانی کودکان و خانواده و مراقبین آنان»، «ایجاد انصاف در تخصیص بودجه مؤثر برای تأمین تغذیه، بهداشت، مراقبت های بهداشتی و حقوق اجتماعی در اوایل سال دوران کودکی» و «ایجاد تسهیلات و محیط حمایتی برای آموزش در دوران کودکی و خدمات آن» از آثار مهم این آیین نامه است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: ارتقای شایستگی ها و خدمات آموزشی و توانمندسازی خانواده ها، تجهیز، تقویت و ایجاد زیرساخت های فرهنگی و آموزشی در اماکن مربوط به دوران خردسالی. “. “مهدکودک ها و مراکز نگهداری کودک دارای مجوز از سازمان کشور در چارچوب قوانین و مقررات”، “تامین معیشت، امنیت شغلی و افزایش شاخص های کیفی رضایت از زندگی مربیان”، “ارتقای کیفیت و تامین امکانات لازم”. نیروی انسانی متخصص و علمی خردسالان» و همچنین «تقویت صندوق های حمایت از دوران خردسالی» از دیگر نتایجی است که با اجرای این آیین نامه محقق خواهد شد.

لازم به ذکر است آیین نامه حمایت از رشد و تعلیم و تربیت در سنین پایین در 22 تیرماه سال جاری به تصویب هیأت وزیران رسیده و به زودی ابلاغ خواهد شد.