خروج ارتش روسیه از سوریه/ ایران و حزب الله جایگزین می شود

خروج ارتش روسیه از سوریه/ ایران و حزب الله جایگزین می شود

روز جدید : به گزارش اسکای نیوز عربی، ارتش روسیه پایگاه های خود در استان حمص را به حزب الله لبنان تحویل داد.

در برخی اخبار غیررسمی، برخی رسانه ها از خروج نیروهای روسیه از مناطقی از سوریه و جایگزینی نیروهای ایرانی و مرتبط با ایران خبر داده اند. با این حال، یک منبع رسمی هنوز اطلاعاتی را منتشر نکرده است.

به گزارش الجزیره، روسیه به دلیل دخالت در جنگ اوکراین، تمرکز خود را از سوریه به اوکراین معطوف کرده است. به همین دلیل تعدادی از نیروها و نیروهای مربوطه را از مناطقی در سوریه خارج کرد.

همزمان پادشاه اردن در سخنانی در آمریکا هشدار داد که در صورت خروج روسیه از سوریه، ایران این شکاف را پر خواهد کرد. وی ابراز نگرانی کرد که نیروهای ایرانی و متحدانش در مرز سوریه و اردن مستقر شوند.

به گزارش الجزیره، سایت های خبری مانند مسکو نیوز (یک سایت مخالف در روسیه) و سایت اسرائیلی دبکا از خروج نیروهای روسیه از سوریه برای اسکان در اوکراین خبر داده اند.

این سایت ها به منابع نظامی استناد می کنند که می گویند نیروهای روسی قبلاً در کنار سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان مستقر بودند.

این رسانه مدعی است که کاهش حضور نظامی روسیه در سوریه بسیار مهم است، زیرا مسکو بارها از افزایش حضور نظامی ایران در بخش هایی از سوریه جلوگیری کرده است. روسیه همچنین گروه‌های مسلحی را به دور از نفوذ ایران ایجاد کرده و از کنترل کامل ارتش سوریه توسط ژنرال‌های طرفدار ایران جلوگیری می‌کند.

به گزارش وب سایت اسرائیلی دبکا، مسکو اکنون از تمرکز بر اوضاع سوریه دور می شود که انتصاب های اخیر در فرماندهی عالی نیروهای مسلح سوریه گواه آن است.

اسکای نیوز عربی همچنین گزارش می دهد که به نظر می رسد نیروهای روسی برخی از پایگاه های نظامی را در استان های لاذقیه و حمص سوریه تخلیه کرده اند. روس ها همچنین برخی از پایگاه های نظامی خود را در مناطق کردنشین و ترکمن نشین سوریه ترک کردند.

به گزارش اسکای نیوز عربی، ارتش روسیه پایگاه های خود در استان حمص را به حزب الله لبنان تحویل داده است. نیروهای ایرانی و حزب الله لبنان نیز سلاح و مهمات روسیه را کشف و ضبط کرده اند.

الشرق الاوسط همچنین گزارش داد که ارتش روسیه انبارهای مهمات مهین در شرق استان حمص سوریه را به حزب الله لبنان تحویل داده است. روسیه فرودگاه نظامی تدمر سوریه را ترک کرد و نیروهای تحت حمایت ایران جایگزین آن شدند.
فرودگاه حمیمیم در استان لاذقیه مهم ترین پایگاه نظامی هوایی و زمینی روسیه در سوریه است و هنوز هم نگهداری می شود، اما تعداد نیروهای روسی کاهش یافته است.
پایگاه نیروی دریایی روسیه در بندر طرطوس سوریه که از دوران شوروی فعال بوده به فعالیت خود ادامه می دهد.

تخمین زده می شود که روسیه پیش از این کمتر از 100000 سرباز در سوریه داشته باشد. وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که این رقم بیش از 63000 نفر است.

به نوشته نیویورک تایمز، چند روز قبل از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، مسکو خروج نیروهای خود از سوریه را آغاز کرد. این روزنامه مدعی است که مسکو قصد دارد بیش از 60 هزار نیروی نظامی خود را از سوریه خارج کند.

سرهنگ ذخیره ارتش روسیه ویکتور لیتوفکین در پاسخ گفت که بدون مدارک لازم و مواضع رسمی نمی توان این را آشکارا بیان کرد، اما حتی اگر نیروهای روسیه از سوریه خارج شوند، ممکن است به این دلیل باشد که مسکو ماموریت های خود را در سوریه انجام داده است. . به عبارت دیگر، انهدام داعش و نیروهای دولتی سوریه نیز توانسته اند بیشتر مناطق خود را تحت کنترل خود درآورند.

اندرو اونتیکوف، کارشناس روس در امور کشورهای عربی نیز به الجزیره گفت که به نظر او امکان خروج ارتش روسیه از جنوب سوریه به ویژه مرز با اسرائیل وجود ندارد، زیرا در غیر این صورت نیروهای ایران و حزب الله لبنان به بلندی های جولان خواهند رسید. قرار دادن آنها در خط تماس با اسرائیل، این منطقه قابل اشتعال است.

وی ادامه داد: مسکو حساسیت مناطق جنوبی سوریه را درک می کند و اگر تصمیمی ناشناخته در این زمینه بگیرد عجیب است.

وی افزود: هرگونه عقب نشینی روسیه باید به توانایی نیروهای سوری برای تضمین ثبات و امنیت نه تنها در مناطق تحت کنترل روس ها، بلکه در مناطق مرزی با همسایگان بستگی داشته باشد، زیرا این یکی از اهداف ورود روسیه بود. نظامی در سوریه..

دیدگاهتان را بنویسید