خشکسالی برنج و چشم کشاورزان نگران / اینجا آب تا چشم کار می کند! + فیلم


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855939

در روزهای اخیر شالیزارهای صومعه سرا با کمبود شدید آب مواجه بوده است، اما به نظر می رسد آنچه که منجر به خشکسالی در هندکاله شده بیشتر به دلیل مدیریت ضعیف آب باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش 17 دی، کمبود آب در شالیزارها یکی از مشکلات ناشی از افزایش دمای هوا، کاهش آب رودخانه ها و در برخی موارد عدم مدیریت صحیح آب در برخی نقاط استان گیلان است.

یکی از مناطقی که در روزهای اخیر با کمبود شدید آب مواجه بوده روستای هندالهه از توابع شهرستان صومعه سرا است.

به گفته مردم محلی، 150 هکتار از مزارع برنج زغال اخته با کمبود مواجه است و کشاورزان نگران خطر تخریب مزارع برنج خود هستند.

اما به نظر می رسد آنچه که منجر به این خشکسالی در هنداله شده است بیشتر به دلیل عدم حاکمیت مناسب است.

آب رودخانه Handhale باید به نهرهای اطراف مزارع هدایت شود. این در حالی است که در اطراف این رودخانه ها هم اکنون موتورهایی برای پمپاژ آب برای برداشت آب از رودخانه ها و ارسال آن به شالیزارها تعبیه شده است و مشکل، نبود لوله کشی است که به گفته روستاییان پیش از این بارها از سوی مسئولان وعده داده شده است.

خبر خاکستری

یکی از اهالی روستای هندخاله صومعه سرا هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار درباره کمبود منابع آبی در شالیزارهای این منطقه گفت: ایستگاهی در غرب هندخاله با سه پمپ بزرگ وجود دارد که حدود 300 عدد را آبیاری می کند. -400 هکتار برنج بالادست دو هفته است که تعطیل است.

وی ادامه داد: از کارکنان می خواهم ورودی رودخانه را باز کنند تا اهالی روستا از ایستگاه پمپاژ برای آبیاری شالیزارهای خود استفاده کنند.

این کشاورز ادامه داد: ایستگاه دیگری در هندالهه وجود دارد که حدود دو سال است در حال ساخت است. در محل احداث این ایستگاه کانال آب وجود دارد، اما به دلیل نبود لوله‌های لازم، امکان راه‌اندازی این ایستگاه وجود دارد.»

یکی دیگر از کشاورزان هندخاله صومعه سرا هشتم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار، تنها مشکل ما آب است. در صورت عدم برداشت محصول باید به صاحب زمین غرامت بپردازند.

وی با بیان اینکه تاکنون شاهد حضور مسئولان ذیربط برای مقابله با این معضل کشاورزی نبوده اند، گفت: سازه ای در محل برای پمپاژ آب احداث شده است اما به دلیل نبود خط لوله نمی توانیم از آب رودخانه استفاده کنیم در حالی که ساکنان می گویند حاضر به پرداخت برای آن است.

این روستایی است که فصل به فصل کار می کند در این فصل شاهد مزارع برنج خشک و خشک هستیم. مردم منطقه از این مشکل بسیار ناراحت هستند، زیرا همه چیز به همین کمبود آب بستگی دارد و اصرار دارند که این مشکل هر چه زودتر حل شود.

فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب در اولین روزهای سال 1401 در بیانات خود بارها بر اهمیت توجه مسئولان به حوزه کشاورزی تاکید کرده و از آن به عنوان عامل بازدارنده و قدرت یاد کردند. امنیت اولین چیزی است که در جهان باید به آن فکر کرد. انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید