خشکسالی حیات وحش استان یزد را از جهات مختلف تهدید می کند


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891938

دهقان گفت: خشکسالی از چند جهت بر محیط زیست تاثیر می گذارد از جمله اینکه پوشش گیاهی را به عنوان غذای اصلی علفخواران تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت دهقان رئیس اداره حفاظت از حیات وحش استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: خشکسالی های پی در پی، جاده سازی و شکار بی رویه از مشکلات جدی حیات وحش استان یزد است.

وی افزود: خشکسالی از چند جهت بر محیط زیست تأثیر می گذارد، از جمله اینکه پوشش گیاهی را به عنوان غذای اصلی علفخواران تحت تأثیر قرار می دهد.

رئیس اداره حفاظت از حیات وحش و محیط زیست استان یزد ادامه داد: در چنین شرایطی حیوان علفخوار مجبور می شود در طول سال زایمان نکند و یا اگر به دلیل نداشتن شیر برای دادن به نوزادش زایمان کند مجبور می شود آن را رها کند. نوزاد و نوزادش از دست می‌رود، بنابراین تولید مثل و میزان بقای نوزادان حیات‌وحش، به‌ویژه گیاه‌خواران را کاهش می‌دهد.

دهقان افزود: این مشکل دامنگیر پرندگان نیز می شود و پرندگان در شرایط خشکسالی جفت نمی گیرند و تخم می گذارند، زیرا حیوان طبیعتاً درک می کند که خشکسالی وجود دارد و در چنین شرایطی نباید تخم بگذارد و به همین دلیل جمعیت حیوانات وحشی را تحت تأثیر قرار می دهد.

بنابراین خشکسالی سختی و بقای نوزادان حیات وحش را به شدت کاهش می دهد و باعث مهاجرت حیات وحش از مناطق تحت مدیریت می شود و زمانی که حیوانات از مناطق مدیریت شده خارج می شوند، در معرض انواع مشکلات قرار می گیرند.

خشک شدن منابع آب یکی دیگر از پیامدهای خشکسالی است و این عامل دیگری است که باعث مهاجرت و تهدید حیات وحش می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید