خطرات دستکاری شاخص آلودگی هوا

خطرات دستکاری شاخص آلودگی هوا

مدارس ایران این روزها موضوع بحث بسیاری از مسئولان و کارشناسان این حوزه و حوزه های مرتبط است. موضوعی که بیشتر در رابطه با مدارس مطرح می شود، مربوط به جلوگیری از تعطیلی مدارس در روزهای کثیف هوا با دستکاری دستگاه های سنجش آلودگی است. این کار با مقایسه شاخص های ایران با کشورهای دیگر انجام می شود و می گویند کشورهای دیگر با آن شاخص هایی که ما می بندیم بسته نمی شوند. این را وزارت آموزش و پرورش و برخی مقامات دیگر مانند سازمان محیط زیست می گویند. ادعایی که اکنون مورد انتقاد دو کارشناس برجسته محیط زیست کشور قرار گرفته است. محمد درویش یک طرف و حسین آهنی در طرف دیگر. آهنی این تغییر شاخص ها را تخطی از وظیفه می داند و درویش می گوید با ارائه نکردن آمار واقعی قربانیان به سمت عادی سازی آلودگی پیش می رویم. وی در عین حال در بیانیه ای اعلام کرد که «از نظر آلودگی هوا با مشکل مرده زایی مواجه هستیم».

ماهیت منابع آلودگی سایر کشورها با ایران متفاوت است

در خصوص تغییر شاخص های آلایندگی اما وزیر کشور نیز اظهار نظر کرده و هفته گذشته گفته بود که احتمالا شاخص های آلودگی هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس تغییر خواهد کرد. محمد درویش فعال محیط زیست در ارزیابی اظهارات اخیر وزیر کشور گفت: مشکل ما ریزگردهاست که منجر به افزایش بیماری ریوی و سرطان در مردم می شود و به همین دلیل استانداردهایی در نظر گرفته شده است. وزیر محترم در پاسخ به همکار خود در دولت که گلایه داشتند در چین با شاخص 300 مدارس را تعطیل نمی کنند اما در کشور ما با شاخص آلایندگی 150 مدارس را تعطیل می کنند، گفت: شاخص ها را به تغییر می دهیم. این مشکل را حل کنید.. اما واقعیت امر این است که اگر چین مدارس و ادارات خود را تا شاخص 300 تعطیل نمی کند به این دلیل است که ماهیت منابع آلودگی آن با ایران متفاوت است. وی ادامه داد: در چین بیشتر مردم و دانش آموزان با دوچرخه تردد می کنند و از وسایل حمل و نقل تمیز استفاده می کنند. در مطالعه انجام شده توسط مرکز کنترل هوای تهران، 1.82 درصد از گازهای سمی تولید شده در تهران ریشه در منابع آلاینده متحرک دارند. علاوه بر این، 8.60 درصد از گرد و غبار توسط منابع آلاینده متحرک تولید می شود. بنابراین هر نوع فعالیتی مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه ها و ادارات می تواند باعث جابجایی کمتر منابع سیار آلاینده در شهر شود و به کاهش بار آلودگی کمک کند. استفاده از دوچرخه و موتورسیکلت برقی، تعطیلات هیچ تاثیری ندارد چون با دوچرخه تردد می کنند.» رئیس سازمان محیط زیست آقای سلاجقه به جای اینکه در سازمان پردیسان پیشقدم شود و تسهیلاتی را برای استفاده کارکنان و مدیران از دوچرخه فراهم کند، قدم بزند. یک جهت و بعد از مترو میدان صنعت استفاده کنید، همچنین می گوید تعطیلات تاثیری ندارد و باید کیفیت خودروها و سوخت را ارتقا دهیم، اگر سوخت را برقی کنند، با وضعیت ترافیک تهران و تعداد خودروها که همینطور است. هفت برابر بزرگتر از تعداد جاده های عمومی، همچنان ترافیک، اصطکاک بین لاستیک و آسفالت و ذرات کوچکتر از دو و نیم و ده میکرون در p خواهیم داشت. منظومه تهران اما سوال من این است که چرا آقایان از مشاورانی که در این زمینه متخصص هستند استفاده نمی کنند؟ »

به سمت عادی سازی آلودگی هوا پیش می رویم

درویش همچنین با اشاره به خطر عادی شدن آلودگی هوا گفت: دلیل عادی سازی این است که آمار واقعی را اعلام نمی کنند. تعداد واقعی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بسیار بیشتر از 30000 مورد گزارش شده در سال است. البته امسال برای اولین بار این رقم را به 45 هزار نفر در سال رساندند. از طرفی 10-12 درصد مرده زایی داریم. این بدان معناست که نوزادان به دلیل هوای کثیف به دنیا می آیند و می میرند. وقتی در بریتانیا که تقریباً به اندازه ایران جمعیت دارد و سالانه 60 هزار نفر به دلیل هوای کثیف جان خود را از دست می دهند، طبیعی است در کشوری که تعداد خودروهای برقی بیشتر است، اکثر مردم از دوچرخه استفاده می کنند و استاندارد یورو 6 وجود دارد. ، تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی بیش از 45000 نفر در سال است. این فعال محیط زیست افزود: زمانی که حقایق را در میان نگذاریم فشاری وارد نمی شود و به سمت عادی سازی حرکت می کنیم. اما واقعیت این است که بحران هر سال بسیار جدی‌تر و عمیق‌تر می‌شود. اما متأسفانه نه تنها کاری نمی‌کنند، بلکه از کارهای اندکی که در دوره قبل برای ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ایمن انجام می‌شد، متوقف کردند و می‌گویند این کار فانتزی و بیهوده است.» از سوی دیگر، حسین آهنی، کارشناس استاد محیط زیست و دانشگاه تهران که مانند درویش با Enchant صحبت می کرد، در واکنش به تصمیم این دولت گفت: هر چیزی می توانند بگویند اما مشکل اینجاست که باید توسط وزارت بهداشت و کارشناسان مربوطه بررسی شود. همانطور که استانداردهای بین المللی در نظر گرفته شده است، اینکه شاخص ها را دستکاری کنیم و بگوییم که تا الان این شاخص 150 بود بچه ها مدرسه نمی رفتند، حالا باید آن را به 350 تبدیل کنیم تا مدارس تعطیل نشود، نشان دهنده سلامت مردم است. خوب نیست.” هوا همچنین توضیح داد: بر اساس قانون هوای پاک، توسعه حمل و نقل عمومی بر عهده وزیر کشور است نه تغییر استانداردهای بهداشتی، متأسفانه وزارت کشور و شهرداری که زیرمجموعه این وزارت هستند. به جای اینکه به فکر توسعه حمل و نقل عمومی باشند، هر روز به فکر توسعه بزرگراه ها، پل ها، متروها و تسطیح جاده استفاده کنندگان هستند. وسایل نقلیه شخصی.»

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید