به گزارش خبرگزاری موج
معاونت آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش وی با بیان اینکه با تصویب جدید سوابق تحصیلی به مدرسه و کلاس درس بازگشته ایم و هویت و جایگاه معلم و برنامه درسی در کلاس بیش از پیش برجسته شده است، گفت: امسال امتحانات پایان ترم پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می شود و باید جلوی دشنام های مافیای دانش آموزی را گرفت.
محمدمهدی کاظمی از معلمان نمونه استان خوزستان که امروز 29 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و تهنیت تجلیل کرد. روز معلم وی تصریح کرد: نقش معلم به عنوان آینده ساز کشور و تربیت کننده نسل آینده بسیار مهم است. مقام معلم بالاتر از افراد دیگر است، زیرا آنچه معلم در ذهن و نسل های کودکان و نوجوانان حک می کند تا سال ها باقی خواهد ماند.
وی افزود: ما در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و مهم ترین موضوع در این زمینه، آماده سازی نیروی انسانی توانمند است که با آموزش محقق می شود و باید جایگاه آن را ارتقا دهیم.
کاظمی تصریح کرد: معلم مهمترین رکن در نظام تعلیم و تربیت است و اگر معلم از آموزش و پرورش جدا شود آموزش و پرورش جایگاهی ندارد. معلم از جنبه های مختلف از جمله نوع تعامل، نگرش، پوشش و رفتار بر دانش آموز اثر می گذارد و سال ها در ذهن دانش آموزان باقی می ماند. معلم هویت دانش آموز و نسل آینده را می سازد، بنابراین نقش تربیتی معلم در کنار نقش آموزش علوم تخصصی بسیار مهم است و توجه به نقش تربیتی معلم باید از اولویت های ما باشد. .
وی بیان کرد: اگر باور کنیم یکی از نیازهای مهم امروز کشور ایجاد امید برای نسل نوجوان است قطعا این امر در دست معلمان خواهد بود. دانش آموزان باید در مورد آینده کشور به گونه ای آموزش ببینند که نگاه ملی داشته باشند و این امر نقش معلمان را برای پرداختن به این نکته در کنار آموزش و پرورش برجسته تر می کند.
معاون آموزش و پرورش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین نیز به نقش مهم آموزش و پرورش اشاره شده است و نگاه و تربیت معلمان ما باید چندوجهی باشد. این سند در اولویت این دولت و آموزش و پرورش است زیرا به گفته رئیس جمهور اجرای سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش اولویت اول دولت است.
وی گفت: متأسفانه در هفت هشت سال گذشته روزی را در کشور داشتیم که مسئولان و وزرا سند تحول بنیادین را رها کردند و سند 2030 را افشا کردند، یعنی اعتقادی به تحویل سند تحویل اساسی نداشتند. امروز این سند یک نقشه راه اساسی است و پس از سالها نگرانی این نقشه تهیه و به تصویب شورای عالی انقلاب فرانسه رسید.
کاظمی ادامه داد: قطعا اجرای این سند تا زمانی که آثار آن را در مدرسه نبینیم محقق نمی شود و مهمترین عامل در این حوزه مدیران مدارس هستند.
او اضافه کرد: سند تحول بنیادین این امر با بخشنامه ها و اطلاعیه ها محقق نخواهد شد و سلسله مراتب در اعمال این سند از آسیب های اعمال آن است. تا زمانی که عامل اصلی یعنی مدیر مدرسه به عنوان رئیس اصلی آموزش و پرورش به این موضوع اعتقاد نداشته باشد و در این مسیر تلاش نکند موفق نخواهیم شد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه می تواند نقش هر معلم را در این جدول ماتریسی در نقشه راه محقق کند و انتظار می رود مدیران مدارس نقش و جایگاه خود را در اجرای تحول اصلی به دقت بررسی کنند. عامل اصلی تحقق این امر با راهنمایی مدیران مدارس معلمان هستند، بنابراین تمرکز ما باید روی کلاسها باشد.
وی تصریح کرد: برخی از مدیران به دلیل مشکلاتی که وجود دارد به جای اینکه مدیر و رئیس آموزش و پرورش باشند، به مدیران اجرایی تبدیل شده اند، در حالی که باید به ارتقای وضعیت آموزش و پرورش توجه شود.
کاظمی بیان کرد: خوزستان از نظر شاخص های دسترسی آموزشی و پوشش آموزشی وضعیت خوبی دارد و از میانگین کشوری بالاتر است اما در شاخص کیفیت آموزش نیاز به توجه و برنامه ریزی بیشتری دارد بنابراین همه دستگاه ها باید برای تحقق اهداف آموزش و پرورش تلاش کنند. .
وی ادامه داد: ارتقای کیفیت آموزش باید از اولویت های خوزستان باشد. اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و امیدواریم زمینه ارتقای کیفیت آموزش در خوزستان فراهم شود و شاخص ها افزایش یابد. این امر جز با همت معلمان محقق نمی شود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی معلمان گفت: هدف از انجام رتبه بندی ارتقای سطح کیفی نظام آموزشی است و در این راستا باید توانمندسازی معلمان و نقش آنها در آموزش و پرورش را با جدیت بیشتری جستجو کرد. امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم شاخص های کیفیت آموزش را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم.
وی افزود: از این پس برگزاری آزمون ها و سنجش ها در آموزش و پرورش اعم از آزمون های نیمه نهایی و سنجش یادگیری دانش آموزان باید توسط معلمان رصد و توسط مدیران مدیریت شود و وضعیت با سایر مناطق، استان ها و کشور مقایسه شود. . این ارزیابی ها زمینه را برای توانمندسازی معلمان فراهم می کند تا معلم با سوالات استاندارد و رویکرد مورد نظر ارتباط بیشتری برقرار کند.
کاظمی بیان کرد: یکی از اولویت های این وزارتخانه ایجاد سوابق تحصیلی است و علاوه بر این به سنجش کشوری پایان سال ششم و نهم نیز برای نظارت بر وضعیت آموزش و پرورش نگاه می شود چرا که در گذشته ما اطلاعات زیادی در مورد وضعیت آموزش نداشت.
وی گفت: وظیفه دیگر در وزارت آموزش و پرورش نحوه جذب معلم است. با ارزشیابی 10-15 دقیقه ای نمی توان معلمی را انتخاب کرد. در سال های اخیر به جز دانشگاه فرهنگیان، معلمان نیز از طریق ماده 28 جذب می شدند، اما از سال گذشته با تغییر رویکرد در شیوه جذب معلم و ایجاد مراکز ارزشیابی، سعی در شناسایی و جذب معلمان توانمند، متخصص و توانمند داریم. حرفه ای.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از 72 هزار معلم بر اساس ماده 28 منصوب می شوند که از این تعداد 25 هزار معلم در مقطع متوسطه و اداره آموزش و پرورش هنر منصوب می شوند.
وی تصریح کرد: نمرات باید با جدیت رصد شود و معلمی انتخاب شود که جدای از تخصص جزو اولویت هایش باشد و به هویت، سند تحول بیادین و آرمان های انقلاب اسلامی معتقد باشد.
کاظمی با اشاره به گزارش تحصیلی و امتحانات نهایی گفت: با تصویب جدید گزارش تحصیلی به مدرسه و کلاس درس بازگشته ایم و هویت و جایگاه معلم و برنامه درسی در کلاس بیشتر نمایان شده است. متاسفانه مافیای کنکور در حال تعیین تکالیف یادگیری بود و سیستم آموزشی به سمت یادگیری سطحی رفته بود و دانش آموزان به دنبال تکنیک هایی برای حل کنکور بودند اما اکنون تمرکز و توجه بر یادگیری دانش آموزان است.
وی افزود: امسال امتحانات پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می شود و باید جلوی شیطنت مافیای دانش آموزی برای آسیب رساندن به سوابق تحصیلی گرفته شود. باید در برگزاری صحیح، باکیفیت و ایمن کنکور و تصحیح آثار مشارکت جدی داشت، زیرا این کار به ارتقای کیفیت آموزشی کمک می کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از نیازهای ضروری کشور بحث مهارت آموزی است و نظام آموزشی باید به سمت آموزش و مهارت آموزی برود. یکی از راه های غلبه بر یادگیری مبتنی بر حافظه، مهارت آموزی است و اگر بخواهیم علم مفیدی را به دانش آموزان بیاموزیم، یکی از راه ها، مهارت آموزی است. راه حل معضل بیکاری در کشور و رشد اقتصادی و تولید نیز از این راه پیش می رود.
وی بیان کرد: مهارت آموزی برای دانش آموزان مقاطع مختلف باید به صورت ویژه انجام شود و همه مسئولان امر مهارت آموزی را در آموزش و پرورش بر عهده بگیرند.
کاظمی گفت: در دو سال گذشته سهم آموزش فنی و حرفه ای بیش از 4 درصد افزایش یافته و در این مدت 213 هزار نفر به جمعیت هنرجویان اضافه شده است و باید به فکر ارتقای کیفی هنرستان باشیم. این آموزش. تجهیز هنرستان ها یکی از اولویت ها محسوب می شود و سال گذشته بیش از 1250 میلیارد تومان به این حوزه اختصاص یافت. در حالی که در طول هشت سال دولت قبل دو سوم این اعتبار اعطا نشد.
وی افزود: ایجاد هنرستان در کنار صنایع از اولویت های ماست که با تلاش همه کارکنان محقق خواهد شد. سایر نهادها مانند بخش نظامی کشور در این زمینه ظرفیت هایی دارند که می توان از آنها استفاده کرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: در ادامه آیین نامه علمی مهارت آموزی در شورای دولت به تصویب رسید و نقش همه دستگاه ها در آن تعریف شد دبیرستان نظری و 10 درصد برنامه درسی باید مهارت آموزی برای دوره ابتدایی و اول دبیرستان باشد.
وی افزود: نهضت بزرگی برای تابستان و نهضت مهارت آموزی در مقطع متوسطه اول و دوم در نظر گرفته شده و این موضوع با جدیت پیگیری می شود.