داروها 30 درصد افزایش یافت

داروها 30 درصد افزایش یافت

روز جدید با تصمیم سازمان غذا و دارو به شرکت‌های دارویی اجازه داده شد تا از پنجم تیرماه ۲۰ تا ۳۰ درصد به قیمت محصولات خود اضافه کنند.

بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، این رقم افزایش قبض است و ممکن است افزایش قیمت بیشتر تعیین شود. این اقدام سازمان غذا و دارو در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور در اوایل تیرماه گفته بود قیمت دارو افزایش نمی یابد. پیش از آن با حذف ارز ترجیحی توسط دولت بسیاری از اقلام اساسی مردم گران شده بود!

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه تولیدکننده دارو باید از تولید دارو سود ببرد، گفت: تولید باید برای تولیدکننده به صرفه باشد. زمانی که دارو با هزینه واقعی ساخته شود، سازمان بیمه نیز به مردم یارانه می دهد. این عدد در افزایش تولید موثر است و مطمئن می شویم یارانه سلامت به دست مردم می رسد.

عین الهی افزود: وقتی تولیدکنندگان با این روند تولید خود را افزایش دهند، قاعدتا می توان واردات داروهای نهایی را کاهش داد و به این ترتیب تولیدکننده انگیزه بیشتری برای تولید پیدا می کند. البته کیفیت محصول برای ما بسیار مهم است. به تولیدات بومی باکیفیت قطعا امتیازات لازم داده می شود و حمایت های لازم صورت می گیرد.

وزیر بهداشت با طرح این سوال که «چرا باید کمبود دارو داشته باشیم؟» افزود: دلیل این امر این است که ارز ترجیحی و با کیفیت به موقع به دست تولیدکننده نرسیده است. با اجرای طرح دروار، کمبود دارو برطرف می شود. این در حالی است که در برخی موارد کمبودهای فصلی دارو قبلاً شناسایی شده بود. وقتی تولیدکننده ای در کشور داریم چرا باید کمبود سرم داشته باشیم؟ در طرح داروار، یارانه سلامت و فرانشیز بیمه به مردم پرداخت می شود و به افراد واجد شرایط بدون تغییر در پرداخت خدمات ارائه می شود.

وی در خصوص اجرای طرح درواریر و اقدامات انجام شده برای بیمه همگانی سلامت تاکید کرد که سه دهک برتر جامعه باید از بیمه شدن اطمینان داشته باشند و در عین حال از افراد غیر بیمه شده خواست در بیمه سلامت ثبت نام کنند.

وی در ادامه درباره قاچاق معکوس دارو از کشور به کشورهای اطراف گفت: قبلا 4200 تومان برای تامین مواد اولیه دارویی پرداخت می شد و به این ترتیب یارانه را به ماده اولیه می دادیم نه به مردم و بر این اساس. تولید انجام شد ; بنابراین وقتی بتوان مقدار زیادی از این داروها را به راحتی و بدون بیمه تهیه کرد، مشخص است که به راحتی قاچاق می شود. اما وقتی مواد اولیه نصف شود و یارانه سلامت به بیماران داده شود، منابع مالی ما هم همینطور خواهد شد. هدف ما رساندن دارو به دست مصرف کننده و جلوگیری از قاچاق است.

عین اللهی درباره داروهای کاملا وارداتی نیز گفت: داروهایی که به صورت کامل با فایل الکترونیکی وارد می شوند، فقط به بیمار داده می شود و به دست غیر بیمار نمی رسد. در این زمینه نیز شاهد بوده ایم که اگر چندین برابر داروهای مصرفی بیماران تولید یا وارد شود اما به روش های مختلف حمل شود، یکی از مزیت های طرح داروار جلوگیری از قاچاق مواد مخدر است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: بنابراین با طرح دارودروار کیفیت خدمات را ارتقا خواهیم داد. با اجرای این طرح از امسال از خسارات مالی جلوگیری می شود و از امسال یارانه سلامت فقط به ساکنان کشورمان تعلق می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید