داشتن یک برنامه بلندمدت دوجانبه برای بهبود روابط تجاری و حل مشکلات تجاری ضروری است

ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۱۸
کد خبر: 1790819

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اولویت اصلی من در سفر به ترکیه دیدار با فعالان اقتصادی و تجاری و شنیدن مشکلات و دغدغه های آنان است، تاکید کرد: داشتن برنامه ریزی بلندمدت برای بهبود روابط دوجانبه یکی از الزامات حل مشکلات تجاری است. و توسعه روابط اقتصادی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته برای شرکت در اتحادیه بین المجالس سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین و موضوع مهاجرت افغانستان به کشورهای اسلامی وارد استانبول شده بود، در اولین برنامه خود به سخنرانی پرداخت. با فعالان اقتصادی و تجار ایرانی فعال در کشور دیدار کرد.

کلیباف با بیان اینکه طبق قانون اساسی افتخار می کنم که نماینده همه مردم ایران هستم، گفت: افتخار می کنم که صدای همه شما در این سمت هستم و به وظیفه خود عمل می کنم.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه بر اساس فرهنگ اسلامی و ایرانی عزت و استقلال برای ایرانیان مفاهیم مهم و اساسی است و استقلال واقعی بهایی دارد و در غیر این صورت دچار ذلت خواهیم شد، ادامه داد: البته بهای استقلال عزت و مخالفت همه ما باید تسلیم زور شویم.

وی در عین حال گفت: البته باید اعتراف کنیم که در برخی موارد در مسیر آرمان های خود به واقعیت ها توجه نکردیم و در جاهایی که لازم بود به قله موفقیت رسیدیم. راه‌های دیگری را در پیش گرفتیم که منکر آن نیستیم، برای حفظ عزت و استقلال کشور باید تحت فشار باشیم، کمترین تردیدی نداشته باشیم.

وی گفت: من از مشکلات و مشکلات شما در عرصه تجارت و فعالیت اقتصادی مطلع هستم اما نه به عنوان یک پشت میز بلکه به عنوان فردی که 40 سال سابقه مدیریت دارم. وی ادامه داد: با وجود همه این مشکلات، معتقدم برای رفع آنها دو مرکز مالی و لجستیکی هستیم.

کلیباف افزود: اگرچه آمریکا تحریم هایی را اعمال کرده است، اما در شرایط توسعه و ظرفیت، این تحریم های آمریکا ضعیف است و آنقدر تاثیرگذار نیست که نتوانیم با راه اندازی مرکز مالی و لجستیکی مشکلات تجاری خود را حل کنیم.

رئیس مجلس شرط حل این مشکلات را برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه و اجرای تدریجی آن دانست و گفت: مردم برخیزند.

وی افزود: از طریق ایجاد مرکز مالی و لجستیکی می توان شاهد بهبود همکاری ها و شرایط بهتر در روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه مانند ترکیه بود.

کلیباف همچنین تصریح کرد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که نباید نگاه کوتاه مدت به تجارت دوجانبه داشته باشیم و اگر مثلا تحریم ها برداشته شود باید این موضوع کاهش پیدا کند، اما باید دید بلندمدت داشته باشیم. نمای مدت -به این موضوع نگاه کنید مثلاً 25 سال تلاش ما برای ارتقای تجارت دوجانبه ادامه داشته است.

وی افزود: این مسیری است که ما با کشورهایی مانند چین و روسیه برای ارتقای روابط تجاری و اقتصادی طی می کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود تاکید کرد: کسانی که باید این نقشه راه و تفاهم ها و تفاهم نامه ها را روی کاغذ اجرا کنند تجار و فعالان اقتصادی در بخش های مختلف هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید