دامنه عفو مقام معظم رهبری گسترده است/ عفو شامل متهمان می شود

دامنه عفو مقام معظم رهبری گسترده است/ عفو شامل متهمان می شود

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان توضیحات تکمیلی داد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: تصویب عفو و تخفیف مجازات محکومان و متهمان توسط مقام معظم رهبری به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی انجام شد. حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی این درخواست مبنی بر موافقت معظم له با عفو و تخفیف مجازات تعداد قابل توجهی از متهمان و محکومان دادگاه های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد عفو محکومان و تخفیف مجازات آنها از سوی رئیس قوه قضائیه به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان مانند همیشه مهربانی و محبت به فرزندان خود داشتند و با درخواست عفو متهم موافقت کردند. و در سؤال محکوم شدند آنها موافقت کردند.

وی در پاسخ به این سوال که در بسیاری از رسانه ها مطرح شد مبنی بر اینکه ما برای متهمان عفو ​​یا تخفیف مجازات نداشته ایم و سوال محکومان همواره مطرح بوده است، گفت: این سوال بخشی از این عفو ​​است; قبلا عفوهای استانداردی داشتیم که آخرین مرحله آن مربوط به سال 1396 است، اما پس از آن این عفوها متوقف شد، اما در این مرحله این عفو ​​عمومی درخواست و موافقت شد که هم شامل متهم و هم محکوم می شود. عفو و تخفیف مجازات تا پیش از این شامل محکومان دادگاه ها می شد، اما عفو اخیر شامل متهمان و محکومان به ویژه اغتشاشات اخیر و جوانانی می شود که احساسات را تجربه کرده اند. مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه همواره بر این مهم تاکید داشته اند که اینها فرزندان عزیز ما هستند و فریب مواضع دشمن و به ویژه رسانه های بیگانه را خورده اند و به میدان آمده و جنایتکار و مضر نشان داده اند. رفتاری که با توجه به شرایطی که دارند و الزامات و برخورد ویژه با این گروه از افراد جامعه مورد توجه قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که این بخشودگی مختص متهمان و محکومان اغتشاشات پاییزی و سایر محکومان است و بخش متهم تنها شامل متهمان شعبه اول می شود که ویژگی های خاص خود را دارد و شامل هر متهمی نمی شود، دادگستری. سخنگو گفت: عفو پاسخ متهم قسمت اول و قسمت اول به گفته آقای رحیمی (معاون قاضی) رسیدگی به پرونده متهمان و محکومان مرتکب این جرایم از 25 شهریور تا زمان اعلام می باشد. از این بخشودگی آنها صرف نظر از مرحله رسیدگی به پرونده، اعم از تحقیق، تعقیب، حکم و قطعیت، مورد عنایت رهبری قرار گرفته و آزاد خواهند شد.

وی با حضور در یک برنامه ویژه خبری با تاکید بر اینکه دامنه این عفو ​​گسترده و گسترده است، گفت: تمام دغدغه رئیس قوه قضائیه و نظام این فرزندان ما هستند که مرتکب اعمالی می شوند که طبق قانون انجام می دهند. ، قابلیت تنبیه شدن را دارند، این گذشته می تواند در آینده و زندگی آنها موثر باشد و به عنوان گذشته محکومیت کیفری یا گذشته واقعی محکومیت کیفری تلقی می شود و آنها را از روند عادی زندگی باز می دارد و برایشان مشکل ایجاد می کند. که قول می دهم بدهم که با این عفو ​​این پرونده ها بسته می شود و منجر به تشدید مجازات و مجازات کیفری آنها می شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا می توان تعداد تقریبی مشمولان را اعلام کرد، تصریح کرد: عفو باید به سلسله مراتب و همه مراجع قضایی، دادگاه های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح ابلاغ شود. نیروها نیروها، سپس موارد افرادی که دارای مشخصات عفو باشند شمارش و سپس تعداد افراد مشخص خواهد شد. اما می توان گفت که دامنه عفو گسترده و تعداد مشمولان این عفو ​​قابل توجه و زیاد است.

در پاسخ به سوال دیگری که خیلی ها به اشتباه فکر کردند که این عفو ​​فقط برای قسمت اول است، یعنی. ستایشی در بحث اغتشاشات اخیر و بی توجهی به عناوین دیگر محکومان گفت: این عفو ​​شامل هر دو قسمت می شود که باید سنجیده شود تا رسیدگی و رعایت شود، البته استثنائاتی نیز وجود دارد. کسانی که متهم به جنگ و فساد در کشور هستند یا کسانی که مرتکب قتل و جراحت عمدی شده اند، کسانی که به نفع دشمن خارجی دست به جاسوسی می زنند، کسانی که ارتباط مستقیم با سرویس های خارجی داشته اند، کسانی که مشارکت داشته اند. در تخریب تأسیسات دولتی و نظامی. و اعلام کند که اشخاصی که بیش از دو محکومیت کیفری مؤثر دارند یا کسانی که هم شاکی و هم شاکی خصوصی دارند در صورت عدم رضایت شاکی یا جبران خسارات مورد درخواست شاکی خصوصی مشمول این عفو ​​نخواهند شد. تبدیل شد.

وی تصریح کرد: افرادی که شکایت خصوصی دارند تا پایان سال جاری فرصت دارند تا رضایت شاکی را جلب کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پرونده افرادی که عفو می شوند مختومه می شود یا خیر، گفت: ویژگی این عفو ​​این است که دیگر مشمول محکومیت کیفری نیستند. این یک اقدام آبرومندانه و روشمند است، فرزندان ما باید بسیار مراقب باشند، پس از فراهم شدن راه آزادی و بازگشت به آغوش خانواده، در دام کسی نیفتند، بر اساس قوه قضائیه طبق آن عمل می کند. تکالیف و تعهدات قانونی به اقتضای تجلی قدرت خود و ممکن است پس از تعقیب، مشمول مجازات های سنگین شوند.

وی با بیان اینکه اگر این افراد پس از آزادی مجدداً مرتکب جرم شوند، شرایط برای آنها دشوارتر می شود، گفت: رئیس قوه قضائیه ادله را تمام کرد و بر این موضوع تاکید کرد. باید قدر این نعمت، دلسوزی و عنایت پدرانه را که مقام معظم رهبری به مردم و جامعه داشتند، بدانیم.

ستایشی در پاسخ به سوال دیگری که آیا عفو پس از آزادی برای جلوگیری از اقدامات مجرمانه نظارت می شود، گفت: خیر، عفو کنندگان نباید در این مورد نگرانی داشته باشند، اما این را بدانید که چون به دشمن ثابت کرده ایم بزرگانی داریم. بدانند که هر کس مرتکب جرمی می شود قطعاً مورد توجه، بزرگواران، نظارت و نظارت است و عزیزان ما نباید فقط با این برخورد برخورد کنند و در موارد استثنا بسیار مراقب باشند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: افرادی که آسیب دیده اند و نگران هستند کسانی که به جامعه باز می گردند باعث التهاب شوند، مطمئن باشید پارامترهایی که در اینجا به عنوان استثنا محاسبه می شود، قطعاً پارامترهای دقیق و کارشناسی شده است، زیرا این پیشنهاد شامل تخصص افراد جامعه می شود. مقامات مربوطه.

وی با بیان اینکه شرایط عفو محکومان سایر پرونده های کیفری نیز اعلام شده است، گفت: امیدواریم بتوانیم این عفو ​​را با دقت، سرعت و دقت اجرا کنیم.

ستایشی همچنین درباره وضعیت افرادی که در اغتشاشات پاییزی به بیت المال و اموال خسارت وارد کردند، توضیح داد: در صورتی که این افراد شاکی خصوصی داشته باشند، شرایط آنها مشخص است و در صورتی که مشمول استثنائات ذکر شده در این بخشودگی نباشند، مشمول خواهند شد. در این قایق گنجانده شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: محکومان جرایم غیرعمد نیز جزو افرادی هستند که این عفو ​​تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این اقدام یک اقدام خردمندانه و یک برنامه هوشمندانه است که باید تصویب شود. سیاست مقام معظم رهبری؛ نگاه رئوف نگاهی با وقار و نگاهی با سبک اسلامی است و بدانید که این اقتدار جمهوری اسلامی و شکست سازمان آشوب است.

ستایشی بیان کرد: دشمن با اقداماتی که بر اساس اشتباه انجام می شد، می خواست جوانان از جمله عوامل و نیروهای دشمن در صفوف آنان قرار گیرند، اما این تدبیر حکیمانه آنان را متوجه کذب بودن تصورشان کرد و نشان داد که نظام مقدس جمهوری اسلامی توطئه های دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران را رد می کند. بدانند که این جوانان این کشور هستند و این حاکمیت را دارند و ما هرگز جوانان خود را از دست نمی دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید