درآمد فوق ثروتمندان 15 برابر بیشتر از افراد فقیر است

درآمد فوق ثروتمندان 15 برابر بیشتر از افراد فقیر است

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در اولین روز آذرماه، نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور در آبان ماه 1300 به 44 درصد رسید که نسبت به مدت مشابه ماه قبل 1.1 درصد افزایش نشان می‌دهد. خبرآنلاین، تورم دهه ها بر اقتصاد ایران سایه سیاه انداخته است به طور کلی به معنای افزایش مداوم قیمت ها در یک دوره زمانی است. در ایران تورم به مالکیت دولت درآمده است، به این معنا که دولت با چاپ پول و تسریع در افزایش قیمت ها نوعی مالیات از شهروندان دریافت می کند و همچنین نوعی انتقال ثروت از کسانی که درآمد ثابت دارند به کسانی که دارای درآمد ثابت هستند. افزایش نقدینگی دریافت کنید. این باعث ایجاد و تغذیه اختلاف طبقاتی می شود.

آنچه تورم را ترسناک می کند، همبستگی بالای آن با فقر است، به این معنا که با افزایش نرخ تورم، قدرت خرید مردم کاهش می یابد و خط فقر روز به روز بالا می رود. پس از آنکه فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد مرکز شوراهای اسلامی کار، خط فقر نسبی خانوارهای ایران را 18 میلیون و 290 هزار تومان اعلام کرد، وحید محمودی، اقتصاددان خط فقر مطلق برای یک خانواده دو نفره در تهران را خط فقر مطلق اعلام کرد. 32 میلیون تومان است و برای یک خانوار روستایی در استان تهران 15 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شده است و با این محاسبه نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.

مرتضی افگه کارشناس اقتصاد توسعه و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به آمار ارائه شده از خط فقر؛ وی گفت: استاندارد مشخصی برای اندازه گیری خط فقر در ایران وجود ندارد و مطالعات مختلفی با روش های مختلف در این زمینه در حال انجام است اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد آمار خط فقر منتشر شده 32 میلیون تومان برای یک خانوار دو نفره تهران باید به واقعیت نزدیک باشد.

عشر دهم 15 برابر عشر اول درآمد دارد

برای آمار تورم آبان ماه ارائه شده توسط مرکز آمار؛ وی گفت: یکی از معیارهای شکاف طبقاتی نسبت دهک دهم به دهک اول است و افزایش آن نشان دهنده افزایش فاصله طبقاتی است که در کشور به 15 رسیده است یعنی دهک دهم درآمد دارد. 15 برابر بیشتر از دهک اول و هر کدام «هر چه این عدد کمتر باشد، شکاف طبقاتی کمتر و هر چه بیشتر باشد، فاصله طبقاتی بیشتر است و در حال حاضر ایران جزو کشورهایی است که این عدد زیاد است».

وی ادامه داد: در حال حاضر ساختارهای ایالتی در اختیار اقلیتی برای انباشت ثروت است که منجر به محرومیت تعداد زیادی از مردم از تولید ملی می شود و 10 نفر از افرادی هستند که می توانند فوق ثروتمند محسوب شوند و حتی تفاوت ثروت این دهک با سایر دهک های ثروتمند و پردرآمد نیز بسیار زیاد است.

برخی از اعتراضات به نابرابری درآمد بازمی گردد

افکه در ادامه درباره آثار اختلاف طبقاتی گفت: این اختلاف طبقاتی آثار اجتماعی و فرهنگی گسترده‌ای دارد که سال‌ها آشکار است و بخشی از ریشه اعتراضات کنونی را نیز می‌توان در نابرابری درآمدی و فقر و تمرکز مردم جستجو کرد. ثروت در بخش کوچک او جامعه ای را جستجو کرد که همسویی آن با خواسته های اجتماعی منجر به انفجار خشم شد.»

دهک ششم هم جزو افراد کم درآمد است

این کارشناس اقتصاد توسعه در این حوزه درباره جایگاه طبقه متوسط ​​در تفکیک دهک ها گفت: طبق محاسبات و برآوردهای انجام شده طبقه متوسط ​​به شدت لاغر و کوچک شده است و حتی دهک ششم را می توان کم درآمد دانست. دهک است و از دست دادن طبقه متوسط ​​تبعات اجتماعی دارد. این یک نگرانی طولانی مدت خواهد بود.”

افکه درباره تأثیرات شیوع فقر در جامعه گفت: فقر مانع رشد و پیشرفت اقتصادی است و نابرابری طبقاتی مانع کارآمدی و مشارکت در روند توسعه است. فقر از جنبه های مختلف بر رشد اقتصادی تأثیر می گذارد. یکی از جنبه های تاثیرگذار بر رشد، جنبه های فکری و جسمی کودکان است که به دلیل تغذیه نامناسب در دوران کودکی و تامین نشدن نیازهای لازم در میان مدت و بلند مدت اتفاق می افتد و افراد نمی توانند در روند رشد شرکت کنند، اما از سوی دیگر احساس تبعیض و نارضایتی باعث کاهش بهره وری مردم و عملاً از بین رفتن بهره وری لازم فرد در شرایط عادی می شود و به طور مستقیم یا غیرمستقیم گسترش فقر بر کاهش رشد اقتصادی و نابرابری در یک دور باطل تأثیر می گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید