درآمد 250 میلیارد تومانی شهرداری تهران از عوارض قبر!

درآمد 250 میلیارد تومانی شهرداری تهران از عوارض قبر!

«در زمان یکی از سلاطین صفوی مجازات بود اگر با کسی دعوا می کردند، می گفتند جسد پدرش را از قبر بیرون بیاورند و بسوزانند. نفرین «پدر سوخته» از آن زمان استفاده شده است. حال با این تصور شهرداری اگر مردم حق دفن والدین خود را پرداخت نکنند، شهردار به عنوان مجازات تخلف، مرده را اجرا می کند و صاحب قبر سوزانده می شود و قبر را می فروشد. شخص دیگری به قیمت روز به این فکر کن که به ذهن چه کسی می‌روی!»

این جملات بخشی از صحبت های محمد طبیبیان، اقتصاددان است که چندی پیش پس از لایحه بودجه 1402 شهرداری تهران و پس از بحث دریافت مالیات از قبور بهش زهرا به شورای شهر ارائه شد. البته نکات جالب و ظریفی در صحبت های پزشکان وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها این است که با مرده هایی که مالیات نمی دهند چه خواهید کرد؟

پیشنهاد دریافت 164 هزار تومان در سال از هر قبر

اما ماجرای دریافت مالیات از اموات دفن شده در بهش زهرا انتقادهای زیادی را به دنبال داشته است. شهرداری تهران سرانجام پس از دو تذکر در صحن علنی شورای شهر تهران مبنی بر تاخیر در ارسال قبوض عوارض در هفته گذشته، این لوایح را به شورای شهر ارسال کرد.

شورای شهر اکنون فرصت کمی برای بررسی این لوایح دارد و باید تا پایان بهمن ماه تکلیف این لوایح را مشخص کند و هم اکنون بررسی ها در کمیته های تخصصی در حال انجام است. اما در لایحه ارائه شده برای سال 1402 چند سمت پیشنهاد شده است. پیشنهادهایی که در شورای شهر و استانداری تایید نمی شود قابل اجرا نیست اما نگاه مدیران شهرداری تهران به کسب درآمد برای شهر به هر قیمتی در تدوین این لایحه به وضوح قابل مشاهده است. ضمناً در فهرست بهای خدمات قبرستان در سال 1402 برای هر سنگ قبر سالیانه 164000 تومان حق نگهداری قبر پیش بینی شده بود.

با وجود اینکه روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه شهرداری با اعمال عوارض جدید به مردم مخالف است، گفت: برای نگهداری از قبور هیچ هزینه ای دریافت نمی شود، پس بی جهت از مردم نگران نباشید.
او البته اعلام نکرد که اگر شهرداری مخالف وضع این عوارض بوده چرا این لایحه را به شورای شهرداری آورده است!

کسب درآمد به هر قیمت و هر روش ممکن

علاوه بر این معاون محاسبات و نظارت بر اجرای شورای پنجم نیز در این خصوص با اشاره به تناقض گفتار شهردار با رفتار شهرداری تهران گفت: در حالی که شهردار تهران اعلام کرد در مقابل افزایش قیمت شهر، اما در سطح سازمان شهرداری شاهد نوآوری ها و اختراعاتی در جهت مخالف اظهارات شهردار تهران هستیم. به عنوان مثال در صورتحساب بهای خدمات مقبره 1402 می بینیم که شهرداری تهران رسماً واگذاری حق استفاده از قبور یا به عبارتی پیش فروش قبور را در چرخه خدمات قرار داده است. بهش زهرا (سلام الله علیها).

البته قبل از این لایحه سازمان مذکور اعلام کرده بود که برای هر کد ملی فقط یک سنگ قبر گذاشته می شود و شرایط انتقال سنگ قبر به دیگران نیز حذف شده بود ششم نیامده بود اما اراده شهرداری بود. حاکمان اجرای آنها بود و اکنون پس از فروش مقدماتی قبر و حذف شرایط انتقال سند قبر به دیگران، در فهرست بهای خدمات مقبره برای سال 1402 شاهد هستیم که پس از تصویب شورای نگهداری ششم سالانه هر سنگ قبر، یعنی خدماتی که بر اساس تعهدات ذاتی شهرداری در بهشت ​​زهرا (س) برای حفظ فضای سبز، نظافت و نظافت انجام می شود، مبلغ 164 هزار تومان دریافت می شود. البته این مبلغ برای مقبره های خانوادگی یک میلیون خواهد بود و به 900 هزار تومان می رسد.

این هزینه تا سال 1402 در طول تاریخ شهرداری اخذ نمی شد و در شهرداری که شهردار آن نمی خواهد شهر را گران کند به استناد قانون دخل و خرج پایدار شهرداری ها می خواهند هزینه نگهداری قبور را بپردازند. از آنجایی که قیمت خدمات و نگهداری شهر را از شهروندان می گیرند برای هر سال از بستگان متوفی می گیرند!

بازگشت مسکن به بهشت ​​زهرا

نکته عجیب اینجاست که آقایان در حالی که می گویند مخالف افزایش قیمت شهر هستند و فکر می کنند کار شورای شهرداری برای دوره پنجم است، حالا از سال آینده می خواهند برای هر سنگ قبر هزینه نگهداری صادر کنند. و مبلغ از بازماندگان متوفی گرفته می شود البته سوال مهم این است که آنها چگونه قصد دریافت این مبلغ را دارند و اگر شخصی این مبلغ را پرداخت نکند چه برنامه ای برای مجازات دارند؟

اما نکته مهم دیگری که در سخنان بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و نظارت بر عملکرد شورای پنجم مغفول مانده بود، این است که بار دیگر و در حالی که پیش از این با چنین مصوبه ای مخالفت شده بود، اکنون دوباره بحث پیش فروش قبور به طور رسمی وارد چرخه خدمات بهشت ​​زهرا (س) انجام شد.

در حالی که پیش از این به دلیل غلبه دلالان و قیمت های خارج از کنترل قبور در بهش زهرا مصوب شده بود که هر کد ملی فقط یک قبر را می توانست خریداری کند، به نظر می رسد اکنون و با مصوبه جدید این موضوع دچار مشکل شده است. یک تغییر جدی. و این ممکن است یک بار دیگر دلالی در بهشت ​​زهرا ایجاد کند تا دوباره شاهد خرید انبوه قبر توسط یک فرد خاص باشیم و سپس آن را به قیمتی که او می خواهد در بهشت ​​زهرا بفروشد.

ایجاد میلیاردها درآمد از تعمیر و نگهداری قبر

از سوی دیگر، لایحه هزینه های خدمات گورستان برای سال 1402 بیان می کند که برای نگهداری سالانه هر سنگ قبر، یعنی. خدماتی که بر اساس تعهدات ذاتی شهرداری بهشت ​​زهرا(س) در خصوص حفظ و نگهداری فضای سبز، نظافت و نظافت انجام می شود، رقمی معادل 164 هزار تومان به دست می آید که این رقم برای خانواده به یک میلیون و 900 هزار تومان می رسد. مقبره ها

اکنون با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که تعداد مقبره‌های خانوادگی بهش زهرا بین 900 تا 1000 قبر تخمین زده می‌شود و عجیب است که پس از تماس‌های مکرر با مردم بهش زهرا، در نهایت آمار دقیقی ارائه نشد و هر زمان که تعداد آن‌ها مشخص شد. بین 900 قبر بوده است که بالغ بر 1000 بقعه خانوادگی ذکر شده است که اگر تعداد مقبره ها را 1000 قبر در نظر بگیریم به این معناست که شهرداری تهران سالانه رقمی بالغ بر یک میلیارد و 900 میلیون تومان برای نگهداری از این آرامگاه ها دریافت می کند.

اما در تعداد دقیق قبور در بهش زهرا اختلاف جدی وجود دارد، بهش زهرا معمولاً شامل دو قسمت قدیم و جدید است. بافت قدیمی بهش زهرا که 53 سال پیش تأسیس شده است شامل قطعه های 1 تا 110 است که در هر قطعه 3000 تا 4000 قبر تخمین زده می شود. تقریباً هیچ منبع موثقی آمار دقیقی از تعداد قبور در هر قسمت از بهش زهرا ارائه نکرده است، اما برای بدست آوردن یک عدد نسبی می توان برای هر قسمت از بهش زهرا حدود 3500 قبر را در نظر گرفت که به این معنی است که در کل بافت قدیمی بهش زهرا 385 هزار قبر دارد.

در قسمت جدید که شامل قطعات بلوک است، 200 تا 258 قبر و در بقیه از 300 تا 386 قبر وجود دارد که بین 7000 تا 9000 قطعه در این بلوک ها وجود دارد، در واقع در مجموع 144 قطعه در جدید وجود دارد. بخشی که شامل قطعاتی از دو طرف بزرگراه است. به طور متوسط، با فرض اینکه هر قطعه دارای 8000 قبر باشد، 1152000 قبر وجود دارد.

مجموع قبور در قسمت جدید و قدیم نسبتاً یک میلیون و 537 هزار قبر خواهد بود و اگر برای هر قبر سالانه 164 هزار تومان پرداخت شود، درآمد شهرداری از محل این قبرها حدود 252 میلیارد تومان خواهد بود. قبور و هزینه های دریافتی از این قبور . این رقم با احتساب هزینه نگهداری 1000 آرامگاه خانوادگی به حدود 254 میلیارد تومان خواهد رسید. البته شاید این رقم در بین ارقام نجومی آن سال ها و البته هزینه ها و کسری بودجه شهرداری تهران زیاد نباشد، اما به هر حال درآمد کمی چند ده نفری است.میلیاردها قبر و خانواده اموات هستند. طوری ساخته شده که انگار می خواهید از هیچ پولی دربیاورید.

بدهی چند هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران

به تلاش برای درآمدزایی جدید شهرداری تهران و حتی گرفتن پول از اموات در این زمین توجه کنید، این در حالی است که معاون مالی شهرداری تهران اخیرا با اشاره به رقم دقیق بدهی شهرداری تاکید کرده است که نباید با بانک ها در مورد اصلی ترین موضوع صحبت کرد. و تعهدات فرعی بدهی ها رقم قطعی و دقیق بدهی شهرداری را نمی توانیم اعلام کنیم، گفت: بانک ها 60 هزار میلیارد تومان بدهی دارند و پیمانکاران نیز 8000 میلیارد تومان بدهی خود را مطالبه می کنند.

معاون اداری مالی شهرداری تهران در خصوص پیگیری درخواست های شهرداری تهران از دولت گفت: در حال پیگیری هستیم تا درخواست های خود را از نهادهای مختلف دریافت کنیم که تاکنون حدود 4000 میلیارد تومان با آن موافقت شده است و تمام مراحل انجام شده است. دولت این مبلغ را پذیرفته است البته اعداد و ارقام نشان می دهد تراز مالی شهرداری تهران بیش از آن است که با اخذ مالیات از قبور بهش زهرا این بحران را حل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید