درخواست گوترش از ایران/ آغاز گفتگوی جدی با آژانس انرژی اتمی

درخواست گوترش از ایران/ آغاز گفتگوی جدی با آژانس انرژی اتمی

روز جدید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت: از دولت ایران یا هر دولتی که در این شرایط قرار دارد می‌خواهم گفت‌وگوی جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار کند و شرایط را برای همکاری مؤثر به منظور کسب اعتبار لازم ایجاد کند. تا آرام آرام به توافق برسند

به گزارش اردوپوینت، دبیرکل سازمان ملل متحد از ایران خواسته است تا گفت وگوی جدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایجاد شرایط مناسب برای کسب اعتبار لازم برای دستیابی به توافق در وین داشته باشد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه گفت: از دولت ایران یا هر دولتی که در این شرایط قرار دارد می‌خواهم گفت‌وگوی جدی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار کند و شرایط را برای همکاری مؤثر به منظور کسب اعتبار لازم ایجاد کند. برای رسیدن به توافق..

در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و ایران درباره واکنش‌های یکدیگر به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، گفت‌وگوی نهایی آن را بررسی کرده‌اند. پیش نویس متن و پیشنهاد نهایی برای دستیابی به توافق برای ازسرگیری توافق هسته ای.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از این در یک کنفرانس خبری گفت که مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران به جای جمع شدن، در حال جدا شدن است.

وی تاکید کرد: مواضع به هم نزدیک نشده، بلکه دور شده است.

بورل گفت که این “بسیار نگران کننده” است. زیرا توافق می تواند کاملاً در خطر باشد.

این مقام ارشد اروپایی همچنین گفت: «اکنون نسبت به 28 ساعت قبل اطمینان کمتری برای توافق وجود دارد».

همزمان ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانسی ایرانیان در این باره گفت: ما در این حوزه هستیم تا به پایان خوش این ماراتن و اهداف جمهوری اسلامی ایران بر اساس آن کمک کنیم. منافع و مصالح ملی مسئولانه عمل کرده و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در عرصه روابط بین‌الملل و کمک به تثبیت چارچوب‌های بین‌المللی و سیاسی چندجانبه به‌عنوان چارچوبی مناسب برای حل بحران‌های پیچیده، آماده کرده‌ایم. ایران نظرات خود را به طرف اروپایی رسانده و منتظر شنیدن نظر و پاسخ طرف مقابل هستیم.

وی تصریح کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و مشروع بوده است و در صورت وجود اراده سیاسی متقابل می تواند زمینه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی به توافق در زمان کوتاه فراهم کند.

کنعانی تاکید کرد: رفع تحریم ها و منفعت اقتصادی برای ملت ایران یکی از اهداف اصلی ما است و ایران در این زمینه تلاش می کند و این یکی از اولویت های اصلی تیم مذاکره کننده ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید