در مسیر طرح توسعه حرم شاهچراغ تنها چند پلاک فرسوده وجود دارد. بقیه در حال تعمیر است

در مسیر طرح توسعه حرم شاهچراغ تنها چند پلاک فرسوده وجود دارد.  بقیه در حال تعمیر است

مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: خطی برای تخریب بافت تاریخی شیراز پیشنهاد نکرده ایم و هیچ بنای ثبتی تخریب نمی شود. وی درباره خط پیشنهادی مرکز تحقیقات گفت: به جرات می توانم بگویم که چنین تخریبی وجود نخواهد داشت و شاید تنها چند پلاک خراب در این مسیر وجود داشته باشد. امیری همچنین گفت: خط مورد نظرشان خط تخریب نیست. در مسیر پیشنهادی پژوهشکده، یک سری بناها شناسایی و تاکید شد که این ساختمان ها مرمت شوند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: خطی برای تخریب بافت تاریخی شیراز پیشنهاد نکرده ایم و هیچ بنای ثبتی تخریب نمی شود. هیچ چیز نابود نخواهد شد. تاکید ما بر اجرای طرح مشاور توسعه حرم شاهچراغ است که بر بهبود، ساماندهی و احیای وضعیت موجود تاکید دارد.

مصیب امیری، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به اظهار نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تخریب 35 پلاک در بافت تاریخی شیراز بر اساس مصوبه ماده 5 کمیسیون که بر اساس خط پیشنهادی این پژوهشکده صادر شده است، بیان کرد: طرح های مختلفی برای بافت تاریخی شیراز وجود داشت. مشاور پروژه نظر داشت، وزارت میراث فرهنگی هم نظر داشت و متولیان و دست اندرکاران یک سری نظرات داشتند که همه در گروه های کارشناسی خلاصه شد و خط پیشنهادی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جدا از خط مشاور طرح توسعه معبد شاهچراغ نیست.

وی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر اینکه از میان امکانات مختلفی که در خصوص اتصال الحرمین در شیراز وجود دارد، می تواند وضعیت موجود را بهبود و سامان دهد و منجر به حفظ آن شود، طرح مشاور با توجه به او فکر می کند که تخریب کمتری وجود دارد.

امیری تصریح کرد: طرح مشاور توسعه حرم بر روی سازه ای تعریف شده است که این دسترسی از قبل ایجاد شده است، در این طرح تاکید شده است که دیوارها باید در همان جایی که هست مرمت، بازسازی و کف سازی شود و این خط. باید ضخیم تر شود جسارت این خط به معنای این نیست که تخریب بیشتر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خط پیشنهادی موسسه علمی را دنبال می کند؟ وی گفت: این طرح در حال حاضر در شورای عالی شهرسازی و معماری است و به جرأت می گویم اینگونه تخریب نخواهد شد و شاید فقط چند پلاک خراب در این مسیر پیدا شود. آنچه در مورد تخریب بناهای ثبت شده و ارزشمند گفته شد به هیچ وجه صحت ندارد.

امیری همچنین گفت: خط مورد نظرشان خط تخریب نیست. در راستای طرح پیشنهادی پژوهشکده، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها شناسایی و تاکید شد که این ساختمان‌ها مرمت شوند. هم ساختمان های فهرست شده و هم ساختمان های فهرست شده. اگر برخی این خط را با خط تخریب اشتباه گرفته اند، بدانند که بحث دیگری مطرح است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی موضع و نظر خود را در خصوص اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ در بافت تاریخی شیراز به آن واگذار کرد، تاکید کرد: این پژوهشگاه مؤسسه رسماً به شورا نظر داد. وزارت شهرسازی و معماری اعلام کرد که با نظر مشاور طراحی با رعایت موارد گفته شده موافقیم.

امیری همچنین گفت: آنچه درباره حضور و فعالیت بولدوزرها در بافت شیراز گفته شد، حداقل تا این لحظه که صحبت می کنیم، هیچ اتفاق جدید یا تخریب جدیدی در بافت شیراز رخ نداده است.

امیری تاکید کرد: این طرح دو حرم را به هم متصل می کند، مشاور گزینه های مختلف را بررسی کرد، ما هم بررسی های خودمان را انجام دادیم، این طرح (مشاور) با توجه به اینکه در شرایطی که الان وجود دارد در حال شکل گیری است معقول ترین و مناسب ترین طرح است.

ادعای رئیس میراث: در مسیر طرح توسعه حرم شاهچراگ تنها چند پلاک آسیب دیده وجود دارد. بقیه در حال تعمیر است

طرح تفصیلی اطراف حرم شاهچراغ مصوب 1401

کمیسیون ماده 5 در 5 اردیبهشت 1401، طرح «تشریح دقیق بافت اطراف حرم شاهچراغ(ع)» به امضای استاندار فارس، شهردار شیراز، مدیرکل راه و شهرسازی فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس رئیس شورای اسلامی شهر شیراز تصویب کرد که با توجه به محتوای آن اجرای این طرح در مساحت 57 متری به تصویب رسیده است. هکتاری که طرحی از شبکه راه ها، موقعیت 8 امامزاده و مسیر ارتباطی بین آنها با رویکرد حفظ وضعیت موجود با رعایت اصول پدافند غیرعامل و ایمنی است که از جمله نکاتی بود که در این کمیسیون به تصویب رسید. . بر این اساس مصوب شد مسیر زیارتی تعریف شده از مسجد تبلیون تا جاده موجود شمال حرم سید علاءالدین حسین بهسازی و توسعه یابد.

ماده 5 کمیسیون نیز الحرمین را به صورت میدان پیاده با هندسه مناسب محدوده پیشنهادی از شمال به خط سیاه ترسیم شده روی نقشه و از شرق به حرم حضرت سید علاءالدین حسین (ع) متصل می کند. ) و از غرب به مسجد عتیق و مسجد تبلیون و از جنوب به بنای موجود معروف به بن الحرامین در قالب طرح تصویب شده است.

همچنین در بند ششم این مصوبه آمده است: کلیه آثار ثبت ملی و با ارزش واقع در این منطقه با کاربری مناسب حفظ و نگهداری می شود و در صورت تردید در ارزش برخی از بناهای ارزشمند اعلام شده، این موضوع به کمیته ارائه می شود. ، متشکل از نمایندگان استاندار. معاون هماهنگی امور عمرانی و معاونت زائران و گردشگری، میراث فرهنگی و گردشگری، راه و شهرسازی، شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز و نمایندگان استان های مقدس بررسی و بازنگری شود.

همچنین مصوب شد محدوده بازنگری شده (بین خط سیاه و مجتمع بین الحرمین) با در نظر گرفتن مداخلات کالبدی متعارف از جمله تهیه و به تصویب کمیته طراحی شهری مناسب میدان عابر پیاده برسد. مرمت، حفاظت، نوسازی، بازسازی، بازسازی، تغییر کارکرد به فضای باز شهری. رسیدن به 5 استان

با توجه به خط پیشنهادی پژوهشگاه، این مصوبه نگرانی‌ها را در مورد تخریب بیشتر بافت تاریخی شیراز که طی نامه‌هایی به استاندار فارس و وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد، تقویت کرد. استاندار فارس با تخریب تعدادی از منازل پاسخ داد. وی بافت گرانبهای تاریخی شیراز را شایعه دانست و پاسخ داد: تصمیمی برای افزودن فضا به حرم مطهر احمدیه و محمدی نداریم و تنها قسمت کمی به شرق حرم مطهر سید علاء الدین حسین (ع) اضافه می شود. as) که در این فضا اضافه خواهد شد. همچنین هیچ ساختمانی وجود ندارد.»

در این زمینه بخوانید:

هشدار درباره تخریب خانه های تاریخی شیراز

راه حلی برای افزودن فضای بیشتری به معابد مقدس شیراز نداریم

سید محمدرضا رضازاده – استاندار سابق فارس، مشاور مدیریت حرم شاهچراغ و عضو هیئت امنای عتبات عالیات شیراز – پس از مشخص شدن نقش وی در اجرای این طرح توضیحاتی را منتشر کرد و گفت. : 57 هکتار زمین محدود به خیابان هایی است که بیت المقدس در آن قرار دارد و هرگز به معنای توسعه صحن، شبستان و رواق در این منطقه نیست.

تخریب بافت تاریخی شیراز طی چهار دهه تکرار شده است:

1- تخریب بافت تاریخی شمال مسجد نو با تخریب ده ها خانه و ساخت خیابان شهید دستغیب در دهه 1360.

2- تخریب حدود 80 هزار متر مربع بافت تاریخی در ضلع جنوبی بارگاه شاه چراغ به نام بین الحرمین در ابتدای سال 1370 و تبدیل آن به پاساژ، هتل و ….

3- تخریب 35000 مترمربع فضای اطراف مدرسه خان (مدرسه اسلامی ملاصدرا علم بزرگ) که تبدیل به پاساژ طلافروشی در محوطه حفاظتی این مدرسه مهم تاریخی شده است.

4- احداث خیابان نهم در بافت تاریخی به بهانه ایجاد دسترسی به قسمت غربی شاهچراغ و به قیمت تخریب ده ها خانه تاریخی در حالی که دسترسی از طریق خیابان و میدان و با ساخت و ساز امکان پذیر بود. شبستان در میدان احمدی راه دسترسی عمومی را بست و با مشکل جمع آوری مواجه شد.

5- طرح توسعه 570000 متری (بیش از نیم میلیون مترمربع) شاهچراغ (علیه السلام) برای تخریب بخش های وسیعی از بافت تاریخی و ایجاد حیاط بزرگ (به اندازه 6 زمین فوتبال)، گورستان زیرزمینی و مراکز اجتماعی. ، مغازه ها و غیره .. که بخش هایی از این منطقه تاکنون ویران شده است. اجرای این طرح در اواسط دهه 90 تقریباً متوقف شد، اما از سال 1400 دوباره شروع شد.

دیدگاهتان را بنویسید