در پشت صحنه، روحانی و صالحی متهم به «نفی» برجامی هستند

در پشت صحنه، روحانی و صالحی متهم به «نفی» برجامی هستند

روز جدید : دست به چنین حرکاتی می زنند که نوعی سردرگمی است… اگر نمایندگان مجلس از قدرت و جسارت کافی برخوردار بودند، همان شعارهای انتخاباتی را اعمال می کردند و بر کارمندان فعلی دولت نظارت جدی می کردند. مثلا با اسکان فاجعه بار 1000 مدیر وزارتخانه چه کردید؟

فروزان آصف نخعی: تلاش برای محاکمه حسن روحانی، رئیس جمهور سابق، همواره در کانون تلاش های تندروهای رقیب بوده و هر از چند گاهی بدون عذرخواهی و عذرخواهی با ایجاد موج تبلیغاتی سعی در رسیدن به هدف خود داشته اند، اما چون بی اساس بودن اتهامات و فقدان حداقل مستندات قانونی نتوانسته افکار عمومی و نهادی مربوطه را جلب کند و تا کنون به جایی نرسیده است، اما علیرغم ناکامی آنها همچنان به کار خود ادامه می دهند.

حسن روحانی، عضو سابق کمیسیون اصل 90 مجلس، گزارش این کمیسیون را درباره اقدام راهبردی رفع تحریم ها و صیانت از قانون ملت ایران، علی اکبر صالحی رئیس جمهور سابق، رئیس سابق نیروی انتظامی این سازمان قرائت کرد. انرژی هسته ای متهم و اعلام کرد که مجلس پرونده را به قوه قضائیه ارسال می کند.

به نظر شما چرا این شکایت به قوه قضائیه باطل شده است؟

زیرا همه می دانند که وظیفه سیاست خارجی بر عهده دولت، سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه و سایر نهادها نیست. بلکه نهادهای بالاتر از جمله شورای عالی امنیت ملی، مسئول تعیین سرنوشت سیاست خارجی و به ویژه امور خارجی هستند. این آقایان در واقع باید به همان نهادهای بالاتر شکایت کنند نه به دولت که تنها مسئول اجرای الزامات قانونی و تصمیمات نهادهای بالاتر است.

البته می‌دانم که نمایندگان در تصمیم‌گیری و اظهار نظر در مورد مسائل کشور مصونیت قضایی دارند، اما اگر جنبه‌های حقوقی آن اجازه می‌داد، مجلس باید محاکمه می‌شد. چرا که وقتی دولت روحانی و تیم مذاکره کننده یک سال و نیم پیش زحمت کشیدند، به موضوع برجام پایان دادند تا بتوانند با تصویب این قانون مسائل بین المللی و ملی را به نحوی حل کنند.موضع دولت به جایی که الان هستیم ناگهان با تصویب این قانون، درست در لحظه گشایش برای کشور و مردم، مانع بزرگی در مقابل دولت قرار دادند تا نتواند کار خود را انجام دهد.

ریشه گروهی که می تواند آدرس اشتباه به مردم بدهد چیست؟ ریشه این درگیری ها چیست؟
ببینید، همه می دانند و کاملاً بدیهی است که نهادها و چه کسانی مسئول تصمیم گیری در این زمینه هستند. اما ریشه این مشکلات چیست؟ و چگونه می توان بر این حرکات غلط غلبه کرد تا یک نماینده بداند چگونه باید نقش نماینده خود را برای حل مشکلات کشور به درستی ایفا کند، باید بداند که چگونه کاندیداها را تحت عنوان تایید صلاحیت تایید کند و چگونه رقابت احزاب مورد بررسی قرار نگیرد. وارد مجلس و ریاست جمهوری شود. نظارت صحیح باعث می شود که نیروهای شایسته و اصیل به حاشیه رانده شوند تا مسئولیت مردم را بر عهده بگیرند و جایی برای اعراب نداشته باشند. در واقع نوعی گزینش محدود و گزینشی افراد برای ورود به عرصه نمایندگی انسانی وجود دارد. در صورت وجود رقابت عادلانه و آزاد، آرای مردم جهت رای دادن به افرادی که از فیلتر 12 نفره عبور کرده اند هدایت نمی شود.

اگر این وضعیت اصلاح شود، شأن و جایگاه مجلس باز می گردد و راه برای آگاهان به وظایف ملی و دینی خود برای تامین مصالح مردم مهیا می شود. شرایط کنونی انتخابات، افرادی را در جایگاه نمایندگی قرار می دهد که متاسفانه درک درستی از روندها و واقعیت های کشور و مشکلات آن ندارند. در عین حال، واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد که عدم درک صحیح موجب ازدحام و انباشت بحرانی مشکلات در کشور شده است.

دیدگاهتان را بنویسید