دستمزدهای ریالی برای آزادسازی قیمت ها کافی نیست

229648 597 خبر خاکستری

روز جدید دستمزد ریالی کارگران برای آزادسازی قیمت ها کافی نیست

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس در هجدهم اردیبهشت ماه در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی مجلس گفت: ما با هرگونه اقدام در مورد ارز ترجیحی قبل از معرفی کارت الکترونیکی مخالفیم و باید کارت الکترونیکی اجرایی شود. و این نظر دولت و رئیس جمهور است و قیمت باید همان قیمت های شهریور 1400 باشد و این موضع دولت و مجلس است.

اما چرا باید این بازه زمانی از شهریور سال گذشته مبنای قیمت کالاها باشد؟ روشن ترین پاسخ این است که در شهریور 1400 کار دولت حسن روحانی به پایان رسید و دولت اصلی با انتقادات فراوان از گرانی های دوره روحانی روی کار آمد. بدین ترتیب موضوع «کالاهایی که با قیمت شهریور 1400 عرضه می شود و از برگه الکترونیکی به مردم داده می شود» جزء الزامات قانون بودجه 1401 برای حذف ارز ممتاز شد.

تثبیت قیمت ها از شهریور ماه سال گذشته، ارائه کالاهای الکترونیکی به مردم برای عرضه تمامی کالاهای اساسی و جلوگیری از خروج برخی کالاهای اساسی از انبوه پیش نیازهای حذف ارز 4200 تنی است. ارز ترجیحی است، اما به نظر می رسد همان الزامات قانون بودجه حداقل تا به امروز رعایت نشده است.

در آستانه دریافت نظرات نمایندگان مجلس هستیم تا نظرات مشترک آنها را در این زمینه درک کنیم. «عبدالکریم جمیری» نماینده مردم بوشهر در مجلس در هجدهمین روز از اردیبهشت ماه با تاکید بر اینکه برنامه ریزی دولت باید بر اساس مصوبه مجلس باشد به گونه ای باشد که قیمت کالاهای اساسی در کشور ثابت باشد و همه قیمت ها در اختیار مردم قرار گیرد. مردم تا سپتامبر 1400.

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون اتباع مجلس در نوزدهم اردیبهشت گفت: ما می گوییم چرا با نان شروع کردی؟ چرا مانند پتروشیمی ها که هیچکس از قیمت تمام شده آن خبر ندارد، ارز ترجیحی را از یارانه ها حذف نمی کنیم، بلکه به همه چیز یارانه می دهیم و به قیمت های بین المللی می فروشیم؟ چرا از سیمان یا فولاد و امثال اینها شروع نکردید و دست روی سفره مردم نکشیدید؟ به گفته بدری، یارانه پولی برای رفع نیازهای مردم امروز باید حداقل یک میلیون و 500 هزار تن باشد، نه کمتر.

علی بابای کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در 15 اردیبهشت در مورد این آزادی گفت: «هر اقدامی که در کشور انجام شود باید از قبل برای تأمین رفاه و حداقل معیشت 5 نفر پایین‌تر مورد توجه قرار گیرد. دهک‌های جامعه. اشتغال به کالاهایی مانند نان و روغن که مردم نسبت به آن حساسیت زیادی دارند و اگر نتوانند این کالاها را تهیه کنند، چگونه باید زندگی کنند؟

در قرائت اظهارات نمایندگان چند نکته اساسی وجود دارد. اولاً اساسی ترین راهکار پیش بینی شده در قانون بودجه، ارائه کاربرگ الکترونیکی به مردم است نه نقدی و ثانیاً باید یک سامانه مؤثر، کنترل شده و البته مطمئن برای توزیع کالاهای اساسی در شهریور ماه در کشور وجود داشته باشد. 1400. این رهایی قرار بود از سودجویان و ثروتمندان شروع شود نه با نان و کره مردم.

داده های تورم و جهش تورم نقطه به نقطه

اکنون با گذشت دو ماه از پرداخت یارانه ها و اگرچه به نظر نمی رسد سیستم جایگزین قابل اعتمادی برای پرداخت 300 یا 400 هزار تنی در دستور کار باشد، اما باید دید سبد معیشت خانواده های کارگری چقدر است، چند کارگر. قادر به تامین کالاهای اساسی و حیاتی هستند و قدرت خرید دستمزد به اضافه یارانه نقدی چقدر است.

تورم رسمی اردیبهشت ماه (اولین ماه از آغاز آزادسازی) که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، شاخص های قابل توجهی دارد. مهم ترین این شاخص ها رشد تورم نقطه به نقطه 3.8 درصد در اردیبهشت 1401 است. تورم نقطه ای در اردیبهشت ماه به 39.3 درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2.8 درصد بیشتر از اردیبهشت ماه برای خرید هزینه کرده اند. “مجموعه ای از کالاها و خدمات یکسان.” این در حالی است که تورم نقطه خوراک حتی از تورم کل نقطه ای نیز بیشتر است. تورم نقطه تغذیه 49.4 درصد و شاخص سالانه آن 49.2 درصد است. به این ترتیب شهروندان برای خرید مواد غذایی، آشامیدنی و دخانیات باید به طور متوسط ​​49 درصد بیشتر از اردیبهشت ماه 1400 پرداخت کنند. بر اساس گزارش مرکز آمار در گروه «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به سال قبل بوده است. ماه مربوط به گروه «روغن‌ها و چربی‌ها» است که در اردیبهشت ماه قیمت روغن نسبت به ماه قبل ۱۳.۸ درصد افزایش داشته است. تا فروردین امسال

آزادسازی قیمت ها با مواد غذایی اساسی (نان و چهار کالای اساسی دیگر) آغاز می شود. همان جاده ای که برخی نمایندگان اعتراض کردند و نسبت به آن هشدار دادند. ترجمه دیگر این گفته این است که ارز دولتی برای املاک، پتروشیمی و فولاد ثابت است، اما ارز دولتی کالای اصلی مردم است و این در حالی است که پراکندگی غلات درشت و نهادها و افراد صاحب نفوذ ادامه دارد.

بدری: چرا حذف ارز ترجیحی مثلاً از پتروشیمی هایی که قیمت آن مشخص نیست اما به همه چیز یارانه می دهند و بین المللی می فروشند شروع نشد و دست روی میز نگذاشتند؟

پرش در سبد معیشت خانواده های کارگری

در چنین شرایطی فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار معتقد است که معیشت خانوارهای کارگری به ویژه سبد غذایی بدون شک با جهش بزرگ چند میلیون تنی و مهمتر از آن برای هر نفر 300 مواجه شده است. یا 400 هزار مه نمی تواند جهش معیشت خانواده های کارگری را جبران کند. نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: خانوارها. این 300 یا 400 هزار تومان برای هر نفر چقدر برای افزایش قیمت چهار قلم آزاد شده (مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن) کافی است؟ آیا افزایش چند صد درصدی قیمت نفت از 8 به حدود 60 هزار تن در تعیین عدد پولی یارانه دخیل بوده است؟ افزایش چند صد درصدی قیمت مرغ و تخم مرغ و لبنیات چطور؟ نحوه محاسبه میزان پوشش یارانه به گفته وی، تاکید می کنند این یارانه نقدی فقط برای فروش همان چهار قلم است و هیچ چیز گرانتر نیست، اما قیمت رسمی ماکارونی و مواد شوینده چندین ده هزار تومان افزایش یافته است. درصد . از سوی دیگر قیمت گوشت قرمز نجومی شده و می توان ادعا کرد که نه تنها گوشت قرمز بلکه ماهی و غذاهای دریایی نیز به طور کامل از سفره شش دهک پایین کشور حذف شده است و حال این سوال پیش می آید که چگونه افزایش قیمت کالا متناسب با یارانه 300 است یا 400 هزار تن است؟

توفیقی: سبد کار خانواده های کارگری به ویژه سبد غذایی چند میلیون تومان جهش داشته است و یارانه 300 یا 400 هزار تومانی نمی تواند جهش سبد معیشت خانواده های کارگری را جبران کند.

توفیکی تاکید می کند: با توجه به جهش چند میلیون تومانی سبد معیشتی، یا باید حقوق را به اندازه سبد پرش روزانه افزایش دهند یا در شهریور 1400 سامانه مطمئنی برای توزیع کالاهای اساسی ایجاد کنند، مردم می توانند اقلام اساسی را خریداری کنند. از این فروشگاه ها در غیر این صورت، واگن های به هم پیوسته با قیمت روی ریل آزادسازی آماده شده، بدون توجه به قدرت خرید اکثریت مردم، به سرعت پیش خواهند رفت.

این فقط یک حقوق “واقعی” است

به نظر می رسد با آزادسازی قیمت کالاهای اساسی و محاسبه این قیمت ها به نرخ واقعی دلار، تنها کالای ریالی باقی مانده نیروی کار باشد. دستمزدها هنوز به صورت واقعی است و هیچ آزادسازی در این کالای ضروری اما بسیار ارزان صورت نگرفته است. احسان سلطانی، اقتصاددان، محاسبات جالبی در این زمینه انجام داد و به همبستگی قابل توجهی دست یافت: 2.6 درصد، نفت 3، فولاد 3.3 درصد و صنعت خودرو 5.9 درصد. این سهم برای صنایع غذایی و ماشین آلات حدود 7 درصد و برای صنایع نساجی، پوشاک، چرم و مبلمان بین 12 تا 17 درصد است. سهم دستمزد و مزایا در قیمت خرده فروشی محصولات کارخانه حدود 6 درصد برآورد شده است که در نتیجه افزایش 50 درصدی دستمزد نباید منجر به افزایش بیش از 5 درصدی میانگین قیمت کالاها شود. بنابراین در یک اقتصاد به شدت دلاری، که در آن حتی نیازهای اساسی مردم با دلار اندازه گیری می شود، دستمزد دلاری نیروی کار به یک سوم 10 سال پیش کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید