دستگاه دولتی: نمایندگان 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه جدید به دولت تحمیل کردند

دستگاه دولتی: نمایندگان 6 هزار میلیارد تومان کسری بودجه جدید به دولت تحمیل کردند

خبرگزاری رسمی دولت نوشت: مجلس در سال آینده با افزایش معافیت ها از جمله مالیات حقوق، ۶ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت را کاهش داد.

مجلس با افزایش معافیت ها از جمله مالیات حقوق، ۶ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت در سال آینده را کاهش داد.

نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه 18 اسفند) شورای اسلامی، قسمت درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور را مورد بررسی قرار دادند. در جلسات بررسی بخش درآمد، نمایندگان برخی از معافیت‌های مالیاتی را تصویب کردند و برخی تخفیف‌های دیگر را افزایش دادند.

در بحث حقوق، نمایندگان مردم استثناهایی را هم تصویب کردند. طبق تبصره 12 لایحه بودجه سال 1402 سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر کل درآمد اشخاص حقوقی اعلام شد که بر اساس آن حقوق بگیران تا سقف هفت میلیون تومان از مالیات معاف شدند. در عین حال نمایندگان مردم در مجلس با معافیت افراد از مالیات بر درآمد تحت عنوان مزد و مزایا تا سقف 10 میلیون تومان موافقت کردند.

نمایندگان همچنین با اصلاح بند 1 بند (و) تبصره 12 منفرد این لایحه با 152 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر موافقت کردند.

کاهش 6 هزار میلیارد تومانی منابع مالیاتی دولت به دلیل ترفندهای مالیاتی نمایندگان

بررسی ها نشان می دهد کمیسیون تلفیق با اعمال این معافیت های مالیاتی 6 هزار میلیارد تومان از درآمد مالیاتی دولت را کاهش داد.

لزوم ساماندهی معافیت ها و مشوق های مالیاتی گسترده بارها مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته است. بر این اساس، ارائه مشوق های مالیاتی از طریق دولت ها برای دستیابی به اهدافی مانند توسعه منطقه ای و حمایت از سرمایه گذاری در صنایع یا بخش های خاص در اختیار گروهی از فعالان اقتصادی قرار می گیرد، اما با وجود مشوق های مالیاتی گسترده در قوانین مالی و مالیاتی کشور، این سیاست ها به دلایلی از جمله وضعیت اقتصاد، فراگیر بودن مشوق‌ها، اجرای غیرهدفمند مشوق‌ها و فقدان ضمانت اجرایی قوی همگی ناموفق بوده‌اند.

در نظام مالیاتی ایران، انواع مشوق های مالیاتی برای طیف وسیعی از مخاطبان ارائه می شود، بنابراین بر اساس مطالعات انجام شده و بر اساس قوانین مالیاتی موجود، حداقل 40 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور از پرداخت مالیات معاف است. در این میان معافیت کامل از پرداخت مالیات در بسیاری از بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی یکی از رایج‌ترین و گسترده‌ترین مشوق‌ها است.

مطالعات تجربی نشان می دهد که این نوع مشوق ها یکی از بی اثرترین و در عین حال پرهزینه ترین مشوق های مالیاتی است. با توجه به لزوم پایان دادن به وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و تامین هزینه‌های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی، دولت موظف است در برنامه‌های توسعه‌ای خود اقداماتی را برای جایگزینی سیاست اعتبار مالیاتی به منظور هدف‌گذاری مشوق‌های مالیاتی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی دولت از بخش‌ها و بخش‌ها اتخاذ کند. واحدهای اقتصادی با نرخ صفر به جای معافیت های مالیاتی و ثبت معافیت های مالیاتی مذکور به صورت جمعی در قوانین بودجه سنواتی.

این امر در کنار حجم و گستره معافیت های مالیاتی موجود در قوانین مالیاتی کشور که به نوبه خود منجر به از دست رفتن بخش قابل توجهی از درآمد مالیاتی دولت می شود، بازنگری و مهندسی مجدد ساختار مشوق های مالیاتی در سطوح مختلف را ضروری می کند.

بر اساس آمارهای موجود، در سال 1400 سود فعالیت های معاف شده اشخاص حقوقی بالغ بر 1300 هزار میلیارد تومان و مجموع درآمدهای مالیاتی از دست رفته 276 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. سود فعالیت های معاف شده اشخاص حقیقی معادل 38 هزار میلیارد تومان و معافیت مالیاتی نیز حدود 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. با احتساب وصول 306 هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم و کالا و خدمات در سال 1400، میزان معافیت های مالیاتی اعطایی تقریباً برابر با وصول مالیات است.

دیدگاهتان را بنویسید