دستگیری بیش از 4000 نفر / بیانیه سازمان همکاری اسلامی

ساعت: 15:21
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798892

قزاقستان درگیر یک بحران اجتماعی-سیاسی با شواهدی از دخالت خارجی هایی است که به دنبال انقلاب رنگی در این کشور نفت خیز آسیای مرکزی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ قزاقستان روز شنبه در اعتراض به افزایش قیمت سوخت وارد ششمین روز از ناآرامی ها شد و اکنون اعتراضات به ویژه در مناطق نفت خیز غرب گسترده شده است.

با این حال، استفاده از برخی اعتراضات برای خشونت، تخریب اموال عمومی و کشتار و سرقت نشان می دهد که این اعتراضات توسط عناصر تروریست و افراطی که خط را از بیگانگان می گیرند به سرقت رفته است. روسیه به عنوان شریک قزاقستان در سازمان پیمان امنیت جمعی، رویدادهای کشور همسایه را نتیجه تحریک گروه های آموزش دیده خارجی می داند، در حالی که چین تلاش های عوامل خارجی برای ایجاد انقلاب رنگی در قزاقستان را محکوم کرده است.

البته تاکنون هیچ اظهارنظر صریحی درباره اینکه کدام کشور خارجی در این ناآرامی ها دست داشته است، منتشر نشده است، این در حالی است که کاخ سفید در چهارمین روز ناآرامی ها در بیانیه ای معنادار اعلام کرد که آمریکا نقشی در حوادث قزاقستان ندارد!

قزاقستان بزرگترین و ثروتمندترین از پنج جمهوری آسیای مرکزی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند. این کشور به اندازه کل اروپای غربی است و دارای ذخایر عظیم نفت، گاز طبیعی، اورانیوم و فلزات گرانبها است. این کشور 40 درصد اورانیوم جهان را تولید می کند و بعد از بیت کوین دومین تولید کننده ارز دیجیتال است.

صادرات محصولات دفاعی آلمان به قزاقستان را متوقف کنید

مقامات آلمان به طور موقت برای صادرات محصولات دفاعی به قزاقستان قرارداد امضا نمی کنند.

منابع آگاه از دولت آلمان مدعی هستند که دولت آلمان اقداماتی را برای توقف صادرات محصولات دفاعی به قزاقستان انجام داده است. جزئیات بیشتری از این تصمیم وجود ندارد.

در سال 2021، آلمان 25 قرارداد برای صادرات محصولات دفاعی به قزاقستان به ارزش 2.2 میلیون یورو امضا کرد.

دستگیری رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی

یک منبع امنیتی هشدار داد که گروه های جنایتکار ممکن است خود را برای حملات آماده کنند، در حالی که بعید است برخی از آنها خود را به عنوان نیروهای امنیتی پنهان کنند.

ساعاتی بعد کمیته امنیت ملی قزاقستان از بازداشت کریم ماسیموف، رئیس سابق این کمیته به اتهام خیانت خبر داد. گفته می شود که تحقیقات علیه او و تعدادی دیگر از مظنونان از روز پنجشنبه در بحبوحه تشدید ناآرامی ها در این کشور آسیای مرکزی آغاز شده است.

گفتگوی تلفنی نخست وزیران قزاقستان و قرقیزستان

علیخان اسماعیل اف، نخست وزیر موقت قزاقستان در تماس تلفنی با همتای قرقیزستانی خود در مورد وضعیت مرزی بین دو کشور و مسائل مربوط به همکاری های تجاری و اقتصادی در بحبوحه بحران سیاسی-اجتماعی قزاقستان گفتگو کرد.

بیانیه سازمان همکاری اسلامی

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در بیانیه ای اعلام کرد که تحولات قزاقستان را با نگرانی دنبال می کند. این سازمان با فراخواندن همه طرف های درگیر به خویشتن داری، خواستار اولویت دادن به حفظ منافع امنیت ملی در پاسخ به بحران کنونی شد.

سازمان همکاری اسلامی (OIC) همچنین اعلام کرد که برای حفاظت از تمامیت ارضی، امنیت، ثبات و حاکمیت قزاقستان با قزاقستان متحد خواهد شد.

دستگیری بیش از 4000 نفر

وزارت کشور قزاقستان می گوید بیش از 4200 نفر در ارتباط با ناآرامی های اخیر بازداشت شده اند که برخی از آنها خارجی هستند.

گفته می شود 100 نفر در یکی از روستاهای آلماتی دستگیر شدند که همگی از شهروندان یکی از کشورهای همسایه هستند.

خروج برخی از کارکنان کنسولگری آمریکا

در حالی که قزاقستان وارد ششمین روز ناآرامی خود می شود، ایالات متحده موافقت کرده است که کارکنان غیرضروری خود را به همراه خانواده هایشان به طور داوطلبانه از سرکنسولگری خود در آلماتی خارج کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: به شهروندان آمریکایی هشدار داده شده است که تظاهرات خشونت آمیز در قزاقستان می تواند ضربه ای جدی به کنسولگری ایالات متحده باشد، از جمله در ارائه خدمات به شهروندانی که می خواهند قزاقستان را ترک کنند.

موضع روسیه در مورد مداخله خارجی

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن می گوید تحرکات خشونت آمیز در قزاقستان با اصرار عوامل خارجی و به منظور تضعیف ثبات و تمامیت ارضی این کشور انجام می شود. وی همچنین خطاب به دولت واشنگتن ابراز امیدواری کرد که هیچکس حق قزاقستان برای کمک گرفتن از سازمان پیمان امنیت جمعی را زیر سوال نبرد.

200 میلیون دلار خسارت

تظاهرات در قزاقستان تاکنون 200 میلیون دلار خسارت وارد کرده است.

تنش لفظی بین روسیه و آمریکا

برای دومین بار در یک هفته، کاخ سفید مداخله در بحران قزاقستان را رد کرد. در همان زمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، لزوم اعزام نیرو به شورای امنیت سازمان ملل در قزاقستان را زیر سوال برد.

وی گفت: «معلوم نیست که نیاز به کمک های خارجی چه بوده است. قزاقستان توانست به تنهایی با معترضان مقابله کند. ما باید بیشتر به این موضوع نگاه کنیم. درسی که از تاریخ مدرن می آموزیم این است که وقتی روس ها به خانه شما می آیند، گاهی اوقات بیرون کردن آنها دشوار است.

در واکنش به این بی ادبی، وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: «اگر بلینکن به درس های تاریخ علاقه دارد، بیایید آن را با او در میان بگذاریم» وقتی آمریکایی ها به کشور شما می آیند، گاهی زنده می مانند و مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند. «به همین دلیل است. دزدی نشود.»

واکنش آلمان

کریستین هافمن، سخنگوی دولت برلین گفت که آلمان با نگرانی عمیق شاهد خشونت در قزاقستان است و از همه کشورها خواست که منطقی عمل کنند.

وی همچنین خواستار تنش زدایی و راه حل مسالمت آمیز بین دولت و معترضان شد. هافمن همچنین به استقرار نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که همه کشورها پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی از نحوه برخورد با اعتراضات مدنی آگاهی ندارند، گفت: البته نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی نیز وظایف مشابهی در دفاع از حقوق بشر دارند.

واکنش چین

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، ناآرامی های قزاقستان را عامل اقدامات عوامل خارجی می داند که با ایجاد انقلاب های رنگی به دنبال سرنگونی این کشور هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید