دعوت به جلسه بریکس فرصتی برای عدم تأثیر حداکثری تحریم ها / بمب اقتصادی عظیم علیه اقتصاد نئولیبرال

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه داناسید محمد حسین حسینی امروز در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما در خصوص اهمیت ایران در روابط جهانی و دعوت رسمی رئیس جمهور چین از آیت الله رئیسی برای شرکت در اجلاس بریکس، اظهار داشت: برجام; آنها گروهی از نیروهای اقتصادی در حال ظهور هستند که برای توسعه همکاری های تجاری و استراتژی های اقتصادی با یکدیگر تعامل دارند. دعوت از ریاست جمهوری اسلامی ایران؛ چندین محور دارد که قابل کاوش و اعتماد است.


وی اولین دلیل این فراخوان را موضوع ژئوپلیتیک و موقعیت حساس ایران در منطقه و جهان ارزیابی کرد و افزود: ایران دارای مسیرهای بزرگ اقتصادی در جهان مانند خلیج فارس و منابع غنی و جاده معروف ابریشم است.


* ایجاد شرکای استراتژیک می تواند مسیر جدیدی را برای ایران هموار کند


دبیر سابق شورای شفاف سازی بسیج دانش آموزی استان گلستان گفت: این دعوت می تواند فرصت مناسبی برای توسعه تجارت ایران و بی نتیجه ماندن حداکثری تحریم ها باشد. اگرچه از نظر اقتصادی در دنیا تأثیرگذار نیستیم و از مشکلات شدید اقتصادی رنج می بریم، اما با رویکردهای متفاوت و تغییر موازنه روابط سیاسی؛ می توانیم وضعیت اقتصادی را در زمینه تولید، صادرات و مبادلات ارزی توسعه دهیم.


حسینی با اشاره به اینکه دلیل دوم را می‌توان تمایل چین به ایجاد شریک سیاسی استراتژیک دانست، خاطرنشان کرد: در دنیای سیاست; کشورها برای پیشبرد و حفظ اهداف و دستیابی به شرکای استراتژیک و متحدان استراتژیک نیاز دارند. در حالی که غرب و کشورهای غربی سالها سهل انگاری و اشتباه محاسباتی را ثابت کرده اند. البته نگاه به شرق و ایجاد شرکای استراتژیک می تواند مسیر جدیدی را برای ایران باز کند.


وی گفت: این دعوت ضمن داشتن فرصتی بزرگ برای ایران و ایجاد ارتباط عمیق با شرق و نه شرق شناسی، پیام روشنی برای غرب و به ویژه آمریکاست که موازنه قدرت اقتصادی در حال تغییر است. وی افزود: ایران در سال‌های اخیر با وجود دولت اخیر غرب‌گرا، متأسفانه نتوانسته است به یک استراتژی سیاسی و اقتصادی مؤثر در جهان دست یابد و نه تنها استراتژی فرا قاره‌ای، بلکه شرکای منطقه‌ای خود را نیز از دست داده است.


* بریکس فرصتی برای مذاکره بر سر ارز مشترک و حذف دلار از معادلات است


دبیر انجمن جویندگان گلستان افزود: دعوت از ایران به اجلاس بریکس علاوه بر منافع اقتصادی و تجاری می تواند منافع راهبردی و سیاسی داشته باشد.


حسینی؛ توافق ارزی مشترک و حذف دلار از معادله، ایجاد کریدورهای مشترک زمینی و دریایی با محوریت ایران بر اساس موقعیت استثنایی ژئوپلیتیکی ایران، تجارت محصولات ایرانی و دور زدن تحریم ها، چشم انداز فرا قاره ای و توسعه استراتژیک از جمله مزیت ها بود. در آفریقا . .


وی تصریح کرد: اگرچه ایران به عنوان یک قدرت اقتصادی شناخته نمی شود و این به دلیل اقدامات نادرست دولت در سیاست گذاری است. اما با ورود به ائتلاف های سیاسی، تجاری و استراتژیک قطعا می توان به موقعیت خوبی دست یافت.


* بمب بزرگ اقتصادی علیه اقتصاد نئولیبرال


دبیر انجمن جویندگان گلستان نیز حضور ایران در این نشست را پیامی روشن درباره جایگاه تجاری استراتژیک جهانی خواند و گفت: منطقه خلیج فارس، دریای خزر، اتصال آسیا به اروپا و آفریقا، توانایی ایجاد کریدورهای زمینی و دریایی. بین سه قاره؛ این یک بمب بزرگ اقتصادی علیه اقتصاد نئولیبرال است.


حسینی تاکید کرد: تمامی موارد ذکر شده نیازمند همت و نگاه دولت فعلی برای ایجاد شرکای راهبردی است. داشتن شرکای استراتژیک به معنای شرق شناسی یا اطاعت نیست. بلکه می تواند با حفظ منافع و استقلال کامل انجام شود. حضور متحدان استراتژیک در عرصه های مختلف.


وی خاطرنشان کرد: رویکرد مذاکره با برجامی قطعا تجارت با غرب است. او گفت: «اکنون زمان خوبی برای سلام کردن به بازارهای تجاری بزرگ شرق آسیا و آفریقا است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید