دفاع عسگر فرهادی در برابر سرقت ادبی / اطلاعات نادرست


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839690

عسگر فرهادی که به عنوان عضوی از هیئت داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن 2022 در این مراسم شرکت کرده بود، از این بستر برای رد ادعای سرقت ادبی در فیلم «قهرمان» استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هالیوود ریپورتر، عسگر فرهادی در واکنش به اظهارات یکی از شاگردان سابقش مبنی بر اینکه او به سرقت ادبی متهم شده و داستان «قهرمان» از مستند او در جشنواره کن اقتباس شده است، پاسخ داد.

او امشب در نشست خبری جشنواره کن گفت: فیلم من بر اساس مستند او نیست. فکر می کنم حتما موضوع روشن می شود و متاسفم که این حرفه چنین حس منفی ایجاد کرده است.

فرهادی همچنین دعوای متقابلی را علیه آزاده مسیح زاده شاگرد سابق خود در دادگاه ایران مطرح کرد و او را به افترا متهم کرد. پاسخ دادگاه این بود که شواهد کافی برای حمایت از ادعای فرهادی مبنی بر اینکه مسیح زاده قصد لطمه زدن به شهرت او را دارد وجود ندارد.

مسیح زاده مدعی است بسیاری از جزئیات داستان «قهرمان» برگرفته از مستند «دو برد، دو باخت» اوست که در کارگاه فیلمسازی که فرهادی تدریس می کند ساخته است.

این پرونده مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

فرهادی امسال یکی از اعضای هیئت داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن است. این گروه امسال توسط بازیگر فرانسوی وینسنت لیندون که نقش “Tenet” را بازی می کند، رهبری خواهد شد.

ددلاین نیز در این باره می نویسد: این اولین بار است که عسگر فرهادی درباره ادعای سرقت ادبی شاگرد سابقش صحبت می کند.

فرهادی در یک نشست خبری گفت: «من هرگز مستقیماً در این مورد صحبت نکرده ام. این مستند چیزی بود که در کارگاه فیلمسازی دیدم و با شاگردم در مورد آن صحبت کردم، اما فیلم «قهرمان» را خیلی دیرتر ساختم و نمی توان گفت سرقت ادبی است. آنچه در فیلم است با آنچه در مستند است متفاوت است و باید دید چرا برخی خبرنگاران این اطلاعات نادرست را منتشر کرده اند.

او گفت این مستند بر اساس یک اتفاق واقعی است و فیلم بر اساس اتفاقات دو سال پیش است. وقتی خبر توسط مطبوعات منتشر می شود، می توانید داستانی بنویسید یا براساس آن رویداد فیلم بسازید. «قهرمان» تنها یکی از تعابیر این اتفاق است.

فرهادی در صورت محکومیت ممکن است تا دو سال زندان و ۷۵ ضربه شلاق محکوم شود.

وقتی از فرهادی در مورد نوع مجازاتی که می تواند دریافت کند، پرسیدند، او از گفتن این جمله خودداری کرد: «این یک پروسه بسیار طولانی است و احساسات ناخوشایندی ایجاد کرده است و حتی به او پیشنهاد شد که از فیلم پول دربیاورد.» ما دو نفر را تقسیم کنید. در هر صورت نتیجه موضوع را روشن می کند.

انتهای خشخاش /

دیدگاهتان را بنویسید